Nekromanti VarulvsCupen 2013

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vet ni vad jag är sugen på?

På att se någon sorts "officiell" liga som gäller för hela 2013 där vi tar reda på svart på vitt vem som är forumets bästa varulvsspelare. Typ Champions League för oss varulvsspelsknarkare. Eller kanske Världscupen i skidor.

Okej, alla vet att den bäste av oss är BDG, men det kan väl delas ut silvermedaljer? Och dessutom: det skulle ge lite extrakrydda åt spelandet. Dessutom kan alla matematiskt intresserade få grunna lite på hur man skulle hitta på ett hyggligt rättvist system för att kora en vinnare.

(Mitt förslag är att en spelare som vinner som ulv får 10 poäng, en spelare som vinner som bybo får 5 poäng, dessutom ska alla efter spelad omgång dela ut 10/7/5 poäng till de spelare man tycker förtjänar dessa, utan att räkna in sig själv)

En sån här liga ska väl förhoppningsvis inte inrymma alla våra vådligaste experiment, utan begränsas till de lite mer traditionella spelen. Typ tre spel förlagda över 2013.

Vad säger ni?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Ok alltså även om mitt ego förstås mår väldigt bra av såna här kommentarer, så är det faktiskt inte sant att jag skulle vara bäst, särskilt inte på den typen av spel som spelas här.

Angående en varulvscup så tycker jag det i grunden är en väldigt spännande idé, men upplägget här känns inte alls rätt för mig (som om någon är överraskad?:). Min känsla är nämligen att den typen av partier vi spelar här är i allmänhet väldigt obalanserade och det går inte i förväg att veta åt vilket håll. Det är inte för att det är dåliga spelledare, men även om man försöker balansera så är det i princip omöjligt att veta hur fluff-tunga spel med hemliga regler kommer utspela sig innan man prövat, och när man har prövat så går det ju inte att köra igen eftersom reglerna nu är öppna.

Det är dessutom generellt sätt för långa spel för att vara intressant att ha i cupformat, 3 partier under ett år (vilket känns rimligt med längden vi har) ger liksom inte så himla mycket att gå på.

Slutligen så tycker jag inte riktigt om konceptet med pudelpoäng, vad som är bra spel tycker jag ska avgöras av vad som fungerar, inte vad andra spelare 'tycker' är bra spel. (Dessutom så har spelet en tendens att göra folk upprörda ändå, att hålla på och betygsätta varandra efteråt tror jag verkligen inte hjälper stämningen).

Om jag skulle göra nåt sånt här, (och det skulle jag jättegärna göra om jag trodde det fanns intresse) så skulle mitt upplägg vara så här (rent spontant skulle säkert slipa lite på det):

1. Alla partier är 2of4-varianten http://wiki.mafiascum.net/index.php?title=2of4
1.1 För att det har visat sig vara balanserat
1.2 För att det med bara 9 personer per parti går fort, extremt sällsynt med mer än 4 in-dagar vilket gör att 2-veckors speltid IRL fungerar utan att stressa.
1.3 Också med bara 9 personer så blir det inte lika sjukt mycket att läsa, och det går att spela varulvsspel och jobba samtidigt.

2. Det skulle spelas ett gäng partier, typ 10 (ett per kvarvarande månad), poängberäkningen skulle vara 1 poäng för seger, 0 poäng för förlust
2.1 Om det till ett parti blir fler än 9 så kör man om möjligt flera parallella partier, men är det färre än 18 så måste någon stå över, den som har stått över tidigare har förtur för att spela, sen väljs dom som har spelat minst antal partier, sen dom som har minst antal vinster, och slutligen anmälningsordning.
2.2 Att tvingas stå över ett parti man anmält sig till ger 0.1 poäng. (Notera att det med ordningen ovan är väldigt osannolikt att nån behöver stå över mer än ett parti på säsongen men jag tycker ändå det ska ge någon liten fördel i resultat då man inte hade chansen att få max-score)

Så skulle en varulvscup se ut som jag jättegärna skulle spela i eller till och med arrangera/vara med och arrangera.

