Nekromanti Vill köpa GAMMAL d20.

Tjena,

Jag införskaffade nyligen en grundlåda till DnD från ~1981. Med denna följde otroligt nog orginaltärningar med! Dock alla förutom d20 >_<

Jag vet att många finner tärningar heliga artefakter +10 (as you should) men OM du HAR en d20 från denna era, liten i taskig plast med ofärgade (eller eget imålade accepteras) -siffror så vill jag hemskt GÄRNA köpa denna av dig! Färg är irrelevant.

Edit: Det är alltså någonting likt detta jag söker:

yokowermland

Warrior
Har ingen vad jag vet men den bilden är så cool att det tåras i ögonen. Ska kolla hemma hos mina päron i fårådet. Kanske, kanske i tärningslåda.
Vilken flashback till de riktigt gamla tärningarna. Hade ett helt gäng sådana som jag stal från NO-läraren på grundskolan. De var skeva och man fick ofta samma resultat har jag för mig. typ nr 19 var sjukt vanligt att slå. och 8 på t10orna. Haha

+1

Har jag en så får du den det lovar jag

Arfert

Facit
Du har ju en D20 ju, ser den på bilden! Så såg det ut, jag har samma set själv. Gamla d20 var bara numrerade 0-9, fast 2 ggr. Så man får markera varannan siffra själv.

Arfert said:
Du har ju en D20 ju, ser den på bilden! Så såg det ut, jag har samma set själv. Gamla d20 var bara numrerade 0-9, fast 2 ggr. Så man får markera varannan siffra själv.
Tyvärr inte :gremfrown: Bilden är ej min, tagen från interweb för att visa lite bättre vad jag menar.

Jag har hittat en Red Box på eBay med d20:in med, fast betala 400kr för en tärning (har redan en red box (utan dice) sedan innan, känns lite mycket...

yokohomo said:
Har ingen vad jag vet men den bilden är så cool att det tåras i ögonen. Ska kolla hemma hos mina päron i fårådet. Kanske, kanske i tärningslåda.
Vilken flashback till de riktigt gamla tärningarna. Hade ett helt gäng sådana som jag stal från NO-läraren på grundskolan. De var skeva och man fick ofta samma resultat har jag för mig. typ nr 19 var sjukt vanligt att slå. och 8 på t10orna. Haha

+1

Har jag en så får du den det lovar jag
Fixar du det det ska jag fasen se till att Mark Levengood utropar dig till årets hjälte!!

RPG2000

Veteran
Jag har en extra sån som man fick med gamla Drakar & Demoner 1.0, fast den ser alldeles oanvänd ut och inte så stiligt sliten som på din bild. Jag är inte 100 på att det är samma, men jag kan maila en bild om du är intresserad (vet inte hur man lägger upp bilder här).
Det lustiga är att jag själv köpte en likadan Moldvay basic-box för något år sedan och fick med ett set "Dragon dice", den gråvita, svårlästa sorten. Dock saknades den fyrasidiga, så om du mot förmodan har en sån byter jag gärna!

Hunk

Hero
Den första Drakar och Demonerboxen innehöll Game Science-tärningar (åtminstone den jag har), så det är nog fel tärningstyp. Jag har för mig att Moldvayboxen har innehållit olika tärningstyper, men knappast Dragon Dice :gremsmile:.

RPG2000

Veteran
Det här är de jag fick i Moldvay-boxen (jag har fått för mig att de även såldes separat i en förpackning märkt "dragon dice", men jag kan ha fel):
här

En snabb googling visade att de ingick i vissa Moldvay-boxar. Det finns ju nån sida som tar upp alla olika utgåvor inklusive variationer inom samma utgåvor.

Den bästa bild jag hittar av DoD-tärningar är denna:
Här
.. som inte säger så mycket.
Nya gamescience ser alldeles för precisa ut, men utvecklingen går väl framåt.
EDIT: min är i alla fall ljusblå och numrerad 0-9 två gånger.

Hunk

Hero
RPG2000 said:
Det här är de jag fick i Moldvay-boxen (jag har fått för mig att de även såldes separat i en förpackning märkt "dragon dice", men jag kan ha fel):
här

En snabb googling visade att de ingick i vissa Moldvay-boxar. Det finns ju nån sida som tar upp alla olika utgåvor inklusive variationer inom samma utgåvor.

Den bästa bild jag hittar av DoD-tärningar är denna:
Här
.. som inte säger så mycket.
Nya gamescience ser alldeles för precisa ut, men utvecklingen går väl framåt.
EDIT: min är i alla fall ljusblå och numrerad 0-9 två gånger.
Du har säkert rätt angående Moldvays Dragon Dice. Jag vet att det var olika tärningar i olika utgåvor.

Jag har, ett ex av Drakar och Demoners blå box hemma, och den innehåller GameSciencetärningar (D20 numrerad 0-9 två gånger, D8, D4 - D6:an är en "vanlig" tärning) och boxens ägare är helt säker på att det är originaltärningarna som ligger i boxen (men han kan såklart ljuga också :gremwink: ). Men det är inte omöjligt att olika blå Drakar och Demonerboxar kan ha innehållit olika tärningstyper eftersom mycket av hanteringen kring dem var helt manuell och man kanske plockade ihop de tärningar som fanns tillgängliga.

Tyvärr är hjälper väl inget av detta trådstartaren :gremfrown:.

RPG2000

Veteran
Nej, om det inte är samma typ som TS söker är det säkert OT, men jag är som sagt osäker.
Jag och merparten av mina (kill-)kompisar (jag kan på rak arm räkna upp 6 stycken), fick blå lådan i julklapp samma år som den kom ut, och alla hade likadana uppsättningar tärningar. Det var den uppsättning du nämner inklusive "vanlig" sexsidig. Huruvida de övriga gjordes av Gamescience vet jag inte, men de skiljer sig i alla fall från dagens GS-tärningar. Man fick egenhändigt fila bort slagg från gjutningen på varje tärning.
Av någon anledning blir jag mer nostalgisk av dessa tärningar än av något spel i sig, vilket måste vara skälet till att jag inte låter den här tråden vara.