Nekromanti Warcraft 3-klan + lite till

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tre eldssjälar och en fjärde ovetande slöt en helig pakt den fjortonde juni i det tvåtusenfjärde året. Krigarna svort att vara sitt forum troget när de begav sig ut i världen för att bekämpa ondskan varhelst den stack upp sitt fula tryne. Tillsammans stod de enade mot världen, och nu behövde de hjälp. En kallelse gick ut till rikets alla gränser, en kallelse till krig.

Kort sagt, Foggmock, Yassilus, Arvidos och Naug är fyra forumiter som gillar att spela Warcraft 3, och att göra det tillsammans. De tänkte utveckla det lite och göra nya konton på Battle.Net med en ny klantagg. Wrnu. Helt ensamma ville de såklart inte vara, så Foggmock tog sig an det heliga uppdraget att ragga folk. Detta inlägget är en fördold kontaktannons, men det inbjuder också till diskussion kring Warcraft-universat, och Arvidos sa att jag fick posta här. Vi finns på kanalen #wrnu.wc3 både på IRCnet och Quakenet. Välkomna att hänga med oss innan vi kickar off på allvar.

Nå, inbjudan till diskussion, då?

1. Warcraftrollspel? WoW ligger i faggorna, men ett p'n'p-rollspel? Torde det inte funka trots att världen är centrerad kring strid från början? Titta bara på WHFR, t.ex.

2. Nya strategier i.o.m. den nya patchen, som ställde en del av mina gamla klassiker på ända? Casters är avsevärt vekare, kommer orcerna hänga med?

MVH,
Foggmock - Nattalv med huntressfetisch
Yassilus - Randomtomte med orctendenser
Arvidos - Randomtomte med NE-tendenser
Naug - Lyckligt ovetande
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Förenen eder, tappra soldater!

Ja, det är en ära att representera Rollspel.nu på battle.net framöver, och jag hoppas att vi kan bli riktigt bra. Eller att jag kan bli det, för mina kära lagkamrater är det redan.

Ser fram emot eventuella Warcraft III-diskussioner då det är något jag verkligen kan babbla på om i timmar. :gremsmile:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: WC PNP

tja.. D&D-regler.. vet inte hur förtjust jag är i att rollspela i Warcraftvärlden överhuvudtaget, men blir det med det regelsystem jag avskyr absolut mest tänker jag INTE ge mig ut och kötta tänkande orcher eller hälsa på nattälvorna.

Och du, storyn i kampanjen må vara välskriven men den är ju bara _så_ rippad från Starcraft. Sarah Kerrigan + Arthas = sant, någon? Dessutom verkar hela det här 'vi har just upptäckt smådelar av The Scourge' som en usel ursäkt för att hålla stenhårt på det gamla konceptet där man måste spela tio levlar innan man har tillgång till hälften av rasens enheter. Bra sätt att introducera nybörjare, och bra sätt att lära sig behärska allt, men ett uselt sätt för folk som fattar konceptet i såna här spel fort. IMHO kommer det bara till sin fulla rätt i multiplayer. Ska du inte vara med oss andra pojkar och leka? :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Warcraft-regler

Warcraft använder ju redan ett eget skadesystem. Alla enheternas skada skrivs som tärningar + 1 värde... Armor påverkas på olika sätt och gör x% skada mot olika sorter osv. Så svårt skulle det inte behöva vara att "rippa" de reglerna och skriva egna.

