Nekromanti Versioner av Kult

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Har hört att det finns tre versioner av kults regelbok, två svenska och en engelsk. På vilket sätt skiljer sig versionerna åt, mer än språket.

/Korp
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Bakgrundshistorian till version 1 hade Gud och grabbarna inblandande, medans i version 2 så var det Demiurgen [version 1 gjorde tydligen folk upprörda]. Själv har jag Kult: 2nd Edition, där nämns Demiurgen och det finns också regler för magi. Skadesystemet är också lite modifierat, likaså rustningar.

 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Det blev ju i samband med att Kult släpptes ett himla hallå. Det blev bland annat bojkottat av Stor&Liten (som säljer krigsleksaker.... grrrr), så det beslutatdes att de stötande delarna, dvs magin skulle tas bort "för man vet ju aldrig om dagens ungdom går ut och utför en massa ritualer när de har spelat rollspel". Olyckligtvis tajmade Kult det väldigt illa, för det var i samma veva som Allan Rubin och Didi Örnstedt var som mest aktiva. Jag tror det var därför det reviderades. Jag har ju då boxen :gremsmile: och den engelska varianten. Mest för att den engelska boken är så jävla snygg. Fast oläslig. Men snygg. Magikompendierna skall vi inte prata om. De är snygga som fan, men oläsliga :gremsmile:. (Säger Boddi som tycker om grafisk design och vill att allt skall vara såååå rent.)

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Hejsan!

Det finns faktiskt fyra versioner, två svenska och två engelska. Den första egnelska är en direkt översättning av den svenska första, medan den engelska andra versionen skiljer sig en del ifrån den svenska andra versionen.

Skillnaderna mellan första och andra versionerna är att magisystemet plockats bort och att kopplingarna mellan gud och demiurgen minskats en aning (även om han faktiskt heter så i första också). Sedan finns det en del förändringar gällande Metropolis i de två.

Sämst av alla (men absolut snyggast) är den engelska andra versionen i min mening, då den har ett nytt skadesystem som inte alls är genomarbetat och som inte ens är konsekvent genomfört genom hela spelet (under varelsebeskrivningarna senare i spelet finns exempelvis det gamla systemet med här och var).

Kult rockar.

/Bosse
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Mja, ska man vara petnoga finns det faktiskt en spansk version också. Hur den ser ut har jag dock ingen aning om.

Har några underliga tankar i bakhuvudet om att det finns en fransk och en italiensk version också... men inget jag kan bekräfta.

Over and out.

/Bosse
 
Top