Vem är tidernas bästa barnboksförfattare?

Conan

انتفاضة
Astrid Lindgren, H.C. Andersen, Bröderna Grimm, JRR Tolkien eller någon annan?

Astrid Lindgren, H.C. Andersen, Bröderna Grimm, JRR Tolkien eller någon annan?

Nu vill jag ju inte vara "den killen" men det är ju bara en (eller kanske 1.5 om man räknar Bilbo som barnbok) barnboksförfattare i den listan.

Av vad jag kan komma ihåg från min egen barndom så håller jag Roald Dahl, CS Lewis, Maurice Sendak, Howard Pyle, Maria Gripe, Axel Wallengren och Michael Ende väldigt högt. Gillar såklart Astrid Lindgren och Tove Jansson också jättemycket. Älskade Emil i Lönneberga när jag var riktigt liten, men sen var nog favoriterna av Lindgren Mio, Ronja, Draken med de röda ögonen och Allkäraste Syster. Av Jansson gillade jag nog Trollkarlens hatt, Pappan och havet och Vem skall trösta knyttet mest.

Får man räkna serieskapare som Hergé, Jan Lööf och Rune Andreasson som "barnboksförfattare" så tar jag med dem med.

Last edited:
Några svenska bra är: Pija Lindenbaum. Gunilla Bergström. Anders Sparring. Emma Adbåge.

Edit: jag trodde jag skulle älska att läsa Tove Jansson för mina barn, men de är lite långrandiga. Vissa av Lindgrens har åldrats också. Men så klart topp-författare.

Last edited:
Roald Dahl. Hans sätt att bara ha traumatiserande skit i sina böcker som hemsöker en under resten av livet är bäst. Som grejen i början av häxorna med flickan som hamnar i en tavla och åldras och dör i den utan att någon kan göra något är fucked upp. Det är sådan terror som barn behöver

Jag gillar C.S. Lewis också dock! Hans sätt att lura barnen att själv bygga bilderna i huvudet är briljant.

Last edited:
Minns att min mamma brukade berätta att jag gillade Jan Lööfs Sagan om det röda äpplet (när jag var riktigt liten). Själv minns jag ingen som jag gillade överhuvudtaget och minns mer av att jag sett dem på film än att jag läste eller lyssnade till dem. Närmast är nog C.S. Lewes Narnia, men den kom jag först i kontakt med genom den tecknade filmen från 1979.

Snackar vi tecknade serier (men nu glider jag från ämnet) så var det nog Tintin, Finn och Fiffi och Kalle Anka.

Minns att min mamma brukade berätta att jag gillade Jan Lööfs Sagan om det röda äpplet (när jag var riktigt liten). Själv minns jag ingen som jag gillade överhuvudtaget och minns mer av att jag sett dem på film än att jag läste eller lyssnade till dem. Närmast är nog C.S. Lewes Narnia, men den kom jag först i kontakt med genom den tecknade filmen från 1979.

Snackar vi tecknade serier (men nu glider jag från ämnet) så var det nog Tintin, Finn och Fiffi och Kalle Anka.

Pratar vi tecknade serier är Carl Barks bäst på Kalle Anka saker någonsin.

Som grejen i början av häxorna med flickan som hamnar i en tavla och åldras och dör i den utan att någon kan göra något är fucked upp. Det är sådan terror som barn behöver

Häxorna är helt jävla otrolig. Märkt för livet av den, inte konstigt att man blev som man blev.
Lyssnade på den på kassett med en helt mästerlig uppläsning av Johan Ulveson, tyckte det var svinläskigt men lyssnade ändå om och om och om osv.

Lemony Snicket

Biten där han går ”Det var så här mörkt” och sedan är en hel sida svart, är SÅ JÄVLA BRA. Låt mig sno ett skämt från Janes Joyce och anpassa det för 10 åringar bra.

Den typen av drömmig, surrealistisk, allegorisk och ibland absurt mörk fantastik-saga som Lindgren, Dahl, Jansson, Sendak, Lewis, Gripe och Ende kunde göra så jävla bra, finns det kvar i den modern barnlitteratur?

Vad är dagens Mommo eller kampen om tiden, Mio min Mio, Häxorna, och till Vildingarnas land?

Har inte egna barn, men har ju syskonbarn som jag ibland kollat efter böcker till, och det känns som mycket av barnboksutbudet nu typ är böcker för barn som handlar om att vara ett barn och gör saker som barn gör, typ (gå i skolan, åka på resa, ha sommarlov, leka med kompisar, bli ledsen osv). Men jag vet ju inte, jag har inte läst dem. Vad är den moderna barn-fantastiken?

Last edited:
Den typen av drömmig, surrealistisk, allegorisk och ibland absurt mörk fantastik-saga som Lindgren, Dahl, Jansson, Sendak, Lewis, Gripe och Ende kunde göra så jävla bra, finns det kvar i den modern barnlitteratur?

Vad är dagens Mommo eller kampen om tiden, Mio min Mio, Häxorna, och till Vildingarnas land?

Har inte egna barn, men har ju syskonbarn som jag ibland kollat efter böcker till, och det känns som mycket av barnboksutbudet nu typ är böcker för barn som handlar om att vara ett barn och gör saker som barn gör, typ (gå i skolan, åka på resa, ha sommarlov, leka med kompisar, bli ledsen osv). Men jag vet ju inte, jag har inte läst dem. Vad är den moderna barn-fantastiken?

Spana in den sydkoreanska författaren Baek Heena, exempelvis ”Molnbullar”.

Som så långa andra gillade jag som ung C S Lewis, Roald Dahl och i viss mån Astrid Lindgren (Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta, och lite senare, när den kom ut, även Ronja). Men framför allt fastnade jag för Ursula LeGuins Trollkarlen från Övärlden och dess uppföljare. Upptäckte Tove Jansson först senare (när jag fattade att de töntiga filmatiseringarna inte motsvarade böckerna).

När mina barn var små på 00-talet plockade jag fram en del Hellsing-favoriter från min barndom på 1960-talet: Daniel Doppsko, Krakel Spektakel, "Harald Blåtand och hans fränder, står på tå när de borstar tänder", med flera. Lika stor succé 40 år senare.

Mina bästa av Baek Heena är Pips mamma och Joni och grottans hemlighet.

Annars brukar jag säga att Eva Lindström är min återkommande kandidat för Nobelpriset. Helt enkelt bäst. Det finns något i hennes böcker att leva efter, och för.

Back