Angående upplägget i kampanjen. För det första så kan man väl inte rippa från sina egna skapelser? För det andra så ska man inte spela kampanjen om man vill spela för att bli bra på spelet. Multiplayer, I say! Kampanjen är en sagobok (som jag spelade igenom på två dagar). :gremsmile:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Warcraft-regler

klart man kan rippa sitt egna koncept. det har ju Blizzard bevisat. För övrigt klarade jag sagoboken med bara archers en gång.. :gremlaugh:.. sagoboken kan vara bra för att få ett övergripande hum om hur olika enheter funkar, men i multiplayer måste man ändå lära sig allting igen. t.ex. lärde jag mig att archers rockar om man fyller hela food limiten med dem och äger loss. :gremsmile:


det var ju en av de sakerna jag gillade med Warcraft 2 - att om en footman började slå på en annan footman var det inte säkert att den som slog först vann. att extrahera exakta siffror från spelet låter ganska ointressant då spelet har ett balansintresse. det bör inte ett rollspel ha, imho.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Warcraft-regler

Haha... Ja, Blizzard kan, ja. :gremsmile:

det var ju en av de sakerna jag gillade med Warcraft 2 - att om en footman började slå på en annan footman var det inte säkert att den som slog först vann. att extrahera exakta siffror från spelet låter ganska ointressant då spelet har ett balansintresse. det bör inte ett rollspel ha, imho.

Bara för att du spelar Age of Empires... :gremtongue: Nae, men de rollspelselement som finns gör att spelaren är mer delaktig i spelandet. I tex AoE eller Red Alert då är det den som har flest av de bästa enheterna som vinner. I Warcraft så är det den som kan hantera sina enheter bäst som vinner. Givetvis är det en fråga om balans också, men balansen sker på ett "högre" plan när man har ett element till (hjältarma) att blansera.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Warcraft-regler

jag skulle kontra dig när jag kom hem, sa jag.. nu är jag hemma och har varit en stund. :gremsmile:

För det första, är inte grundkonceptet i Diablo 1 och 2 också väldigt lika? Helt plötsligt svämmar världen över av monster och man måste döda horder av småttingar för att sen döda en mellanboss och sen horder småttingar och småttingar och en mellanboss och sen blaffabossen. typ. Blizzard är duktiga på att som Microsoft, göra produkter som är precis minimalt mer utvecklade för att kunna kallas ett nytt spel och sälja dem. och det värsta är att folk köper det, och gillar det. Skillnaden mellan Warcraft 1 och 2 är inte så stor. Warcraft 2 och Starcraft är rätt lika. Starcraft och Warcraft 3 har mycket gemensamt.

Sen kan du ju name the day så ska jag spöa dig i AoE, och jag ska berätta för dig vilka enheter du ska bygga, och bygga samma själv.. i Red Alert är det såklart mest störst först som vinner, men det skiljer sig markant från AoE.

Warcraft 3 innehåller mer micromanagment än Aoe, men det är inte bara Warcraft 3 som kräver micromanagment för vinst. Sen har Blizzard ett par år extra på nacken vad gäller RTS, och hur man ska balansera dem, och hela grejen med olika armour types är ju rätt genial,även om skadebonusar mot vissa enhetstyper även finns i aoe, för att reflektera vissa vapens effektivitet mot vissa fiender.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Warcraft-regler

vad jag inte fattar i diablo2 hoss barbarerna är varför kommer inte alla tunga monster dirket? jag menar borde det inte bli lättare att krossa en stad med barbarer om man inte slängde på dem allt dirket? så att säg... ibörjan så är det ju bara mesiga monster... hmm

fördelen med starcraft är att det är så ünter ballanserat i sista patchen... mer balanserat spel lär ju inte finnas
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Warcraft-regler

Devils (en bra översättning, tack) har aldrig varit särskilt strategiska av sig. :gremsmile:

Starcraft är jäkligt bra nu, det hänger mer på spelaren än på rasen och man måste blanda enheter för att vinna när man spelar på hög nivå.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Warcraft-regler

devils kanske kan övesättas antingen till demoner eller djävlar... demoner är nog mest korrekt i detta fall

Starcraft är jäkligt bra nu, det hänger mer på spelaren än på rasen och man måste blanda enheter för att vinna när man spelar på hög nivå.

word!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Tack Netfeed, översättningar är inte min grej [nt]

[color:\\"black\\"] [/color]
 
Top