VTT - tips önskas

En av mina spelgrupper kommer behöva gå över till digitalt spelande.
Jag har med annan grupp deltagit som spelare via Teams och Discord. Funkar ok men inte optimalt tycker jag.
Skulle gärna vilja ha er input på VTT som är:
  • Smidigt för spelaren, kan ha rollformulär, anteckningar mm sparat så det inte slarvas bort.
  • Smidgt för mig, SL.
  • Kunna använda eget material.
  • Ha stöd för Nordiska Väsen eller Vaesen, Cthulhu (sverige)
  • Plus om det stödjer Kopparhavets hjältar
  • Inte tömmer mitt sparkonto ;)
Battlemap/taktiskt karta är inte prio på något sätt. Viktigare med "närvaro", ljud, och enkelt gränssnitt för spelarna.

Har tittat på
Alchemy, Roll20, Playrole, Foundry vtt, Fantasy Grounds

Roll20 och Fantasy grounds har jag testkört och både känns OK.
Foundry förefaller bra men verkar inte gå köra demo på.

Vad säger erfarenheten på forat?

Jag bytte från Roll20 till Foundry för några år sedan och skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka. Fantasy Grounds fungerade visserligen bra, men kändes rätt omodernt och dyrt.

Foundry kostar $50 i engångskostnad och sedan är det fritt att använda för alltid. Rätt ofta har de kampanjer med 20% rabatt. Jag tycker det är smidigt att använda, och alla system du nämner finns att tillgå kostnadsfritt. Allt man behöver finns med i grunduppsättningen, men vill man även ha beskrivningar av färdigheter, journaler med regelböckerna, mer automation, etc., kan man köpa Nordiska Väsen-modulen från Fria Ligan eller via Foundrys butik. Call of Cthulhu går att köra på svenska, och känner man någon (;)) så finns även färdighetsbeskrivningar och liknande på svenska där.

Jag bytte från Roll20 till Foundry för några år sedan och skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka. Fantasy Grounds fungerade visserligen bra, men kändes rätt omodernt och dyrt.

Foundry kostar $50 i engångskostnad och sedan är det fritt att använda för alltid. Rätt ofta har de kampanjer med 20% rabatt. Jag tycker det är smidigt att använda, och alla system du nämner finns att tillgå kostnadsfritt. Allt man behöver finns med i grunduppsättningen, men vill man även ha beskrivningar av färdigheter, journaler med regelböckerna, mer automation, etc., kan man köpa Nordiska Väsen-modulen från Fria Ligan eller via Foundrys butik. Call of Cthulhu går att köra på svenska, och känner man någon (;)) så finns även färdighetsbeskrivningar och liknande på svenska där.
låter som ljuv musik i mina öron :)

Håller med föregående talare om Foundry. Om jag skulle säga något negativt så är det en viss inlärningskurva av den som ska vara SL. Ingenting ett par googlingar eller YouTube videos inte kan lösa.

Finns även en enorm community runt Foundry och man kan hitta väldigt många resurser och addons som underlättar just för dig och ditt spel.

Provat Alchemy en del och det känns tyvärr väldigt ofärdigt än så länge. Många saker är onödigt dolda och man får klicka sig fram rätt mycket i vissa system. Hört om en hel del buggar också, men sånt rättar ju till sig med tiden.

Last edited:
När pesten bröt ut och alla rollspelskvällar fick ställas in, provade jag att spela online med en av mina grupper. Vi testade först Roll20, men hade hur mycket tekniska problem som helst. Så jag investerade i en SL-licens av Fantasy Grounds (Classic) och vi spelade ett antal scenarier med den och Skype. Fungerade hur bra som helst. Lärdomen vi tog med oss var att skilja på VTT och röstsamtal. Kanske blivit bättre integrerat sedan dess, men då var det absolut inget som gick att köra i samma app.

Har tittat på;
Roll20 - har använt som spelare men inte SL. Det ser gräsligt ut och tekniken fungerar sådär. Alltid strul med "röstchatten". Känns överlag som "sämsta möjliga acceptabla produkt".
Foundry - kändes besvärligt som tusan på alla sätt.
Owlbear Rodeo - är det som jag nog skulle köra på själv idag, men har inte testat med faktiskt spel. Lite mer basic än de andra.

Ljud/bild sköts i discord (av min grupp i alla fall :)) så den aspekten håller jag utanför det här inlägget.

Roll20 är toppen om du behöver följande:
  • Gratis. Det finns en gräns för hur mycket du får ladda upp, men den har jag inte nått så för mig är det gratis. Jag har inte access till dynamic lightning och nåt mer, men har aldrig saknat det så... det är gratis.
  • Installationslöst. Har du en webbläsare? Klart, du kan köra.
  • Enkelt om du bara vill dela lite info med spelarna. Skapa ett spel med valt regelsystem, lägg till rollpersoner och dela ut rättigheter till spelarna, lägg till handouts och npc'er, skapa en bakgrundsbild. Nu räcker det typ.
1759177807233.png

Foundry är toppen om du behöver följande:
  • Engångskostnad och sedan ditt för evigt.
  • Körs på din egen dator. Du har full kontroll (och även fullt ansvar...)
  • Modulbaserat. Här kan du installera saker (och tvingas uppdatera dem av och till för att stödjet försvinner när du uppdaterar Foundry... t.ex. funkar inte Symbaroum-addons längre men det spelar vi inte längre så det är väl fine). Livsfarligt om din tekniknivå är att du tycker ordet "installera" är obehagligt. Men oj vad grejer det finns att installera! Strids-modulen till Symbaroum som räknade skada automatiskt var awesome.
  • Tröskel som om du tar dig över den så är det här toppen. Behöver du inte så mycket och mest vill dela någon bild är det här inte för dig. Vill du rita en karta med väggar och dynamiskt ljud för spelarna att flytta runt avatarer i så är det här för dig, det kommer blir skitsnyggt.

