Nekromanti Vilken westerngener är egentligen Western?

Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Vilken westerngener är egentligen Western? Grisodlare, John Waynes kklassiska eller Laglös romantik eller...? Inte för att det spelar någon roll men jag tycker att wester växlar lite mellan olika genrer. Själv blandar jag. För övrigt har jag infört en ny westerngener, Louis L'Amourgenern efter den berömda westernförfattaren. En toppengener enligt mig med mystisk, tuffa hjältar som bygger och vildmark.

Om ni vill veta mer om författaren Louis L'Amour så besök www.louisl'amour.com Länken finns även på western 1872
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Jag skulle vilja säga att ALLA de "typer" du räknar upp skulle klassifieras som Western. Det de har gemensamt är att de utspelas under den turbulenta tiden som har fått stämpeln/ epitetet "Vilda Västern". Kul att du blandar, men själv kör jag (relativt) stenhårt på "Grisodlarwestern", och det skulle kännas så fel för min del att införa element från andra genrer av västern. Liksom jag försöker även mina spelare att komma så nära känslan av den tiden, kalla det gärna försök till "realism", och skulle inte vilja ha det på något annat sätt, men smaken är som baken...

M.v.h.

Red Dust.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Får hålla med Red Dust - det finns många olika västerngenrer som fungerar bra utifrån Western rollspelet. Och självklart skall man spela den variant man tycker är roligast/passar en bäst. Under åren har vi kört en hel rad olika kampanjer, och testat olika genrer.

Louis L'Amourgenren låter fullt fungerande.

Just nu är det dock spaghetti som gäller för vår del - vi håller på och lägger sista handen vid Dollartrilogins andra och tredje del just nu.

/anders & tove
 
Top