NYHET Vinnarna korade i Delta Green Shotgun Scenario Contest

Brödbane

Kristallkrönikör
Nu har röstningen avslutats i den årliga Delta Green Shotgun Scenario-tävlingen
Årets vinnare presenteras nedan:
The 2025 Delta Green Shotgun Scenario Contest is over! Thank you to the many writers, players, and community members for making this a continued success. We had an insane 81 submissions from a wide range of writers. Happy new year!, I’ve got a fun community thing planned for January 1st, so stay tuned!

The first place winning scenario is: A Cenar Teco by Hobocop

The second place winning scenario is: CountYourSins.com by Carter Krummel

The winner of the people’s choice award is: Death Likes To Ooze From a Corpse by Pigsy

Intressant för årets vinnare är att inget av de olika scenariona är vad man skulle klassa som traditionella Delta Green-äventyr. Två av dem utspelar sig på annan tid och/eller plats och bygger på att man inte ska kunna spela amerikanska konspiratörer och den tredje är en typ av soloäventyr man ska spela med en rollperson mellan "ordinarie" uppdrag.

Första året på ett bra tag som jag inte deltog.

Det är väldigt märkliga äventyr som vann. Jag tror ärligt talat att det är dåligt för tävlingen. Det är en tävlingen som ger mycket publicitet och därför dyker saker upp som inte borde vara med. Och eftersom de är annorlunda och bra får de röster. Men de är inte DG Shotgun scenarion. Solo scenariot borde rakt upp och ner diskats. Och tävlingen borde frammåt begränsas till nutid där man spelar DG agenter eller cowboys,

Första året på ett bra tag som jag inte deltog.

Det är väldigt märkliga äventyr som vann. Jag tror ärligt talat att det är dåligt för tävlingen. Det är en tävlingen som ger mycket publicitet och därför dyker saker upp som inte borde vara med. Och eftersom de är annorlunda och bra får de röster. Men de är inte DG Shotgun scenarion. Solo scenariot borde rakt upp och ner diskats. Och tävlingen borde frammåt begränsas till nutid där man spelar DG agenter eller cowboys,
Med risk att låta som en dålig förlorare (hade 2 bidrag med I år) så är jag nog lite benägen att hålla med.

Folkfavoriten, Death Likes To Ooze From a Corpse, är ju väldigt mycket ett Call of Chtulhu-äventyr då det utspelar sig 1934 i inre kejserliga Kina, så till den graden att jag tror det skulle vara rätt svårt att spela om man bara har tillgång till DG-böckerna (jag tycker också att den formmässigt lämnar en del övrigt att önska).

Jag tycker att A Cenar Teco är ett stabilt äventyr men att det ju snarare hör hemma i Fall of Delta Green, som är ett annat spel. Jag undrar också lite varför man valt att förlägga scenariot så man ska spela ryska GRU-SV8 agenter, när man rätt smärtfritt kunnat förlägga det i amerikanskt territorium. Det känns som en ökande trend att man ska spela något annat än just DG-Agenter, såsom PISCES, Kanadensarna, GRU-SV8 eller civila privatspanare.

Gällande soloäventyret så tycker jag nödvändigtvis inte att det ska diskas, men en av dess stora USPar är ju att skaparen också kodat en hemsida som "handout" till scenariot. Det är väldigt ambitiöst och kreativt men känns också lite som ett sätt att komma runt tävlingens begränsande ramar.

Jag tror också att det stora antalet bidrag börjar försvåra i röstningen Jag själv hann inte rösta i år eftersom det är 80+ olika dokument man ska skumma igenom om man vill göra uppdraget rättvisa. (här är jag ju själv en del av problemet med mina dubbla bidrag).

Last edited:
Back