Nekromanti Warhammer 40K kampanj

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Så har man börjat fila lite på en kampanj till 40k
Själva grundtanken bakom hela kampanjen är att en gammal glömd portal som "the old ones" använde på något vis aktiverats, så att den i vart fall förändrar warpen omkring sig. Detta lockar Både SpaceMarines, Chaos och inte minst Necrons till planeten där den här portalen finns, varpå stridigheterna inte är långt borta, eftrsom både chaos och space marines vill lägga beslag på poratlen, kanske mest hindra chaos från att göra det i space marines fall, och necrons vill förstöra den.

Så har jag konceptet, jag har bara ett litet problem. Det blir en del spelare, ca 5-6 st som skall spela på kampanjen, och jag vet inte riktigt hur jag skall lägga upp det hela. Jag vill variera scenarion och att det skall bli konsekvenser av både vinst och förlust, ja av draws med i vissa fall.
Att lägga upp nån form av schema, vad resultaten av olika matckher och så leder till blir ganska snabbt rpörigt tycker jag, så jag funderar på att använda mig av en karta indelad i lite olika delområden, och sedan basera det lite mer på den. På så vis kan man ju få lite strategi redan där på kartan om man så vill.

Men jag tycker fortfarande att det blir lite rörigt, så jag undrar om någon har fullföljt en kampanj i liknande skala, eller alls. Skulle väldigt gärna få lite tips på hur det blir smidigt att lägga upp det hela, utan att det tar enorm tid och möda. Sen så får det ju inte ta alldeles för mycket tid då man spelar heller, men det är ju inte riktigt lika blödigt :gremsmirk:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Jag höll på med en liknande uppdragsbaserad kampanj till Operation Flashpoint (men dumpade den när RTS3 och Planet of War-moddarna kom).

Jag hade ett upplägg med ett antal områden, där vissa gränsar till varandra. Sedan börjar man i ett område i mitten. Den som vinner får området och väljer var nästa attack ska ske. Man fortsätter tills någon når fram till motståndarens bas och vinner det området.

Lägg gärna upp det så att försvararen premieras, mer ju närmare hans bas man kommer. Det är bra för balansen i spelet.

Man kan naturligtvis bara attackera från områden man äger mot angränsande områden. Eventuellt kan man lägga till en regel att områden som tappar kontakten med basen förloras för att undvika en snabb rush i stället för expansion på bred front.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag skulle tro att du vill bygga upp en stämning längs vägen. Kartan där man får anfalla områden låter vettig men lägg även in lite bonusuppdrag. Kanske med någon slags poängsystem, poängen får man om man klarar sekundära objectives i uppdragen (skjut ut alla fordon i en konvoj, skydda en viktig person osv). Mot slutet bör alla sidorna bli mer desperata så oddsen höjs. I början är det fördel att vara på hemmaplan då man har väloganiserat försvar och bra infrastruktur. När infrastrukturen bakom linjerna blir mer och mer försvagad är det lättare och lättare att bryta igenom linjerna och anfalla viktiga punkter hos motståndaren. Om man har speciella karaktärer är det trevligt at man flyttar runt dem på kartan.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vi gjorde en gång en WarZone-kampanj där vi visserligen bara var 3 pers, men vi slogs om resurser. Jag har glömt vad det hette, men vi hade en malm-sort som alla ville ha tag i. Vi sade att man bara fick välja vissa uppgraderingar - alltså inte vissa trupptyper, vissa uppgraderingar, men man kan begränsa trupptyper också - om man inte vunnit ett visst antal strider, för då behärskade man ett visst antal fyndigheter. Däremot satte ens sida in mer trupper totalt (mera poäng) ju mer desperata de blev, dvs ju mer matcher de förlorade.

Erik
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
hummmm....

Jag kommer ihåg en kampanj jag spelade för länge sedan.
Vi hade några trupper och sedan så gick vi ner till underjordiska gångar där vi träffade på Tyrnanids och Imperial guards.

Men jag kom lite sent :gremgrin: så jag fick inte på bakrunden, bara när vi var nere i gångarna.

Men vilka är det som kom först till porten?
och hur mycket har alla armeér?

Dessa frågerna vill jag ha svar på innan jag kan ge mera info.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Komplettering

"Emperor - Battle for Dune" är ett datorspel som funkar i princip exakt som det jag försökte beskriva.

Det kan vara värt att titta på.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
ungefär såhär då...
Space marines (salamanders mer exakt)
ca 2000 pt
Iron Warriors
ca 2000 pt
Chaos (lite mer generellt)
ca 1700-2000 pt
Deamon hunters
tja, kanske 1000pt?
Necrons
Nånstans kring 1700 pt

om det var vad du menade med hur mycket alla armeér har?