Tyvärr så tror jag väl inte riktigt att intresset skulle finnas här, då det ändå är ett rollspelsforum och 'klassiker' sällan är vad som står högst på folks önskelista, så kör på med din idé vettja, jag kommer säkert inte kunna hålla mig från att spela nåt parti i vart fall men kanske inte kommer vara med på alla.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Björn Den Gode said:
Massa bra grejs
Okej, jag köper allt du säger. Ev kan jag tänka mig att ha färre än tio partier, typ sju hade kunnat räcka för mig, men vafan finns det intresse kan vi väl köra på mars-dec.

Björn Den Gode said:
Tyvärr så tror jag väl inte riktigt att intresset skulle finnas här, då det ändå är ett rollspelsforum och 'klassiker' sällan är vad som står högst på folks önskelista...
Nja, nu kanske du drar förhastade slutsatser. Om vi kör på bara nio personer och du, jag och KK är intresserade kan man ju också uttrycka det som att...

...det bara finns sex platser kvar!


Hupp! :gremooo:

Det enda tråkiga är väl att den som arrar inte kan vara med själv, men det finns säkert nån bra lösning på det där också.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
Det enda tråkiga är väl att den som arrar inte kan vara med själv, men det finns säkert nån bra lösning på det där också.
Vinnaren i omgång 1 står ju givet som arrangör i omgång 2.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Dieselsoppa said:
Okej, jag köper allt du säger. Ev kan jag tänka mig att ha färre än tio partier, typ sju hade kunnat räcka för mig, men vafan finns det intresse kan vi väl köra på mars-dec.
Ja alltså om vi tror att det blir enklare att locka folk så kan jag nöja mig med 7 också, och jo bara 6 platser kvar! (plus en som ska arrangera då :gremsmile:
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Det är ju fluffet som gör det! Utan fluffet så är det inget rollspel, bara spel - då känns detta som fel forum.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Konrad Konvalj said:
Basse said:
Det enda tråkiga är väl att den som arrar inte kan vara med själv, men det finns säkert nån bra lösning på det där också.
Vinnaren i omgång 1 står ju givet som arrangör i omgång 2.
Hörru, din individualistiske virrpanna! Det är alltid fler än en som vinner ett parti :gremsmile:

Jag skulle vilja se ett seriesystem, men jag håller helt med BDG. För att man ska kunna dra några slutsatser och se samband måste alla partier se likadana ut, och de måste vara balanserade så att ingen kan bli fluffninjad t ex.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
En cup skulle ju innebära en del extra meta till varje enskilt spel. Om Basse Disse leder över Xyas med en poäng, kommer ju Xyas ha ett ganska stort intresse av att rösta ut Disse i nästa spel. Jag vet inte om sådant är önskvärt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Brynolf said:
En cup skulle ju innebära en del extra meta till varje enskilt spel. Om Basse Disse leder över Xyas med en poäng, kommer ju Xyas ha ett ganska stort intresse av att rösta ut Disse i nästa spel. Jag vet inte om sådant är önskvärt.
Njae, eller ja alltså en liten sån effekt finns säkert, framförallt i sista partiet "Jag kan inte vinna totalt om inte Disse är i motsatta laget och förlorar" men man får ju alltså förstås poäng för seger om ens lag vinner oavsett om man blivit utröstad eller inte, det är ju ett lagspel vi pratar om. Så, så mycket tjänar inte xyas på att rösta ut Disse (nästan inget faktiskt), även om vi väl förstås alla vill rösta ut honom ändå.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Björn den gode said:
Brynolf said:
En cup skulle ju innebära en del extra meta till varje enskilt spel. Om Basse Disse leder över Xyas med en poäng, kommer ju Xyas ha ett ganska stort intresse av att rösta ut Disse i nästa spel. Jag vet inte om sådant är önskvärt.
Njae, eller ja alltså en liten sån effekt finns säkert, framförallt i sista partiet "Jag kan inte vinna totalt om inte Disse är i motsatta laget och förlorar" men man får ju alltså förstås poäng för seger om ens lag vinner oavsett om man blivit utröstad eller inte, det är ju ett lagspel vi pratar om. Så, så mycket tjänar inte xyas på att rösta ut Disse (nästan inget faktiskt), även om vi väl förstås alla vill rösta ut honom ändå.
Jag kænner inte alls igen mig i den hær beskrivningen :gremtongue: :gremsmile:
 
Top