Astrid Lindgren, H.C. Andersen, Bröderna Grimm, JRR Tolkien eller någon annan?
Jag håller Tove Jansson väldigt högt.
Minns att min mamma brukade berätta att jag gillade Jan Lööfs Sagan om det röda äpplet (när jag var riktigt liten). Själv minns jag ingen som jag gillade överhuvudtaget och minns mer av att jag sett dem på film än att jag läste eller lyssnade till dem. Närmast är nog C.S. Lewes Narnia, men den kom jag först i kontakt med genom den tecknade filmen från 1979.
Snackar vi tecknade serier (men nu glider jag från ämnet) så var det nog Tintin, Finn och Fiffi och Kalle Anka.
Som grejen i början av häxorna med flickan som hamnar i en tavla och åldras och dör i den utan att någon kan göra något är fucked upp. Det är sådan terror som barn behöver
Lemony Snicket
Den typen av drömmig, surrealistisk, allegorisk och ibland absurt mörk fantastik-saga som Lindgren, Dahl, Jansson, Sendak, Lewis, Gripe och Ende kunde göra så jävla bra, finns det kvar i den modern barnlitteratur?
Vad är dagens Mommo eller kampen om tiden, Mio min Mio, Häxorna, och till Vildingarnas land?
Har inte egna barn, men har ju syskonbarn som jag ibland kollat efter böcker till, och det känns som mycket av barnboksutbudet nu typ är böcker för barn som handlar om att vara ett barn och gör saker som barn gör, typ (gå i skolan, åka på resa, ha sommarlov, leka med kompisar, bli ledsen osv). Men jag vet ju inte, jag har inte läst dem. Vad är den moderna barn-fantastiken?
Magiska godiskulor är riktigt bra.Spana in den sydkoreanska författaren Baek Heena, exempelvis ”Molnbullar”.