Nekromanti West Marches online på svenska?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Utan att lova något alls:

Jag spelar för lite. I stället för att sitta och gnälla om saken skulle det möjligen gå att köra igång en West Marches-kampanj och köra online. Något regellätt typ 1e, Knape/Knave eller liknande, rätt korta spelpass 3-4 timmar. Wilderness survival, undersökande av ruiner, bygga bas, samla skatter, skryta på värdshuset.

Vilka digitala hjälpmedel borde jag kika på?

Finns det forumiter som vill spelleda/spela i en sådan?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
roll20.net är ett schysst verktyg som kan hjälpa till med allt ifrån karaktärsblad till tärningsrull till att skapa spelbräde med flyttbara pjäser om man vill. Deras voice chat är dock ganska kass, så jag rekommenderar skype eller någon annan chatklient där.

Om man vill ha bättre ritverktyg så gillar jag aggie.io vilket fungerar bra som ett kollaborativt klotterverktyg utan för mycket strul.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,737
Location
Eskilstuna
Jag skissade på exakt samma tanke härom månaden, under arbetsnamnet ”Gränsmark”.

Min ”plan” var att ha en Discord-server där man kunde planera, dokumentera och rentav spela. Kanske att Roll20 kunde vara ett bra komplement om man vill ”låsa upp” delar av kartor och så.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,604
Det här låter superkul! :D Men jag har inte tid :(
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag är själv inte helt 100 på vad west marshes innebär. Är det en speciell spelvärld eller bara ett sätt att spela? Jag har för mig att det är ett sätt att spela, men är inte säker.

(I så fall en sandboxig variant där man kör one-shots inom ett (förbyggt) område och där sammansättningen av rollpersoner inte nödvändigtvis är samma under varje spelmöte)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
da_bohz;n301582 said:
Jag är själv inte helt 100 på vad west marshes innebär. Är det en speciell spelvärld eller bara ett sätt att spela? Jag har för mig att det är ett sätt att spela, men är inte säker.

(I så fall en sandboxig variant där man kör one-shots inom ett (förbyggt) område och där sammansättningen av rollpersoner inte nödvändigtvis är samma under varje spelmöte)
Det är ett sätt att spela på.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,424
Location
Malmö
Så om jag förstår det rätt, är modellen man är med om man kan. Man börjar varje äventyr på samma plats och man är en pool med spelare. Jag har inte jättemycket tid, men jag hade gärna provat var med. Jag vill bara förvarna om att det kan bli så att jag inte har tid särskilt ofta, pga skolan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Mmm, precis!

Det är som att det är en stående kampanj, men spelgruppen/spelgrupperna varierar från spelmöte till spelmöte. Lite som Tjuvstaden-böckerna där flera författare samsades i samma värld. Man ser till att varje spelmöte är fristående, så att det faktiskt funkar att hoppa in och ut mellan spelmötena.

Och i den ursprungliga West Marches-kampanjen så antogs rollpersonerna hänga på samma värdshus där de skvallrade och skröt om vad de gjort, så att alla fick veta vad de andra gjort. Och i ett av borden ristades en gemensam karta över omvärlden i takt med att den utforskades, som också alla hade tillgång till.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Inget PvP/Intrigspel. Det är PvE och sandlådeutforskande för hela slanten.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,370
Det kanske inte är superregellätt men borde inte Svärdets Sång vara ypperligt för ett sånt här spelande?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
För mig är det som likheten mellan hockey och curling. Men absolut, det borde gå att spela något liknande även i SS. Även om jag själv inte är pepp på det alternativet.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,370
wilper;n302005 said:
För mig är det som likheten mellan hockey och curling. Men absolut, det borde gå att spela något liknande även i SS. Även om jag själv inte är pepp på det alternativet.
Det går väl att spela på det här sättet i det flesta spel :). Vad jag tänkte på är att SS är byggt för hex-exploration med förmågor och roller för spelarna som stöder det direkt från karaktärsskapandet.

Sen är ju dess motor väsensskild från de mer OSR-iga alternativen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Jag har en liten intresseflagga här som jag viftar med. Varit nyfiken på att testa att spela nåt över nätet på det här viset.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag tycker det låter kul, men är (som de flesta kanske?) osäker på hur ofta jag kan vara med. Själva konceptet med en spelarpool låter väldigt lämpligt just om det är många som inte alltid kan vara med.

Jag har haft tankar på att köra en liknande kampanj i mitt eget system (som jag har tänkt ska främja den här typen av spel genom att man utgår från antingen en karavan (i Vildmarken) eller ett grannskap (i Staden).

Och som ett tips kan jag nämna Doodle.com för den praktiska schemaläggningen av spelmöten. https://doodle.com/sv/
 
Top