Vilka är era AI-agenter för rollspel?

Rickard

Urverk speldesign
Det här är mest en tråd för att uppmärksamma agenter och deras användningsområden inom rollspel.

En agent är en text-fil som instruerar en AI-modell, så att den genererar med ett återkommande stildrag eller utifrån specifika instruktioner.

Det enklaste sättet att skriva en agent är genom att använda AI för att generera den åt en. Sedan kan man själv ändra i den i efterhand eller be AI:n uppdatera agenten åt en efter att du utvärderat den. Att använda AI som verktyg för att generera prompter är något jag använder mycket till bildgenerering.

(Sedan finns det subagenter och färdigheter, men det är lite bortom denna tråd.)

Delge era agenter i tråden som ni använder er av i rollspelssammanhang, gärna med någon kommentar om hur den har förenklat ditt arbete.

Här finns två - en till Pendragon och en till när jag spelade över Discord-chat:

Kan du förklara för mig som jag vore en femåring hur man praktiskt använder agenten i typ chatgpt.

Klistrar du in agentprompten varje gång eller går den att spara i ex ett projekt?

Kan du förklara för mig som jag vore en femåring hur man praktiskt använder agenten i typ chatgpt.

Klistrar du in agentprompten varje gång eller går den att spara i ex ett projekt?
Ah, fan. Det borde jag ha nämnt. Bra fråga!

För ChatGPT räcker det med att bifoga filen en gång och sedan tar modellen det i beräkning varje gång. Jag har varit med om att ChatGPT ibland glömt min agent, så jag fick lägga till den igen. Det hade varit intressant att se hur exempelvis @rallan123 tänker kring sitt spel kring agenter eller om någon har testat på att köra soloäventyr med hjälp av en eller flera AI-agenter (ChatGPT kräver plusvarianten för detta).

Behöver du påminna modellen om att ta med den i beräkningen?
Jag har använt chatgpt en hel del i mitt preppande av Trenter26 till Hindenburg.
Har fått till en bra bildprompt för stilen som AIn utgår från, ibland glömmer den dock bort sig.
Jag har bollat fram och tillbaka med AI för att få till en bildprompt jag är nöjd med.
Har även kört den som bollplank och upplever att den är bättre när jag styr eller snarare begränsar dess frihet.

Behöver du påminna modellen om att ta med den i beräkningen?
Nä, den gör det automatiskt om jag bifogar den en gång. På andra ställen (och med ChatGPT plus) så väljer man istället en agent som är aktiv (och som skrivet, det finns subagenter - alltså agenter som aktiveras av andra agenter och varje agent kan ha unika skills men det är för komplext för denna tråd).

Har fått till en bra bildprompt för stilen som AIn utgår från, ibland glömmer den dock bort sig.
Kolla om du istället inte kan be AI konstruera en prompt (eller en agent) baserad på bilden och bifoga det resultatet istället.

Jag har använt chatgpt en hel del i mitt preppande av Trenter26 till Hindenburg.
Jag har bollat fram och tillbaka med AI för att få till en bildprompt jag är nöjd med.
Har även kört den som bollplank och upplever att den är bättre när jag styr eller snarare begränsar dess frihet.
När jag gjorde Pendragon-krönikören så hade jag redan skrivit ett gäng krönikor så jag promptade till ChatGPT "Jag vill skriva krönikor till rollspelkampanjen till The Great Pendragon campaign. Det kommer att vara lösryckta meningar som ska knytas samman till en berättelse. Jag skulle vilja ha en agent utifrån dessa exempel:"

Vad jag skriver är inte så noga, så länge jag ber om en agent.

Det är dock viktigt att alltid peka på att det ska vara en "skicklig kreatör" eller "en framstående spelledare som spelat D&D i 40 år". Det gör att resultaten verkligen skiljer sig från om du bara skriver "spelledare".

Last edited:
Nä, den gör det automatiskt om jag bifogar den en gång. På andra ställen (och med ChatGPT plus) så väljer man istället en agent som är aktiv (och som skrivet, det finns subagenter - alltså agenter som aktiveras av andra agenter och varje agent kan ha unika skills [snip]

Jag tycker det är lite spännande med utvecklingen av dedikerade agenter att använda till info-inhämtning och så. Där ligger väl mitt intresse mer än som stöd för rollspels-spelande, dvs, få sammanfattningar och mekanik-automatisering/nedbrytning när man sätter sig in i nya regelsystem (främst för krigsspel för min del dårå).
Det borde vara rätt enkelt att sätta upp t.ex. Clawdbot, Agent Zero eller liknande på sin egen hårdvara och få större kontroll på hela inlärningsprocessen och att få agenten att komma ihåg tidigare promter. Om man inte vill själv-hosta så ser N8N jäkla kraftfullt ut, även om det såklart drar iväg med kostnader om man kopplar ihop det med andra betalmodeller för att få ordentligt med fräs i agenterna.

Vore kul om nån provar något mer specificerat med tanke på just rollspel och jämför med de vardagliga modellerna. Är det mycket skrik för lite ull, eller är det att levla upp sitt ai-användande som spelstöd ordentligt?

Last edited:
Jag matade in mina regler till Zonen, stämningstexter, ordlista (skrofmål) m.m. Under en period blev chatgpt rätt bra på att agera bollplank i mitt prepp. Sedan sa jag upp mitt konto. Upplever inte att det funkar lika bra längre.

Back