Nekromanti Vem vill bo i Hobsala, Muskö?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eftersom nyhetsforumet ligger under Rollspel, valde jag promotionforumet som ligger under allmänt.

Vi ska få ett svenskt Hobsala på Muskö i Stockholms skärgård.
 
G

Guest

Guest
Nä, stället kommer säkert bara krylla av posers som inte alls är hobbitar. Eller ens har lurv på fotrackarna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Tja, det är ju som mest att betrakta som en tillfällig åtgärd på det här naturälskar-problemet vi har i landet. Egentligen en ganska dålig lösning också, eftersom det ju bara innebär att man inte ser dem. jag tror egentligen att fortsatta integrations- och utbildningssatsningar är att föredra framför att bejaka deras romantiserande tillbakalängtande.


Mindre skämtsamt: Tja, det är väl roligt för några rika tolkieniter, antar jag. Fast jag skulle hellre se att det lades mer pengar på hyreslägenheter.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja vad kan man säga. Wicked för dem som har pengar. Synd att jag inte har det. Jag skulle lätta vilja ha mitt eget hobbithål. =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Tja... Nu vet jag inget om att bygga på Muskö, men byggnadsmetoderna som sådana är rätt billiga. De där ekologiska metoderna med lera, halm och halvt nedgrävda hus resulterar i billiga hus i reda pengar. Men de är rätt arbetsintensiva att bygga. Så har du gott om tid, eller polare som jobbar gratis så är det verkligen inget som är omöjligt att skaffa för en "vanlig Svensson".

Om du vill dräggla över liknande byggen kan du gå på YouTube och söka efter Earthship
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
wilper said:
Tja... Nu vet jag inget om att bygga på Muskö, men byggnadsmetoderna som sådana är rätt billiga. De där ekologiska metoderna med lera, halm och halvt nedgrävda hus resulterar i billiga hus i reda pengar. Men de är rätt arbetsintensiva att bygga. Så har du gott om tid, eller polare som jobbar gratis så är det verkligen inget som är omöjligt att skaffa för en "vanlig Svensson".

Om du vill dräggla över liknande byggen kan du gå på YouTube och söka efter Earthship
Så sant, det är ju faktiskt just som du säger. I det här fallet är det väl tomten som kostar. Tack för Youtube-tipset. =)

Mja, får man jobb en dag och kanske kan skaffa hus på landet eller så, med lite mark till, så kan man ju helt klart bygga sin egen lilla hobbithåla någonstans på tomten. =) Annars får man väl bygga sommarstug... sommarhåla någonstans. =)
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Nu är det ju så att hobbithusen är bara en liten del, typ en extra feature, inom hela projektet Muskö kollektiv.
När de expanderar den mer aktiva verksamheten utöver delägandet av bageriet och bryggeriet och startar ett hantverksby med kollektiv verkstad, vilket jag hoppas de gör, då skulle jag bli helt otroligt frestat att köpa in mig.
Om inte jag då skulle behöva minst tre, fyra jobbfria dagar i veckan (med utopiskt tillräckligt restlön) och en bil - det kommer aldrig att hända.
Får man väl vänta och hoppas på pensionärstiden..
 
Top