Vilka är de mest genialiska utländska rollspelsmakarna?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Håller med om det. Reglerna är bra och genomtänkta men stundvis lite för tungrodda vid bordet för att passa källmaterialet. Bäst funkar det om man tillämpar reglerna lite selektivt som SL.
Inspirerad av den här tråden har jag plockat upp ett oläst ex av James Bond från 83 som en kompis förvarar i källaren, ska bli kul att läsa!
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
De som kommit på de bästa världarna, reglerna, äventyren? De som är mest imponerande och briljanta? Vilka är de, vad har de skrivit och varför är de så bra?

(vi håller oss till utländska rollspelsmakare av begripliga skäl)
Jag är ett fan av Tunnels and Trolls, så jag säger Ken st Andre skaparen av sagda spel. Jag gillar även John Eric Holmes version av Od&d. Det har gjorts en retroklon av spelet som heter Blueholme, som jag rekommenderar varmt till alla som gillar Old school spel.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Mina förebilder är/var
  • Marc Miller -- original-Traveller
  • Greg Stafford & Steve Perrin -- Runequest/BRP
  • Greg Costikyan -- Star Wars d6
Tre klassiker, men gillar du inget nyare? Jag förstår att rollspel som fenomen bygger på de tidiga spelskaparnas arbete, men det har ju hänt en hel del i branschen de senaste 30 åren. Själv hade jag inte velat vara utan varken indievågen eller OSR-spelen. Luke Crane är en favorit, Vincent Baker en annan, Sean McCoy en tredje och Graham Walmsley en fjärde. De två sistnämnda har jag upptäckt i år.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,877
Location
Port Kad, The Rim
Tre klassiker, men gillar du inget nyare? Jag förstår att rollspel som fenomen bygger på de tidiga spelskaparnas arbete, men det har ju hänt en hel del i branschen de senaste 30 åren. Själv hade jag inte velat vara utan varken indievågen eller OSR-spelen. Luke Crane är en favorit, Vincent Baker en annan, Sean McCoy en tredje och Graham Walmsley en fjärde. De två sistnämnda har jag upptäckt i år.
Mina favoritkompositörer är JS Bach, Mozart och Schubert. Jag vet att mycket har hänt inom konstmusiken sedan 1820-talet, men inga yngre tonsättare ger mig samma gosh-wow upplevelser som den här trion. 😎 :kaffe:

 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Mina favoritkompositörer är JS Bach, Mozart och Schubert. Jag vet att mycket har hänt inom konstmusiken sedan 1820-talet, men inga yngre tonsättare ger mig samma gosh-wow upplevelser som den här trion. 😎 :kaffe:

Okej. Vilka indie- eller OSR-spel har du läst som du tycker saknar gosh-wow-faktorn? De namn jag nämnde ovan har fått åtminstone mig att se rollspel på nya sätt. Jag har svårt att komma på fyra rollspelsförfattare som jag tycker är bättre.

När det gäller musik så upptäcker jag ofta artister som jag inte har hört förut. Det spelar mig ingen roll när de var aktiva eller vilken status de råkar ha för tillfället. Särskilt kul tycker jag att det blir om jag inte har hört något liknande förut. Ibland handlar det om att jag upptäcker en helt ny genre.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,877
Location
Port Kad, The Rim
Okej. Vilka indie- eller OSR-spel har du läst som du tycker saknar gosh-wow-faktorn? De namn jag nämnde ovan har fått åtminstone mig att se rollspel på nya sätt. Jag har svårt att komma på fyra rollspelsförfattare som jag tycker är bättre.

