Nekromanti WeG vs Wizards.

Lars

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
33
Location
Luleå
Vad tycker ni? Är Wizards nya Star Wars med 3ed D&D reglerna bättre än gamla West End Games regelsystem? Jag gjorde inga frivolter över Wizards version, mest pga deras omvandlings system från gamla WeG prylar till nya var i min mening bara där för att göra gamla WeG böcker oanvändbara. Och har man som jag 45+ WeG Star Wars böcker i bokhyllan så är det rätt klart vilken min favorit är.

//Lasse "Skräddaren säger nej"
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Likvärdiga ?

Smaken är ju som baken, men jag finner det rätt motbjudande med "level" system.

*tjipp-tjipp*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Smaken är ju som baken, men jag finner det rätt motbjudande med "level" system."

Perverst nog (jag har generellt sett samma åsikt) passar levels i Star Wars. Det finns inget annat sätt att förklara varför en kasse stormsoldater klarar av att spöa Jawas men får stordäng av en bondgrabb från vischan. Jawas är nollte leveln, stormsoldaterna är första leveln och Luke har nyss kommit upp på andra efter sitt bråk med Sandfolket.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Jovisst är Stormsoldater rätt usla om man jämför dem med fillurer som Luke Skywalker. Men om man jämför en Stormsoldat i WEG med en helt "vanlig" människa så blir de RIKTIGT läskiga.
Att Luke är bättre än Stormsoldater ? Tja om man tittar på WEG´s regler så är en RP/hjälte minst 50% bättre än en "vanlig" människa...vilket oftast är mer än tillräckligt att ge Stormsoldater på nöten...

*tjipp-tjipp*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men om man jämför en Stormsoldat i WEG med en helt "vanlig" människa så blir de RIKTIGT läskiga."

Skulle vilja påstå annorlunda, faktiskt. Under en hjärndöd kväll körde vi en strid med en pluton stormsoldater mot en sandcrawler full med jawas. Stormsoldaterna fick spö.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Lars

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
33
Location
Luleå
Då säger jag att Jaworna var tränade av skräddaren och då sa dom helt enkelt: Nej. Nåja. WeG's system är imo bättre då det ifrån ren klass indelning och levels. Dessutom i Wizards regler är multiclass systemet rätt sjukt i min mening (fast är man pervers kanske det passar som handen i... ja det lämnar vi osagt) och inget säger direkt att en level 0 kille blir instaägd av en level 1 kille osv. Vissa av sakerna i Wizards är rätt bra och rätt genomtänkta som tex att det inte längre finns separata avståndsvapens färdigheter (iofs så fanns det bara en i WeG o det är blaster, sen kan man givetvis speciallisera sig på olika märken etc) men det är så få saker som är riktigt bra i Wizards (än en gång min egna åsikt) ad&d level-multiclass tjat. Det ska mycket till att kunna komma i närheten av WeG's enkel och framför allt snabbhet i regelsystemet. Wizards hade ett par riktigt feta fotspår att försöka gå i då dom övertog licensen. Man kan ju aldrig få alla nöjda, men man får hoppas att det är enklare att överföra Wizards data till WeG data än vice versa, för det är en öken.

//Lasse "hand over my lightsabre, the one that says bad motherf**ker
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"WeG's system är imo bättre då det ifrån ren klass indelning och levels."

Tja, rent generellt håller jag med dig. Jag gillar inte klasser eller för den delen yrken heller, och WEGs templates slängdes i det lodräta arkivet. Levels är jag heller inte förtjust i, men perverst nog passar det miljön.

"Det ska mycket till att kunna komma i närheten av WeG's enkel och framför allt snabbhet i regelsystemet."

Jo, ett D20-system, till exempel. "Slå en T20, lägg till en kasse bonusar och kom över en svårighet" är ett snabbt system, ungefär lika snabbt som "slå en kasse T6 och lägg ihop och kom över en svårighet".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
krille krille krille....en snabb jämförelse av en typisk jawa och en stormsoldat visar ju bara en sak. Stormsoldaten är "bättre" än jawan. Men det fina med WEG är att ingenting är omöjligt =)

Om man nu finner att reglerna är jätte knäppa osv är det bara att ta en snabb titt i "Gamemaster Handbook 2ed" sidan 48, högra spalten. Så löser sig alla problem angående Stormsoldaters klantighet...

*tjipp-tjipp*
 

Lars

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
33
Location
Luleå
"Jo, ett D20-system, till exempel. "Slå en T20, lägg till en kasse bonusar och kom över en svårighet" är ett snabbt system, ungefär lika snabbt som "slå en kasse T6 och lägg ihop och kom över en svårighet".

Tja, det är den där kasse med bonusarna jag ogillar nästan mest med Wizards nya system. Antar det tar ett tag med att ställa om sig. Jag har aldrig lirat något ad&d system tidigare, ävan fast jag lirat rollspel i snart 16 år. Inte är Wizards saker dåliga, fastän tryckfelsnisse i princip byggt bo i regelboken, och deras "mixa alla tre "historiska" perioder huller om buller i varje kapitel ger att jag bara kan ge nya reglerna ett svagt VG fastän jag är något av en Star Wars fanatiker. Jag har alltid sett WeG som standarden under alla år, men man får hoppas att Wizards växer in i rollen som arvtagare. I alla fall sen det kommit i dager att många gamla WeG rävar fick jobb hos Wizards efter att dom tappade sin licens. Det är bara så tråkigt att se Wizards dölja så dåligt att dom vill göra alla WeG produkter värdelösa genom ett illa genomtänkt konverterings system, även om jag trots ovana i ad&d reglerna inser att det måste vara svårt att överföra WeG's nästan halvslappa system till ad&d's mer strikta klassindelade regler.

//Lasse "nej nej, jag lovar, jag har licenes för den turbolasern"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det är rent förbluffande hur många WEG-människor som har jobb på Wizards numera. Bill Slavicsek, Ed "T'ed" Stark, Miranda Horner, Steve Miller, och säkert ett gäng till som jag inte vet om.

Bill Slavicsek är för övrigt en av mina favoritdesigners... ligger man bakom saker som TORG och Alternity så är man bra.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top