1759178013999.png

Jag skulle aldrig köra Trail of Cthulhu i Foundry. Jag skulle aldrig köra Symbaroum i roll20.

ps. Jag behövde konfa port forwarding i familjens router för att mina spelare skulle komma åt din foundry-server. ds.

Last edited:
Det är helt enligt preferens vilken VTT man vill köra och beror lite på vilken som har bäst stöd för regelsystemet man vill använda men inget är fel. Det beror mycket på vilket spel ni tänkt spela och spelstil.

Personligen rankar jag Fantasy Grounds högst. När man kommit över den högre inlärnings tröskeln så är kan det näst intill hantera alla funktioner du kan tänka dig idag. En liten sak jag älskar i FG som jag inte sett i någon av de andra stora VTT programmen är funktionen att kunna chatta/skriva på olika språk och bara de med språket som kan förstå. Haft exempelvis grupper som sitter och diskuterar saker på alviska så resterande av gruppen som inte kan alviska fattar någonting. De andra ser att de pratar alviska men förstår inget av de säger. Det är en sådan där liten grej som kan höja stämningen rejält. Jag har kört mest 5E på FG. Men även spelat enstaka pass med andra rollspel som Rolemaster, Star Wars och GURPS också. Det har en mindre men väldigt sammansvetsad och vänlig community också som kan hjälpa med de det mesta ifall man stöter på problem. De negativa sakerna är att det är dock ganska hög ingångskostnad men köper du licensen istället för prenumerera så är det bara en engångskostnad. Dock tycker jag att det är värt det. När jag skaffade den så tjänade jag in kostnaden på nolltid bara på hur mycket vi spelade. Jämfört med de andra VTTs är det tyvärr också ganska begränsat på vilka regelsystem som stöds och D&D5E dominerar. Visst du kan fortfarande köra de flesta med deras grundläggande Core RPG men man förlorar en del av all den häftiga funktionaliteten som finns i de officiellt stödda spelen.

Tätt efter Fantasy Grounds så kommer nog Foundry VTT på min rangordning. Det har i princip de mesta funktionerna som Fantasy Grounds har även om jag tycker att de är inte lika smidigt att använda som FG men de finns här. Saknar dock funktionen att kunna chatta/skriva på olika ingame språk. Fördelen mot Fantasy Grounds är att det är en ganska billig ingångskostnad samt att mängden regelsystem som stöds här är betydligt större. Kör för närvarande en Drakar och Demoner kampanj här som fungerar bra. Tog ett litet tag att vänja sig vid det mindre intuitiva systemet från Fantasy Grounds. En annan nackdel är också att ifall du har en internettjänst som använder CGNAT vilket många leverantörer gör idag är du körd ifall du vill hosta från din dator. Enklaste lösningen är att använda någon av de hostingtjänster som ger dig en server alla kan ansluta till men då sitter man där med en månadskostnad. Annars kan man höra av sig till sin internetleverantör och hoppas på att man kan få en egen IP-adress. Finns även andra lösningar men det kräver ganska bra tekniska färdigheter. 🪛🔧

Sist kommer tyvärr Roll20 för min del. Jag har spelat som spelare över Roll20 och det fungerar. Men för någon som är van vid FG och Foundry så känns det som att byta ner sig från en Modern Lyxbil till en Risig Volvo från början av 70-talet. Visst den får dig dit du skall men det det är inte fancy på något sätt. Den stora fördelen är att behöver du inte mycket så klarar du dig nog med gratis versionen. En annan fördel är också att det har nog mest stöd av alla VTTs där ute. Men vill du har de mer fancy finesserna är det månadsabbonemang som gäller och då tycker jag att man kan lika gärna byta till Foundry eller FG som är kraftfullare och du får tillgång till alla funktioner för en engångskostnad eller liknande månadsabbonemang som Roll20.

Det finns andra VTTs som (exempelvis Alchemy) där ute utöver de tre stora men har för dålig koll på dessa. Något jag märkt som gäller för alla VTTs hittils som jag råkat på är att ljud och video genom en VTT en dålig idé och oftast bättre att köra det separat vid sidan om. Flera har redan påpekat detta. Personligen använder vi Discord för talet och eventuell video om någon skulle önska det. 😉

Last edited:
Jag har testat många VTT:er men återkommer alltid till Foundry som är snygg, robust och bra. Har dock lite högre tröskel för SL då man måste fixa med egen hosting alt. öppna portar på sitt modem etc. Jag kör med moltenhosting som kostar $3 i månaden för att slippa mecka med sånt själv.

Roll20 är fulare men enklare att komma igång med.

Lets-Role är lite underskattad och lika bra som Roll20. Man kan lägga in egna rollformulär ganska enkelt så använde någon gång för en homebrew-grej.

Alchemy är snygg men känns halvfärdig. Det går, med viss ansträngning, att tvinga Foundry till att ha ungefär samma look-and-feel.

Tack för allas engagemang och erfarenhetsdelning (y) - mycket värdefullt för mig.

Röd tråd verkar vara att ljud/video gör sig bäst i eget verktyg.

Att köra browserbaserat och gratis (Role20) känns smidigt för att inte tappa momentum i den pågående kampanjen (Nordiska Väsen). Det får nog bli förstahandsvalet just nu. Funkar utmärkt i det här skedet. Prio är att dela bild/kartor, stämningsmusik och ljud.

För framtida spel känns engångsköp bättre än prenumeration. Lutar åt Foundry eller möjligen Fantasy Grounds unity. Men den funderingen låter jag vara öppen så fortsätt gärna att dela erfarenhet och åsikter om VTT.

Back