Nekromanti Vem spelar Apocalypse World idag? Räck upp en hand!

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Spelar du Apocalypse World eller känner någon som spelar Apocalypse World? Släng in ett rungande Ja! i den här tråden då!

Vi vill prata med dig om lite olika aspekter om rollspelet, både här i tråden och eventuellt privat.
Som utgångspunkt så låser vi inte upp diskussionen till någon särskild utgåva inledningsvis, även om det finns skillnader dem emellan.

Så, när spelade du AW senast? Vad gjorde du då? Berätta!
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Jag vill nog minnas att senast jag spelade actual AW var hösten 2015, möjligen in på vintern 16. Jag mc-ade en icke namngiven övervuxen östeuropeisk stad där översvämningar gjort centrum till en ö med rivaliserande gäng...

Det var som synes ett tag sedan, men AW är lätt mitt favoritspel och jag diskuterar det gärna. Här eller privat. Jag har ett gäng av hacksen spelade också (och ännu fler lästa i hyllan).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Heck yes! Tre kampanjer och en drös one-shots på konvent i ryggen. En kampanj som ligger i startgroparna nu.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
gustaf s;n229378 said:
Jag vill nog minnas att senast jag spelade actual AW var hösten 2015, möjligen in på vintern 16. Jag mc-ade en icke namngiven övervuxen östeuropeisk stad där översvämningar gjort centrum till en ö med rivaliserande gäng...

Det var som synes ett tag sedan, men AW är lätt mitt favoritspel och jag diskuterar det gärna. Här eller privat. Jag har ett gäng av hacksen spelade också (och ännu fler lästa i hyllan).

Hur förhöll ni er till Playbooksens titlar samt Namnförslag när ni spelade Östeuropa? Bytte ut? Har du exempel?
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Sodivra;n231172 said:
Heck yes! Tre kampanjer och en drös one-shots på konvent i ryggen. En kampanj som ligger i startgroparna nu.

Intresserad. Renodlat AW-spelande eller hackad/moddat? Kampanjspel på gång? Setting? Nyfiken i struten!
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Jimmy;n233841 said:
Hur förhöll ni er till Playbooksens titlar samt Namnförslag när ni spelade Östeuropa? Bytte ut? Har du exempel?
Fritt. Rollpersonerna hette Babitchka (spelarens eget, finns fö presenterad nånstans här på forumet), Aska (översatt från playbook), Zuck och Kim Spector (två namn från samma playbook, fö den enda person jag haft i AW, RP eller SLP, med två namn). Bland SLP fanns tydliga östinfluenser som Krim, Blesk och Tripstalin, men även en hel del andra. Vi blandade rätt vilt.

Angående namn brukar jag blanda en hel del som MC.Börja med playbooksen, översätta, svengelska, engelska, whatever. Sen plocka in sånt som på nåt sätt passar: det känns rimligt att folk som är besatta av teknik kallar sina barn för Ampere, Diod och Xbox. Jag gillar att en trasig värld har ett trasigt språk och att att våra ord finns kvar men saknar sin kontext.

Samtidigt gillar jag att namn återkommer i kampanj efter kampanj hos spelgrupp efter spelgrupp. Det finns någonting fascinerande att namnen Tumtum och Rolfball binder ihop kampanjer och grupper som inte har någonting med varandra att göra och vars tejk på Tumtum och Rolfball inte har något annat gemensamt än namnet. Men det räcker för för att de ända skall sitta ihop. Älskar det.

Vad det gäller titlarna funderade vi inte ens på att justera dem. Känns som mycket slit för ingenting.

Tillägg: För RP gillar jag egentligen att använda de givna namnen. De är ända valda för just den typen av RP och hjälper till att sätta tonen för den.

Tillägg 2: Jag är inte alls lika såld på hacksens namn. Alls.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
gustaf s;n233869 said:
Bland SLP fanns tydliga östinfluenser som Krim, Blesk och Tripstalin, men även en hel del andra. Vi blandade rätt vilt.
Tripp-Stalin var jag väldigt nöjd med, men det fanns ju andra höjdare, också. Staropramen. Romanov. Visst hade jag väl en Kalasjnikov i mitt gäng också?
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Genesis;n233883 said:
Tripp-Stalin var jag väldigt nöjd med, men det fanns ju andra höjdare, också. Staropramen. Romanov. Visst hade jag väl en Kalasjnikov i mitt gäng också?
Det ska du såklart vara. Tripp-Stalin. Wow.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jimmy;n233844 said:
Intresserad. Renodlat AW-spelande eller hackad/moddat? Kampanjspel på gång? Setting? Nyfiken i struten!

Okej! :) Här är mina AW-spel...

Slutförda kampanjer:
  • "Welcome, New Jerk" Apocalypse World i klassiskt öken-wasteland. Jag var MC. Året var 2010. Bästa kampanjen! Actual play: http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=307.0
  • "The Hollow" Apocalypse World i landsbygdsmiljö. Robin Liljenberg var MC. Året var 2012. https://www.rollspel.nu/threads/570...s://www.rollspel.nu/threads/55186/post-715871
  • Apocalypse World, kall vinterskog i norra amerika. Också fett stämningsfullt. Bara två möten, tyvärr. Jag var Hardholder.
Nu ska vi alltså starta upp något nytt. Jag ska vara spelare. Det blir vanilj-AW, men vet inget mer än att vi ska försöka ha med Skinner och så många limited edition playbooks som möjligt.
 

Deepone

Veteran
Joined
12 May 2017
Messages
6
Hej!
Har inte spelat AW orginalet utan varianter som Dungeon World och The Warrent. Tycker att systemet är suveränt! Man får väldigt mycke bra spel upplevelse för tiden man lägger ner. :)
 
Top