Jag skulle föredra att spelet gick i realtid och så mycket som möjligt betedde sig som en levande ekonomi. Settingen jag tänker mig är antingen en by i en förmodern setting eller ett nätverk i en modern storstad, typ gangsters.
Drivkrafterna fungerar som Solars nycklar, det vill säga de medför några xp-triggers av olika storlek. Exempelvis Bully ger kanske 1xp för att starta en fight och 3xp för att vinna, vilket kommer göra att en bully startar bråk med folk som är sämre än honom själv. Det koola är att nycklarna inte behöver premiera att man lyckas med saker! Coward till exempel kan premiera att man flyr från bråk som har startat, Punchbag ger mest poäng när man förlorar en fight, och Friend ger poäng bara av att vännen är närvarande på samma plats som figuren.
När xp passerar tröskelnivåer så får man förbättringar att spendera, antingen på egenskaper som gör en bättre på att göra saker eller på nya nycklar som gör att man har bättre möjlighet att få in xp framöver.
Förutom drivkraften att dra in xp genom att mata sina nycklar så finns det en grundläggande maktkamp i spelet. Rollpersonerna och andra viktiga aktörer har underhuggare som blir fler och fler genom spelet, och som kan avdelas på olika sysslor. Ex-vis kan man sätta ett par av sina underhuggare på att göra indrivningsrundor i ett visst område för att dra in stash. Den underhuggare som utpekas som ledare får då en nyckel som handlar om att göra sitt jobb och kommer börja dra in xp till sig själv. Så småningom kan sådana SLPar ha dragit in xp nog för att bli nya major players i staden och köpa nya nycklar som förändrar deras roll.
När man sätter upp ett spel behöver man nog ha olika victory conditions att välja mellan, men hur de skulle se ut är jag inte säker på. Eller okej, ett par som handlar om att vinna kontrollen över staden, slå ut sina konkurrenter och så vidare är väl ganska givna, men andra sorters mål...