De som hinner först till porten bör vara SM, men jag ville hålla det lite öppet, så att man kanske genom några första matcher avgör vem som når dit först...
har inte bestämt mig riktigt
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
det med speciella karaktärer låter riktigt bra tycker jag... kan ju bli ganska roligt att hålla på med att se vart de är och så. Lite dumt blir det dock, för många av oss har lite poängbrist, eftersom vi är ganska färska så har vi inte hunnit skaffa så mycket ännu. Poängen lät väl som man kunde utveckla på något sätt, kanske använda dem för att få till så man skulle tjäna på vissa scenarion. Men vad skulle man ha för nytta av själva poängen?
Skulle kunna tänka mig att de kunda användas till att se vem som vann, men i det här fallet finns det ett ganska tydligt mål, att äga ett visst landområde för choas och sm, och att förstöra "portalen" som finns där för necrons. känner att jag måsta fokusera mest på detr så att det inte blir sekundärt.
Sen så vet jag inte hur länge riktigt man bör hålla på, hur lång tid bör man behöva hålla landorådet?
Skall man kanske behöva driva tillbaka sina motståndare?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
massa olika poäng

poängbrist i armeerne begränsar ju lite, fast kanske man kan spela mindre scenarion också. kanske scenarion där inte båda har lika mycket poäng. Tänk på att du kan spelleda som i rollspel. Alltså att du känner till scenariot alla bottnar medan spelarna inte gör det. Exempelvis säger du till en SM-spelare att bygga en arme på 400p som ska försvara en konvoj. Chaos får bygga för 1000p. Sen under uppdraget så fattar SM-spelaren att han håller på att dö. Då smyger du till honom en lapp som säger att: "klarar du dig av banan med 100 poäng kan du varna resten av armen, det är värt en resurspoäng, ni får inse att konvojen är toast".

resurspoängen (som jag raskt döpte om dem till) kan du ha som en abstrakt mätare för hur stora möjligheter en sida har för att göra något taktiskt smart. Som att anfalla den där konvojen som är dåligt skyddad eller ett smyganfall på fiendens HQ.
Du får beskriva hur man sitter i HQ o planerar sitt nästa drag. lite poäng betyder: "vi sitter som i en rävsax, fienden kommer från alla håll och vi måste lägga alla resurser på att hålla honom stången". Mycket poäng betyder "Vi har fienden som i en rävsax, och här kommer en konvoj in. Kanske skulle vi ta o släppa några terminators vid den". Ge dem sedan några valmöjligheter på vilka uppdrag de vill göra. Typ den som har mest poäng får göra först. Dessa uppdrag bör kosta poäng och ge poäng. Låt striden rasa i ett territorium åt gången. När någon får ihop tillräckligt mycket poäng har han vunnit i det territoriet. Hmm.. kan nog bli fetmånga slag. det tål nog att tänkas över detta.
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Ja, kanske de som når porten först får försvara stället så gått det gå, men det hade du väl tänkt ut redan :gremgrin:

Kanske kan det vara så att om jag ska tänka ut bakrunden lite mera ifall det kan vara till användning:

''Chaos behöver porten för att framma deras demonmästare, Space Marines vill stoppa detta med alla medel såm helst för de vill inte ha en Demon invasion nu när Imperiet har så många problem med Necrons och Orks på de flesta flankerna. Men det som inte Chaos och Space marines har tänkt ut är att Necrons också har ett intresse på att ha porten för att skicka ut soldater och annat smått och gått till en av deras planeter som ett av Nightbringers/Decivers tempel ligger, de vill försvara detta stället.''

Så Chaos tycker jag ska börja försvara =) Space marines kommer på fronten till Chaos och Necrons kommer lite mera eftersläntand. Bra eller?

Jag hoppas detta hjälper dig.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
En variant..

Det är en variant, även om jag inte var med riktigt på det där med templet. Deras intresse imateriella ting är något begränsat till, kan jag konsumera det, kan det förstöra mig, kan jag roa mig med det...
C'tanerna då pratar jag om...

Det med Chaos tycker jag dock var en riktigt bra grej, som jag kommer att använda. Det kan gärna vara så att de skulle kuna mana fram massa demoner och sånt ur den, och det vill SM, och framför allt Deamonhunters förhindra.
Hade tänkt mig att de skulle hinna dit först, men med din variant skulle det funka med att ta dit Chaos först med, om jag bara anpassar den lite mer till vad jag tänkt från början.

The old ones har skapat portalen, och Necrons eviga hat mot dem och allt vad deras civilisation heter driver dem att förstöra portalen. C'tanerna kan ju se det som ett steg på vägen att förinta warpen med :gremsmirk:

låter den varianten bra?... hmmm, jag tycker nog det
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: massa olika poäng

Tycker om tankesättet... faktiskt.
Kan bli lite svårhanterligt dock, och som du satt, en jäkla massa matcher. Fast då gäller det väl kanske att se till att inte ha för många områden så det inte blir tal om mer matcher på grund av det.

Tänkte ut en liten snabb variant man skulle kunna ha med "resurspoängen".
De skulle kunna räknas in som vinstpoäng av något slag, för att se vem som vinner när alla matcher är klara.

SM vill nå upp till ett visst antal poäng och ha kvar landdelen med portalen på, Chaos vill ta över den landdelen och samtidigt ha fler poäng än SM...
Necrons vill förstöra portalen innan något av dessa två saker sker?

Låter det som en hyfsad ideé eller är den mycket i favör för någon. Skulle kunna tänka mig att det är lättare för Necrons.
Å andra sidan bidrar ju varje av deras förluster att de andra lagen får poäng, något som man verkligen vill undvika.
fast man skulle ju kunna medvetet förlora mot ett av lagen då, för att det andra inte skall vinna. Hmmm, lite problem som behöver lösas. Förslag?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: tvekan?

Du får lägga dig i så mycket du vill...
sen om jag inte bryr mig om dina förslag eller ej är ju en annan femma :gremwink:
 
Top