Nekromanti Vkter på Vapen/Rustningar/Sköldar

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Jag bygger just nu på ett fantasy rollspel med namnet "Legend". rollspelet behandlar klassisk fantasy i en realistisk miljö (något som kan vara knepigt att få ihop), tillsammans med ett enkelt, välgjort och snabbt regelsystem (alltså inget eon2).
Mitt problem är Vapen/Rustningar/Sköldars respektive vikter då jag vill använda realistiska vikter (alltså exakt vad föremålet i fråga väger).
Om någon har en genomgående lista över vikter, och kanske också storlekar, skicka den mycket gärna till mig!.

Smite my cheek, and I will smash yours
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Mitt problem är Vapen/Rustningar/Sköldars respektive vikter då jag vill använda realistiska vikter (alltså exakt vad föremålet i fråga väger)."

Du kan faktiskt utgå från Eon2. I många fall vägde vi föremålen ifråga för att få reda på vad de vägde.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
betyder deta att det är okej att rippa fritt från neogames produkter? hur mycket får man sno utan att de blir arga?
..eller gäller 'sno inte så att det blir uppenbart'?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"betyder deta att det är okej att rippa fritt från neogames produkter? hur mycket får man sno utan att de blir arga? ..eller gäller 'sno inte så att det blir uppenbart'?"

Låt oss säga så här: Neogames kan knappast ha copyright på vapenvikter, eftersom vi utgick från riktiga vapens vikter. Hade vi däremot hittat på vapen (och en del vapen har vi faktiskt hittat på) så hade vi däremot haft upphovsrätten till dem - och därmed får de inte snos.

Att ta ett normalt historiskt svärd från 1200-talet är helt OK. Det är helt OK att konstatera att ett sådant normalt sett väger mellan 1,1 och 1,3 kg. Även om det står i Eon, Västmark eller D&D så är det faktiskt så. Ett 1200-talssvärd väger typiskt nog mellan 1,1 och 1,3 kg, och om konstruktören har gjort sitt efterforskningsarbete så borde det också vara en sådan siffra som står i spelet.

Att däremot sno batleH, det klingonska hederssvärdet, från Star Trek, det är upphovsrättsintrång. Det får man inte göra.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
har inte kollat på eon2s viktsystem, men i eon(1) så är dom för lätta!! (ovanligt i rollspel, i t.ex. dod väger ett 2h svärd 8kg!). Ofta lägger ju tillverkarna på vikter för att även få in hur skrymmande de är. Tack för tipset, ska kolla upp det.




Smite my cheek, and I will smash yours
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"har inte kollat på eon2s viktsystem, men i eon(1) så är dom för lätta!!"

Faktiskt inte. Vi tog som sagt var vikterna genom att 1) placera en replika av sagda föremål på Björn Hellqvists köksvåg och väga dem, samt 2) plöja igenom en jefla massa böcker om medeltida vapen och krigföring, där vikterna från riktiga saker (från muséer) också stod listade.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jämför inte med DoD, de vikterna är fel och orsaken i många fall är just BEP. BEP = Belastningspoäng, vilket var skrymmande och vikt i samma värde. Det blev dock krångligt att räkna och de strök det sedemera mot vanliga kg, men i den överföringen bidde det fel.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
har du ett komplett viktsystem för vapen/rustningar/sköldar?
Jag menar inte att försöka kopiera ditt arbete eller något i den stilen, men om du har värden på dem (eller ca värden) får du väldigt gärna skicka dem till mig.
Det skulle uppskattas väldigt mycket, och jag skulle vara otroligt tacksam.

jag har själv försökt att med hjälp av böcker hitta vikterna, men de benämns ofta som vikter på speciella föremål och inte som värden på föremålen i stort.


Smite my cheek, and I will smash yours
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>Man kan för övrigt plocka av ytterligare ett par hekto på de flesta svärden i Eon...</I>

Äh, vi pratar väl fortfarande om fantasy? :)
Svärd ska väl ha lite extra tjocklek och tyngd, annars kommer allt bli helt gråtrist, inte sant? Lite får man väl boosta?

/RipperDoc - inte särskilt seriös

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Om man ska ha ett enhandssvärd i DoD-klass (4,5 kilo mot det historiska 0,9 - 1,2), och fortfarande hålla ungefär samma längd och bredd, så får man göra svärdet 1,5 - 2 cm tjockt. Man får då också räkna vapnet som stridsklubba, då det omöjligen kan ha en egg... /images/icons/wink.gif

Rollspel och svärd på <A HREF="http://www.algonet.se/~enda/index.htm" target="_new">http://www.algonet.se/~enda/index.htm</A>
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
alla sorters vapen, rustningar och sköldar

Tack för alla svar jag fått i denna fråga, även om många av dem fokuserat väldigt mycket på svärd (vilkas viktvärden jag dock sedan tidigare redan hade, tack vara björns svärdssida) och inte på övriga vapen eller för all del rustningar.

Om det är någon som har (ialla fall närmevärden) på rustningar, sköldar och alla typer av medeltida vapen, så får ni mycket gärna skicka dom till mig!.

Med detta inlägg menar jag inte att säga att alla svar tidigare varit dåliga, bara att det inte var det jag letade efter.

Smite my cheek, and I will smash yours
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
alla sorters vapen, rustningar och sköldar

Tack för alla svar jag fått i denna fråga, även om många av dem fokuserat väldigt mycket på svärd (vilkas viktvärden jag dock sedan tidigare redan hade, tack vara björns svärdssida) och inte på övriga vapen eller för all del rustningar.

Om det är någon som har (ialla fall närmevärden) på rustningar, sköldar och alla typer av medeltida vapen, så får ni mycket gärna skicka dom till mig!.

Med detta inlägg menar jag inte att säga att alla svar tidigare varit dåliga, bara att det inte var det jag letade efter.

Smite my cheek, and I will smash yours
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Ursäkta

...om jag i mitt förra inlägg förargat någon genom att ofrivilligt kritisera eon2s regelsystems effektivitet och kvallitét. något som inte var meningen.
det enda jag ville jämföra med var spelets många regler i strid som gör att det kan ta väldigt lång tid.

Smite my cheek, and I will smash yours
 
Top