När det gäller musik så upptäcker jag ofta artister som jag inte har hört förut. Det spelar mig ingen roll när de var aktiva. Särskilt kul tycker jag att det blir om jag inte har hört något liknande förut.
Trådens rubrik: "Vilka är de mest genialiska utländska rollspelsmakarna?"
Din fråga "Vilka indie- eller OSR-spel har du läst som du tycker saknar gosh-wow-faktorn?" leder diskussionen off topic och därför kliver jag av här för att inte skräpa ner tråden.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Trådens rubrik: "Vilka är de mest genialiska utländska rollspelsmakarna?"
Din fråga "Vilka indie- eller OSR-spel har du läst som du tycker saknar gosh-wow-faktorn?" leder diskussionen off topic och därför kliver jag av här för att inte skräpa ner tråden.
Du har förstås all rätt att kliva ur en diskussion. Men jag tror faktiskt att ganska många här inne skulle vara intresserade av att ta del av dina åsikter om några av de senaste 30 årens bästa rollspelsförfattare. Allt nytt är väl inte skit och nog finns det ett par nu aktiva som kan beskrivas som genialiska utländska rollspelsmakare? Och då är vi ju plötsligt on topic igen...

Jag är väl medveten om att du har skrivit flera svenska rollspelsklassiker, men om jag har förstått dig rätt så gillar du inte spel som är skrivna på nya sätt. Det tycker jag är en märklig och väl konservativ hållning, om det nu verkligen är så du ser på saken. Själv tycker jag att de senaste 15-20 årens utveckling är det verkligt intressanta med rollspel.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,877
Location
Port Kad, The Rim
Jag är väl medveten om att du har skrivit flera svenska rollspelsklassiker, men om jag har förstått dig rätt så gillar du inte nyare spel. Det tycker jag är en märklig hållning, om det nu verkligen är så du ser på saken.
Du har inte förstått mig rätt.

Rubriken frågar "vilka är de mest genialiska?" och jag ger mitt svar. Detta handlar alltså inte om att jag skulle ogilla nyare spel. Parallell: Bach är världshistoriens oslagbare musikmästare, men jag gillar även Glenn Millers musik.

 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Du har inte förstått mig rätt.

Rubriken frågar "vilka är de mest genialiska?" och jag ger mitt svar. Detta handlar alltså inte om att jag skulle ogilla nyare spel. Parallell: Bach är världshistoriens oslagbare musikmästare, men jag gillar även Glenn Millers musik.

Jo, men man kan väl ändå förhålla sig ganska fritt till en tråds ämne? Det gör ju folk här inne hela tiden. Du gillar alltså inte någon OSR- eller indieskapare, eller? Exemplifiera gärna. Om det är så att du helt struntar i den sortens spel, så kan det ju vara en intressant, om än något konservativ, hållning.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jo, men man kan väl ändå förhålla sig ganska fritt till en tråds ämne? Det gör ju folk här inne hela tiden. Du gillar alltså inte någon OSR- eller indieskapare, eller? Exemplifiera gärna.
fast den frågan har han väl besvarat rätt så tydligt?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,824
Location
Off grid
För mig är det nog Terry K Amthor.
Hade tänkt att skriva nåt i den andra tråden men gör det här istället.

Han var Tolkien-fantast och var tidigt ute och körde D&D i Midgård.
Då det visade sig att det var mer D&D än Midgård tog han över spelledarrollen och styrde om inriktningen.
Det skulle visa sig bli det intellektuella startskottet för MERP och Terry skrev både mycket av det första och bästa MERP-materialet.
Han teamade också upp med och blev en central del av gruppen som blev I.C.E och låg bakom stora delar av Rolemaster och Spacemaster.

Under och efter sin tid på I.C.E var han den huvudsakliga skaparen av Loremaster/Shadow World/Kulthea.
En skapelse som var otroligt konsekvent, inpirerad, normbrytande och nyskapande (och samtidigt konventionellt).
Shadow World skrev han mängder av material till ända fram till sin död - alltså runt 40 år.
Vissa delar tycker jag är bland de bästa sakerna som skrivits för rollspel, t.ex. Cloudlords of Tanara, Jaiman och Emer.

Det finns säkert andra som är mer revolutionerande eller geniala spelskaprare, men Terrys verk har kanske format mitt spelande mest och är den författare som passar min spelstil bäst.

//EvilSpook
 
Top