Nekromanti Warp speed 9?

G

Guest

Guest
I alla sf filmer, böcker, rollspel etc så flyger ju folk till andra solsystem under tiden av ett bingolotto program ( okej inte fullt sp snabbt men ni fattar nog vad jag menar)
Finns det något system/bok/film etc som ger en logisk och genomförbar förklaring till hur detta går till??
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Re: Warp speed 9? Krille?

Hmm.. det finns nog nån förklaring i Startrek, men kommer inte ihåg vad den är. Kanske bättre att fråga Krille, han
verkar ha stenkoll på ST :gremsmile:. Men en idé är väl nåt med subspace, dvs ett paralellt plan där sträckan att färdas är
mkt kortare och därför i vår vanliga space så verkar det som det hela går fortare. Det andra är väl nåt med 4'e
dimensionen och åka på tidsaxeln ist för XY&Z och därför kunna flytta fram tiden på nåt sätt.. :)

Sen kan man ju tänka sig att kröka rymden och på så sätt slippa åka så långt för att ta sig till ett annat ställe i
rymden (även om energiåtgången måste vara GRYM), maskhål.

[ Mvh Jonas Carlsson - http://www.carnalgrief.net ]
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Warp speed 9? Krille?

<I>Hmm.. det finns nog nån förklaring i Startrek, men kommer inte ihåg vad den är.</I>

Space Warp - man kröker den omgivande rymden runt skeppet till en sluten bubbla, the 'Warp Envelope' som man sen kan flytta i förhållande till den vanliga rymden (man ökar väl ytspänningen framtill, eller nåt). Eftersom skeppet ligger stilla inne i bubblan förflyttas ingen materia såvitt rymden anbelangar.  Jag har aldrig fattat hur man kan <I>se</I> skeppen med ett sånt system, eller hur de kan se nåt utanför sitt Envelope, men det är en annan femma.

--
Åke
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Re: Warp speed 9? Krille?

Jo,¨så var det ja. Läste nåt nånstans om en slags warpdrive som gör något liknande (eller kanske är samma sak). Genom
att krympa rymden framför farkosten och sen expandera den bakom farkosten skulle man kunna röra sig typ tokfort.

[ Excutioner - Slayer of the light, Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: Warp speed 9? Krille?

Förklaringen i Event Horizon är ganska go' också. Man skapar ett artificiellt svart hål, där rymden kröks. Eftersom man då kan vara på två ställen samtidigt tar det ingen tid att förflytta sig. När man sedan kommer ut ur "rymdkröken" är man på andra sidan. Men det hade visst efterverkningar på besättningen vad jag minns...

/boddi
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
LIBERATE ME EX INFERIS

Skoja inte. :)

[ Excutioner - Slayer of the light, Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: LIBERATE ME EX INFERIS

Näe... Allvar... Lovar. De blev heeeelt bänga. Och jag trooor att det skall vara "liberate tu temet ex inferis"...



/boddi
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Se på fan!

Jag trodde att de hade tagit bort funktionen så att anonyma användare kunde skriva på forumen. Så fel man kan ha!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"I alla sf filmer, böcker, rollspel etc så flyger ju folk till andra solsystem under tiden av ett bingolotto program ( okej inte fullt sp snabbt men ni fattar nog vad jag menar)
Finns det något system/bok/film etc som ger en logisk och genomförbar förklaring till hur detta går till?"


Flera metoder:
1. Krökt rymd. Man låter rymden i vilken skeppet befinner sig förflytta sig genom att sträcka ut sig / dra ihop sig. Nackdelar är att det inte är särskilt trovärdigt, då det tar energi i storleksordningen av svarta hål. Dessutom breder gravitationseffekter ut sig i ljusets hastighet, vilket gör hela övningen något meningslös.
2. Maskhål. Man låter rymdgeometrin förändras så att man kan öppna ett hål genom två punkter. Återigen, massiva energikrav. Naturligt existerande punkter är det däremot inget fel på (fast de "öppnar" sig knappast som i DS9...)
3. Tachyonisk förvandling. Man byter ut alla partiklar mot motsvarande partiklar med imaginära värden. De ska då enligt matematikens lagar aldrig kunna gå under eller lika med ljusets hastighet. Ljusbarriären gäller alltså fortfarande.
4. Kvanthopp. Som bekant kan atomer enligt tunneleffekten dyka upp på skumma ställen. Om alla dessa hopp skulle inträffa i samma riktning under kontrollerade former skulle man kunna få en teleporteffekt.

--
Björn Paulsen

There is a fine difference between "kill" and "horribly maim."
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Se på fan!

Tyvärr är det förinställt i nyskapade forum att man får skriva anonymt och det är lätt hänt att glömma att ta bort det när forumet skapas. Det är dock redan fixat här.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
3. Tachyonisk förvandling

Har jag aldrig hört talas om. :gremsmile:. .Låter lagomt flummig sådär. Finns det mer att läsa om detta någon stans, verkar
lite svårt att greppa enligt den beskrivning du gav (antagligen bara för kort).

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Har jag aldrig hört talas om. :gremsmile:. .Låter lagomt flummig sådär. Finns det mer att läsa om detta någon stans, verkar lite svårt att greppa enligt den beskrivning du gav (antagligen bara för kort)."

Curtis Saxton skrev om det på sin sida som en förklaring till Star Wars Hyperspace. Den långa förklaringen (och ja, den är lång) kan du finna <a href="http://www.theforce.net/swtc/hyperspace.html">här</a>. Enjoy. :)

--
Björn Paulsen

"Two wrongs can't make a right, but two Wrights did make an airplane."
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Satan i gatan vad mkt. :) tackar NT

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Top