Nekromanti Vaulvsspel- standard regler på wrnu?

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag märker av att det brukar variera sig med regler i varulvsspel, anledningarna kan ju variera. Det jag funderade på är om det finns några regler som borde finnas med i alla "vanliga" varulvsspel.

Lite snabbt så tänker jag på reglerna för att diskas. Total/en rundas inaktivet, direkt citat av ens roll-pm, kommunikation utanför spelets tråd som ej godkänns av ens roll. Dessa bör alltid användas, om man inte som spelskapare har beslutat att det inte passar i spelet.

Vad tycker ni? Har ni andra förslag på regler som alltid bör finnas med?

En följdfråga, som egentligen hör till ovan: Lottning ärju något speciellt hos wrnu, vid lika antal röster för åtminstone 2 spelare. Är det något som vi vill ha kvar? Är lottning ett bra alternativ till andra sätt, eller inte?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Vaulvsspel- officiella regler på wrnu?

Vet inte om det är värt att knåpa ihop några officiella regler. Men det kan nog vara guld värt för spelskapare att ha en lista på vad som bör täckas in av regler och en lista på olika reglelvarianter som använts i varulvsspel på wrnu.

När det gäller lika röster så är jag osäker på vilka varianter som finns. Att hänga alla med flest röster är lite extremt och sätter extra press på byn. Att förlänga spel tar udden av deadlinen. Tycker lottning funkat bra.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Vaulvsspel- officiella regler på wrnu?

...eller du menar kanske officiella som standardregler? Det skulle fungera. De regler som varit i senaste liren känns standard för mig som ny spelare.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Vaulvsspel- officiella regler på wrnu?

Tyr said:
...eller du menar kanske officiella som standardregler? Det skulle fungera. De regler som varit i senaste liren känns standard för mig som ny spelare.
Ja, det var ju mer korrekt. Ska ändra titeln.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Vaulvsspel- officiella regler på wrnu?

Tyr said:
När det gäller lika röster så är jag osäker på vilka varianter som finns. Att hänga alla med flest röster är lite extremt och sätter extra press på byn. Att förlänga spel tar udden av deadlinen. Tycker lottning funkat bra.
När jag spelleder irl brukar jag låta alla rösta på alla kandidater som är "anklagade" (alla har möjlighet att anklaga en person var, så teoretiskt kan hela byn vara kandidater i omröstningen) eller rösta blankt. Blir det lika mellan två eller felr röstar man igen mellan bara dessa kandidater, och blir det lika igen hängs ingen. Forummotsvarigheten skulle vara antingen att hänga ingen direkt (natten börjar, ulvarna mördar någon) eller förlänga spelet en fix tid och därefter bedöma oavgjort och ta natt utan hängning.

Jag vet inte om det skulle funka bra här; poängen är ju att det inte kostar särskilt mycket extra tid att låta alla tänka om irl, medan här skulle man typ behöva säga "nu förlängs spelet med ett dygn men ingen får posta något annat än röständringar" vilket skulle suga jättehårt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Re: Vaulvsspel- officiella regler på wrnu?

Pilzeman said:
Jag vet inte om det skulle funka bra här; poängen är ju att det inte kostar särskilt mycket extra tid att låta alla tänka om irl, medan här skulle man typ behöva säga "nu förlängs spelet med ett dygn men ingen får posta något annat än röständringar" vilket skulle suga jättehårt.
Jag skulle tycka att det rockade om det var så här, tänk på gjejen att få rösta UTAN att motivera.
det skulle helt klart bli spännande att se hur den personen skulle bli uthängd.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Lottning ärju något speciellt hos wrnu, vid lika antal röster för åtminstone 2 spelare. Är det något som vi vill ha kvar? Är lottning ett bra alternativ till andra sätt, eller inte?
Jag kommer nog köra på att jag förlänger rundan tills någon kandidat har flest röster på sig. Men funderar på en annan lösning in för mitt nästa spel jag tänker hålla.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vicotnik said:
Lottning ärju något speciellt hos wrnu, vid lika antal röster för åtminstone 2 spelare. Är det något som vi vill ha kvar? Är lottning ett bra alternativ till andra sätt, eller inte?
Jag kommer nog köra på att jag förlänger rundan tills någon kandidat har flest röster på sig. Men funderar på en annan lösning in för mitt nästa spel jag tänker hålla.
Jag håller med Vic. Sudden Death. Rundan tas upp efter att rösträkningen har kontrollerats och avslutas så fort någon bryter det oavgjorda resultatet, antingen genom att lägga ned sin röst eller genom att ändra den. Men bara de med flest röster innan Sudden Death ska riskera att röstas ut, så ingen får flytta röster till någon annan.

Sluten omröstning via pm till SL vore iofs jäkligt ballt, men det förutsätter att alla är inloggade samtidigt under slutfasen för att inte riskera att det drar ut på tiden.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Vicotnik said:
Lottning ärju något speciellt hos wrnu, vid lika antal röster för åtminstone 2 spelare. Är det något som vi vill ha kvar? Är lottning ett bra alternativ till andra sätt, eller inte?
Jag kommer nog köra på att jag förlänger rundan tills någon kandidat har flest röster på sig. Men funderar på en annan lösning in för mitt nästa spel jag tänker hålla.
Det tycker jag är en bra lösning, som ju också har använts.
 
Top