Nekromanti Warhammer i Norrköpings Tidningar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
NT.se, och givetvis i morgontidningen itself, var det en artikel om Warhammer och den lille knodden Freddie Thärning (ironiskt nog) som spelar det. Jag tror artikeln finns här.

<blockquote><font class="small">Citat från Norrköpings Tidningar 21/10:</font><hr />
Freddie Thärning är tolv år och samlar på warhammer. Det är en hel värld som byggs upp med hjälp av olika figurer.
Warhammer är ett figurspel och det finns speciella warhammer klubbar där man spelar med sina gubbar, säger Freddie Thärning.
Han berättar att det är mycket roligt att spela men det tar väldigt lång tid.
?För mig har det tagit upp till fyra timmar, säger han. Och jag har bara spelat ett par gånger.
Det är tufft att sätta sig in i reglerna. Det finns en regelbok på 100 sidor och bara på engelska.
?Samtidigt som spelaren måste förstå reglerna så måste han (för det är nästan bara killar som spelar) läsa ett häfte om sitt eget lag för att förstå hur mycket karaktärerna skadar, tål och dyligt, säger Freddie.
Freddies lag heter "Orcs" (orcher).
Freddie tror att om man inte har ett starkt intresse av fantasygubbar så kanske man ska undvika den fruktade regelboken.

Alla samlare spelar inte
Man behöver inte spela spelet för att ha någon anledning att samla på warhammer.
?Det ligger mycket nöje i att bygga ihop plastgubbarna och sedan måla dem så coolt man kan, säger Freddie. Sedan är det roligt att bara titta på figurerna och njuta av konstverken man skapat. Det tar ungefär en timme för Freddie att måla en normalstor warhammergubbe på fyra till sju cm.
?Detaljerna är viktiga, tycker Freddie.

Många olika figurer
Freddie äger 61 warhammergubbar och alla är orcher eller goblins (vättar). Alla är olika stora, har olika kläder, olika vapen och är olika bra i strid.
Hans starkaste gubbar är en orchjätte som heter giant. Den har fem i attack och fem i försvar.
För att alla intresserade ska få en liten överblick så jämför Freddie med en vanlig orch som har två i både attack och försvar.
När jag frågar varför han inte bara köper de starkaste gubbarna så berättar han att han kan köpa 19 vanliga småorcher för ett pris av cirka 225 kronor medan en enda jätte kostar cirka 300 kronor.

Stora kunskaper
Orcherna kom till genom att alver gick över till de onda. Freddie berättar att alla lag har sina egna bakgrundshistorier, kartor och sina egna stridsspecialtiteter.
Det finns 13 olika lag i spelet och förutom orch så finns High elves (högalver), Lizard men (ödlemen), Chaos warriors (kaoskrigare), Dwarfs (dvärgar) och Tomb Kings of Khemri (gravkungar av Khemri) för att bara nämna några.
I varje lag räknar Freddie med att det ska finnas över 100 figurer men det vet han inte säkert.
Freddie fick idén att börja samla på warhammer av sin kusin som också samlar. Nu har han samlat i över ett år.
?Många samlar och spelar med Warhammer, säger Freddie. Ungefär tio av mina kompisar gör detsamma.
?Hur gammal bör man vara för att börja spela med warhammer?
?Ungefär så gammal som jag. Inte så mycket yngre. Däremot kan man inte bli för gammal. Jag vet att det finns vuxna som spelar.
?Vilka är dina favorit gubbar?
?Förutom min giant så är mina favoritgubbar mitt stentroll, min warlord och min wisard.
ELIA FRANK NIKOLAKOPULOS

Så här spelar du Warhammer
Det är inte enkelt att kortfattat beskriva spelets gång. Det finns ett antal faser i spelet och hundratals regler.
Spelet börjar alltid med att spelarna slår om vem som får spela första rundan.
Varje runda består av fyra faser, förflyttningsfas, magifas, skyttefas och närstrid.
I varje fas används tärningar som slås. Summan av tärningarna ska sedan jämföras med ett antal faktorer hos motståndarens armé.
Ta till exempel Skyttefasen. För varje figur som ska skjuta slår man en tärning. Går tärningens värde över figurens värde (i träffsäkerhet) så träffar figuren sitt mål. I detta fall slår man då tärningen igen för att se om man skadar sitt mål.
När man slår andra gången ska man slå över ett visst värde som kommer från vapnets styrka och den träffades tålighet. Den träffades skadas om man slår över det här värdet.
Om den skadade har rustning, får den slå ett extra slag, så kallat rustningsslag. Då ska man slå över ett värde, som kommer ur vapnets styrka jämfört med hur mycket rustning figuren har. En stark rustning gör det svårare att dö.
Man kan välja att spela tills motståndarens figurer är döda eller se hur mycket man har förlorat efter ett visst antal rundor.[/quote]

