Virusprogram nödvändigt

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har köpt en ny dator och de affären tyckte att jag skulle installer Eset som jag hade på min gamla dator. Men det verkar ju redan finnas något som heter mcafee som jag gissar är Wondows egen mojäng. Räcker inte det? Det skulle ju vara enklare att slippa ladda ner ytterligare ett program man ska förnya licenser för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
McAfee är inte Microsofts, utan ett annat (rätt dåligt och ökänt bloatat) antivirusprogram som tyvärr brukar komma förinstallerat på en del datorer man köper.

I själva verket finns det ett antivirusprogram inbyggt i windows, och det klarar man sig väldigt bra på.

Så mitt råd är: köp inte ESET, avinstallera McAfee, låt Windows egna antivirus sköta det hela.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tack!
Kan jag bara avinstallera McAffe så sköter sig Windows själv, eller kan jag kolla på något sätt så att det finns där? Måste jag ladda ner något?
(känner mig så korkad här men lika bra att fråga...)
Windows defender verkar det heta.


Nu är Mcafee borta och jag har slagit på Defender. Tack! :)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Kan jag bara avinstallera McAffe så sköter sig Windows själv, eller kan jag kolla på något sätt så att det finns där? Måste jag ladda ner något?
(känner mig så korkad här men lika bra att fråga...)
Nu verkar det ju ha löst sig, men jag passar på att svara ändå: Windows brukar ganska snabbt säga till ifall man inte har något antivirus igång, och "föreslå" att man aktiverar Defender. Processen brukar, som det mesta i moderna Windowsversioner, vara ganska smidig.

Och det är alltid bra att fråga! Det är ju så man lär sig nya grejer.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Sedan kan man ju se det som att eftersom Defender är default-antiviruset, och att det finns så många datorer som det körs på, så är det ju en sorts "lägsta nivå" på skydd.
 
Top