Nekromanti Vilken värld!

tobbetl

Veteran
Joined
2 Dec 2000
Messages
80
Location
sthlm, sverige
Jag skulle bara vilja göra en under sökning om vilken värld till dod som är "BÄST".

Frågor:

1:Världens namn?
2:Är den en dod värld, en egen värld eller en värld till ett annat rollspel(T.ex: Mundana)?
3:Väaför är det så bra?
4:Övriga komentarer?

Power to the Sword!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
1: Ereb Altor (Spelar i Berendien).
2: Gissa.. Allt i Berendien är nästan påhittat dock.
3: Det är den inte, men det finns så mycket skrivet om den och så har jag vuxit upp med den så jag kan det mesta i den.
Landet Berendien tog jag för att jag inte skulle vara så låst vid böckerna, mycket lättare att komma ihåg det man själv hittat på.
4: Trudvang verkar intressant men måste kanske köpa DoD6 för att köra den världen.

/[color:green]Han</font color=green> som vet att man inte behöver <B>köpa</B> boken för att spela världen men vill helst ha reglerna ändå
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"1:Världens namn?"
För närvarande så lär dett få bli Ereb Altor då Trudvang ännu inte har blivit tillgänglig, jag tror dock att Trudvang är en mycket bättre värld. Ereb Altor är den värld som man har vänt på varenda sten i.

"2:Är den en dod värld, en egen värld eller en värld till ett annat rollspel(T.ex: Mundana)?"
Michael Moorcocks "Young Kingdoms" är en utmärkt värld att spela DoD i, Beskrivs i böckerna om Elric av Melniboné, samt i rollspelen Stormbringer och Elric!

"3:Väaför är det så bra?"
Ereb Altor är inte längre så attraktiv, övriga världar som jag nämn är antingen inte tillgänliga eller i första hand inte till DoD.

"4:Övriga komentarer?"
Invänta Trudvang, jag tror det kommer att vara värt det.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Trudvang

Måste man verkligen köpa grundboken? jag tror ju inte att världen är beroende av reglerna... skulle vara konstigt...

/King Kromm, som skall börja spela med Star wars reglerna till Viking imoron
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Trudvang

Kan i alla fall säga att Reglerna är VÄLDIGT anpassade för världen, och världen kommer tydligen att släppas i form av kampanjer där man får information om världen. Hur vida dessa är bakåtkompatibla återstår att se, men personligen så anser jag att samma förutsättningar gäller rollspel som datorer, någon gång måste man släppa bakåtkompabiliteten till en viss grad för att kunna utveckla något nytt. Vi får se när kampanjen/erna dyker upp hurvida de fungerar med äldre utgåvor av reglerna.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Just det

Det var precis så jag menade <em>Archer</em> när jag skrev "[color:green]Han</font color=green> som vet att man inte behöver <B>köpa</B> boken för att spela världen men vill helst ha reglerna ändå".

Tack för att du förklarade det närmare

/[color:green]Han</font color=green> som ibland kan vara lite luddig om det han skriver
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
EREB...

1:Världens namn?
Ereb, så klart.
2:Är den en dod värld, en egen värld eller en värld till ett annat rollspel(T.ex: Mundana)?
Behövs denna fråga svaras?
3:Varför är det så bra?
För att den är så j-vla mysig, med bra och varierande länder.
4:Övriga komentarer?
Helt klart den skönaste världen, kolla bara på Nidland med den mäktige Vicotnik, eller Cereval med alla legendariska Drakmästare. Ja jag kan fortsätta länge, men jag tror detta svar räcker...

Respektera Alla, Frukta Ingen...
 

Verjigorm_UBBT

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
12
1 Barsaive
2 Earthdawn
3 Ingen direktkopia av vår värld som Ereb. Varierade länder som inte är baserade på raserna som bor där. Välbeskriven där den ska vara det och mystisk där den ska vara det.
4 Och för att svara på själva frågan så måste ju svaret bli Chronopia utan tvekan!!
 
Top