Venedig-stuff till Vampajjer

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
På begäran postar jag massa stuff från min Venice by Night-kampanj, La Reggenza, i den här tråden.

Plotten går i korthet ut på att rollpersonerna var för sig kallas till Venedig av en mystisk kraft, som de fort förstår kommer från den mystiska äldsten Rhea, som de alla tidigare haft varsitt egendomligt möte med. Men när de väl anländer till Venedig är Rhea redan borta, och de möts istället av två unga kvinnor, Valentina och Alexis (som egentligen inte är unga, utan hennes ghouls), som presenterar sig som hennes advokat och hennes accountant. De förklarar att Rhea har lämnat hela sitt väldiga palazzo och alla dess hemligheter åt rollpersonerna, och vill att de ska vara hennes ställföreträdare medan hon är borta. Men det blir mer komplicerat - för Rhea var extremt respekterad av nästan alla, och hade också ett säte i primogenet, som rollpersonerna nu förväntas ta över. Rheas childe, Moretti, är dock allt annat än nöjd över att några randos har fått ta arvet han anser att han borde ha fått. Och var är Rhea, och varför i hela friden har hon valt rollpersonerna?

En viktig sideplot är att stadens forna herrar, Giovani-klanen, försöker plocka upp spillrorna av sitt förlorade herravälde och hämnas på de som usurperat det. Och en av rollpersonerna har minsta sagt splittrade förväntningar på sig eftersom han också är en Giovani...

En andra viktig sideplot (men allt kommer tids nog vävas samman) är att Sabbaten tagit över Trieste på andra sidan havet, och har starka band till rollpersonernas (och Rheas) förflutna...
 

M0n3y5h0t

Veteran
Joined
1 Aug 2020
Messages
36
Location
Stockholm
På begäran postar jag massa stuff från min Venice by Night-kampanj, La Reggenza, i den här tråden.

Plotten går i korthet ut på att rollpersonerna var för sig kallas till Venedig av en mystisk kraft, som de fort förstår kommer från den mystiska äldsten Rhea, som de alla tidigare haft varsitt egendomligt möte med. Men när de väl anländer till Venedig är Rhea redan borta, och de möts istället av två unga kvinnor, Valentina och Alexis (som egentligen inte är unga, utan hennes ghouls), som presenterar sig som hennes advokat och hennes accountant. De förklarar att Rhea har lämnat hela sitt väldiga palazzo och alla dess hemligheter åt rollpersonerna, och vill att de ska vara hennes ställföreträdare medan hon är borta. Men det blir mer komplicerat - för Rhea var extremt respekterad av nästan alla, och hade också ett säte i primogenet, som rollpersonerna nu förväntas ta över. Rheas childe, Moretti, är dock allt annat än nöjd över att några randos har fått ta arvet han anser att han borde ha fått. Och var är Rhea, och varför i hela friden har hon valt rollpersonerna?

En viktig sideplot är att stadens forna herrar, Giovani-klanen, försöker plocka upp spillrorna av sitt förlorade herravälde och hämnas på de som usurperat det. Och en av rollpersonerna har minsta sagt splittrade förväntningar på sig eftersom han också är en Giovani...

En andra viktig sideplot (men allt kommer tids nog vävas samman) är att Sabbaten tagit över Trieste på andra sidan havet, och har starka band till rollpersonernas (och Rheas) förflutna...
Mycket välgjort 10/10
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Moar stuff! Snart kommer rollpersonerna tvingas konfronteras med den ökända della Passaglia-familjen, då en av ghoulsen de ärvt från Rhea, Valentina, har ett mörkt förflutet med dem. Valentina föddes in i della Passaglia-familjen för länge sedan, men rymde och räddades, vad det verkar som, av Rhea, vars blod sedan höll henne ung. Det har nu gått så lång tid att Valentina trodde att alla i familjen som minns henne är döda, men oroväckande nog har hon plötsligt fått en kallelse till ett stort familjemöte. Att bara strunta i det är inte ett alternativ, för tydligen har familjen fortfarande...hennes hjärta. Bokstavligen. Nu behöver hon rollpersonernas hjälp att infiltera familjesammankomsten och stjäla hjärtat, så att hon aldrig behöver frukta sin fasansfulla släkt igen.

Jag tänker mig att della Passagliga kommer hålla sitt möte här.

Factsheet The della Passaglia(4).png
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rollpersonerna utforskade tidigt i kampanjen delar av det övergivna och extremt hemsökta Giovani-mausoleet. Där räddade de den dock-stora äldsten Bellacara från 1444-rummet, där klanens äldste höll råd när katastrofen skedde. Bellacara hjälpte dem att fly mausolet genom dödsrikets förgård, och hoppade sedan i en kanal och försvann. Hon har inte synts till sedan dess.

Men det är för att hon varit upptagen med att ragga upp en posse som kan hjälpa henne att hämnas på Camarillan! Detta kommer snart att avslöjas. Inte omöjligt att hennes lilla gäng dyker upp för att sätta della Passaglia på plats, till exempel - särskilt om ståryn utvecklas så att rollpersonerna blir upptäckta under försöket att stjäla Valentinas hjärta, och jag därför behöver en tredje part att slänga in för att skapa kaos.

Factsheet Bellacara's gang(1).png
 
Top