Nekromanti vilken typ...

G

Guest

Guest
ja väljer mellan skräck-fantacy och skräck-sifci vad ska ja välja... vilka passar mäst ihop o e lättast att göra???

/jenz
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
svara på frågan varför...

Varför gör du det?!?!

Om du gör det för att du vill ha ett skräckrollspel så finns det en del på marknaden... om du ändå vill göra ett så hör med dina spelare om de gillar fantasy eller sci-fi mest, det är ju ändå de som kommer spela det de närmsta två åren innan det är klart...

//J
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
kult-hellraisor i rymden.. illusionen återskapas..

varför inte göra en tidslinje (argh.. låter juh som SO-lärarna på lågstadiet!) och hitta på en tuff story eller nått.. fast då får du antagligen skippa alver å sånnt om du ska kunna gå från fantasy till sf.. eller så har alla magiska varelser helt enkelt dött ut eller nått.. eller så får du göra som i shadowrun?

Zap! för att få en tuffare skräckkänsla så kan det kanske vara bra att göra världen så nära vår verklighet som möjligt. det kan nog vara ganska svårt att få till en tuff skräckkänsla i en avlägsen spock-framtid.. placera i stället tiden där spelarna lever i nuet. nu finns det iofs redan ett skräckrollspel som utspelar sig 'nu', nämligen kult.

köp kult, läs igenom boken.. världen är helt underbar, men reglerna är något av det uslaste jag någonsin sett!! skriv om reglerna så att dom blir bättre och börja spela.. om du vill kan du dessutom förflytta spelet till en annan tid, kanske innan dendär 'mörka guden' försvann och illusionen rämnade, kanske långt in i framtiden där allt mer och mer udda saker börjar hända.. människorna kanske omedvetet försöker bygga upp 'maskinen' igen - vilket förklarar den plöttsliga teknologiexplosion som vi upplever just nu (gämfört med alla tidigare århundrande har 1900 och 2000-talet varit rena techno-bomben!)
du kan kanske stoppa in spelarna i hellraisor-4 (hellraisor i rymden i framtiden) världen? lägg till aliens, elaka megaföretag (som styrs av domdär fettäcklen), och ännu elakare artificiella intelligenser.. (kanske är människorna dessutom förslavade i matrisen?!)

"oh my god, it's full of stars!" - wow.. dendär världen jag beskrev där uppe är juh helt underbar.. jag ska nog väva in den som add-on till mitt sf-rollspel! =)

det tuffa med kult är att den verkligheten faktiskt fungerar om man har lite fantasi..! älska kult!!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Rent spontant undrar jag varför man måste blanda olika inriktningar, och om det är speciellt effektivt att göra det? Men om vi bortser från det, skulle jag nog säga att det är lättare att göra ett fantasyrollspel än ett sf, och skräck går lättare ihop med just fantasy. När man tittar lite på tillbehören till fantasyrollspel, så ser man att det väldigt ofta finns tonvis med olika monsterböcker. Vad är motsvarigheten när det gäller sf-rollspel? Vapenböcker. Vilket låter mest skräckinjagande, tycker du? Monster, eller vapen? Alltså är valet inte så svårt. Välj fantasy, om du tvunget VILL ha med skräck i spelet (personligen tycker jag det är överflödigt med skräck). Konsultera också din spelgrupp och hör vad de tycker.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top