Vilken är solsystemets bästa måne?

Status
Not open for further replies.

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Har en dispyt i familjen om vilken måne i solsystemet som är bäst. Jag tycker det är uppenbart att det är Europa eller Io. Callisto är i varje fall solsystemets mest överskattade måne och Phobos och Deimos är riktiga rutten-månar.

Vad tycker ni?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Motivering krävs. Jag skulle inte säga att Ganymedes är lika överskattad som Callisto, men det är mig ett mysterium hur man kan placera den före Io och Europa. Är det storleken som gör det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Månen är den coolaste månen i solsystemet.

Månens baksida är den enda platsen i solsystemet som befinner sig i permanent radioskugga från Jorden och är därför (fortfarande) solsystemets mest ensamma plats.
Bra motivering!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Motivering krävs.
Jag såg ingen motivering till varken Europa eller Io, men låt gå.

Storleken spelar absolut in här; den är större än vissa av planeterna i vårt solsystem (även om man räknar bort Pluto). Dess isiga yta döljer ett 100 km djupt hav som troligtivs inhåller mer vatten än vad som finns på hela jorden. Mariannergraven är för jämförelse 11 km djup. Med all mystisk skit som döljer sig i vårt eget hav, vad kan inte tänkas finnas under isen på Ganymede? [Troligen ingenting, men man kan ju drömma]

Den har en [väldigt] tunn syrehaltig atmosfär, och är desutom såvitt jag vet den enda månen i vårt solsystem som har ett eget magnetfält.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
JUICE ska väl förbi Ganymedes, så det är bara att vänta nåt årtionde på att få besked.
Mmmm, jag väntar med spänning =)

Pioner 10 och 11, Voyager 1 och 2, samt New Horizons har flugit förbi redan, om än på långt håll. Men Galileo och Juno gjorde ett antal nära förbiflygning. Men Juice tänker faktiskt lägga sig i omloppsbana, och till och med landa (well... crasha är nog mer rättvisande ord i sammanhanget).

Problemet är väl att havet är dolt under 150 km med is, så även i omloppsbana kan det bli svårt att se något ;)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Eftersom frågan inte specificera vilket solsystem vi talar om så antar jag man får välja fritt så jag svarar
Tanas måne Endors där det finns ewoker.
För ewoker är mycket coolare än allt ni pratat pratat om i det här tråden.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Eftersom frågan inte specificera vilket solsystem vi talar om så antar jag man får välja fritt så jag svarar
Tanas måne Endors där det finns ewoker.
För ewoker är mycket coolare än allt ni pratat pratat om i det här tråden.
Bu
 
Status
Not open for further replies.
Top