Under en av bilderna står följande att läsa:

Med Warhammer har Freddie Thärning byggt upp landskap som ser ut som hela världar. Det påminner starkt om Sagan om ringen.
Varför berättar jag då det här?
Jo, jag tycker att det är jätteroligt att hobbyn får uppmärksamhet och jag funderar själv på att tjata till mig en plats i tidningen där jag kan berätta om rollspel (om Han ser det här kanske han också hakar på). I vilket fall så är det ju en del som inte riktigt är som det ska (särskrivning på "warhammer klubbar" :gremwink: ) men det kan man ju inte räkna med direkt. Det som däremot gjorde mig konfunderad var bildtexten. "Det påminner starkt om Sagan om Ringen". Läs det igen... "Det påminner starkt om Sagan om Ringen". Vad jag har förstått så är inte vanliga Warhammer Fantasy Battles särskilt inspirerat av Sagan om Ringen. Inte mer än annan fantasy. Men är det verkligen så att man tar för givet att all fantasy är Sagan om Ringen om man inte "vet bättre"? Min fråga passar nog bättre på kulturforumet så om någon admin tycker att det borde vara där istället är det bara att flytta. (Och förlåt Walium för att jag tog ditt ämne till tråd... :gremsmile: )
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"(Och förlåt Walium för att jag tog ditt ämne till tråd... ) "

Aldrig! Din skurk! :gremwink:

Det här inlägget påminner en del om ett annat som jag skrev angående en artikel i Lärartidningen. Länk.
Är Warhammer populärare för nybörjare än rollspel? Övergår man ifrån figurspel till rollspel när man blir äldre eller är de två, vitt skilda ting?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller ju med dig om att det är trevligt att hobbyenuppmärksamams & det i possitiva ord. Istället för uppförstordae löpsedlar & mord & rollspel i samma mening... Det blir ju heller inte sämre av att det är ungdommar som åxå intervjuvas, så det finns en stablir framtid... :gremlaugh:

Det som däremot gjorde mig konfunderad var bildtexten. "Det påminner starkt om Sagan om Ringen". Läs det igen... "Det påminner starkt om Sagan om Ringen". Vad jag har förstått så är inte vanliga Warhammer Fantasy Battles särskilt inspirerat av Sagan om Ringen. Inte mer än annan fantasy. Men är det verkligen så att man tar för givet att all fantasy är Sagan om Ringen om man inte "vet bättre"?
Tjaa, det är kansek lättast att jämföra Tolkien med fantasy för den breda massan. Tror ju att många har just läsn Ringen-trilogin & därför har nått att referera till. Sen att det finns mycket mer än Tolkienfantasy är ju en annan sak...
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Vad jag har förstått så är inte vanliga Warhammer Fantasy Battles särskilt inspirerat av Sagan om Ringen. Inte mer än annan fantasy. Men är det verkligen så att man tar för givet att all fantasy är Sagan om Ringen om man inte "vet bättre
Precis som Johan skriver så är det nog lättare för den "stora massan" att relatera till Sagan om Ringen, speciellt nu när så många har sett filmerna (nu vet tillochmed min mormor vad en orch är).
Och sen finns där magiker, orcher, troll, alver och halvlängdsmän. Så det är kanske inte så konstigt trots allt.

/Lars
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
den stora massan har ju annars chansen att spela Lord of the Rings ett miniatyrspel från GW i en affär långt från dig :gremlaugh:
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
När jag började med rollspel (i sexan... hur länge sen som helst!) så fanns inte ens figurslagsspel i min värld (de fanns, men jag var inte medveten om dem). När vi sen kom upp i sjuan så hade ett par killar köpt Warhammer, och började spela. givetvis så hakade man på, och sen gick det som det gick. Tyvärr är det så att i HÅLAN där jag bor så finns det inte mycket rollspelare kvar, så just nu är det mest figurslagsspel. Hoppas det är bättre dit jag flyttar (vart det nu är).

För att svara på din fråga: Njaee... Kanske. De förekommer ofta i samma butik, men det är inte många figurslagsspelare som spelar rollspel (om man ser på vår förening, vill säga). Givetvis kan man inte dra alla över en kam, så om nån annan har nåt att tillägga är det bara att göra det!
 
Top