Vem dyrkar en demon/ond gud?

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
En sak jag funderar på angående det här är vad som motiverar någon att vara en undergiven kultist i dessa religioner. Makt och härlighet är en sak, och många försöker sig säkert på olika faustianska kontrakt om den möjligheten finns. Men vad är det som motiverar folk att bli en i gruppen av 1T6+2 kultister med vågiga dolkar och fanatisk stridsmoral som rollpersonerna bankar ihjäl? Om man dyrkar den onde guden av egoistiska motiv, var tar man steget över till att istället underordna sig en strikt hierarki och vara redo att gå i döden för en religion man ursprungligen gick med i för att vinna förmåner i detta liv?
I WFRP korrumperas och muteras man( även mentalt) när man börjar dyrka dessa gudomar. Det som först bara verkar vara en fight en club, visar sig till slut vara ond Khorne kult.

DVS deras lösning är magi
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Nazityskland, IS etc
Nu står ju dessa två exempel för hemska handlingar, men i det här fallet utgår du ifrån vårt perspektiv och frångår det som Ymir med andra lyft i tråden, i deras ögon gjorde de deras handlingar för det större goda. Religiösa extremister drivs ju i regel inte av att de ser sig som våldsbejakare utan snarare av att de ser sig som den som leder vägen mot det nya paradiset.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Manson family, Nazityskland, IS etc... Finns ju massor.
fast både IS och Nazityskland lovar ju sina trogna något positivt, ett utopistiskt drömsamhälle enligt radikalkonservativa normer, och bygger sin propaganda på befintliga och delvis förståeliga känslor av förfördelning och frustration inför den rådande världsordningen, och den tribalism som är ingrodd i mänskligheten. Att de lockade människor är inte alls svårt att förstå, jämfört med tankegodset hos genomsnittliga onda fantasy-kulter. Poängen är, som svumpyn påpekar - de ansåg sig själva vara goda.

Manson family kanske är ett bättre case, men det är ju mer av en ensam demagog som lurar alla andra genom att knulla dem/mata dem med LSD - och jag tycker ändå inte det håller - för även i fallet Manson family så trodde de att de gjorde det de gjorde för det större goda, för att överleva det kommande raskriget i sitt Helter Skelter och gå i bräschen för en ny värld. Detta är fascinerande skildrat i tv-serien "Aquarius", där en ung tjej dras in i Mansons kult. Cybots exempel på Santa muerte-kulten är möjligen mer solitt dock, för bland kartellerna verkar vi nästan ha folk som genuint är in it for the evulz, och inte har någon annan ideologi än att det är gött att mörda folk och lägga upp filmklipp från det på internet.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Nu står ju dessa två exempel för hemska handlingar, men i det här fallet utgår du ifrån vårt perspektiv och frångår det som Ymir med andra lyft i tråden, i deras ögon gjorde de deras handlingar för det större goda. Religiösa extremister drivs ju i regel inte av att de ser sig som våldsbejakare utan snarare av att de ser sig som den som leder vägen mot det nya paradiset.
Jo, men det har jag redan förklarat men Ymir var ändå intresserad av mitt svar :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
fast både IS och Nazityskland lovar ju sina trogna något positivt, ett utopistiskt drömsamhälle enligt radikalkonservativa normer, och bygger sin propaganda på befintliga och delvis förståeliga känslor av förfördelning och frustration inför den rådande världsordningen. Att de lockade människor är inte alls svårt att förstå, jämfört med tankegodset hos genomsnittliga onda fantasy-kulter.

Manson family däremot är ett bättre case, men det är ju mer av en ensam demagog som lurar alla andra genom att knulla dem/mata dem med LSD - och även i fallet Manson family så trodde de att de gjorde det de gjorde för det större goda, för att överleva det kommande raskriget i sitt Helter Skelter och gå i bräschen för en ny värld. Cybots exempel på Santa muerte-kulten är möjligen mer solitt dock, för bland kartellerna verkar vi nästan ha folk som genuint är in it for the evulz, och inte har någon annan ideologi än att det är gött att mörda folk.
Jag tänker verkligen inte argumentera för detta. Som sagt har jag svårt att greppa kontextlös ondska och för mig går det inte att rationellt svara på den här frågan.
 
Top