Varulv [VaruIvspeI] - Game over

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
PATHS OF GLORY

Impetigo röstas ut. Han var varulv.

---

Därmed är spelet över och
byn är vinnare!

---


Grattis @Basenanji, @Yem_86, @Sidd, @Empiricus och @Martin3!

Och väl kämpat @RasmusL och @Impetigo!

(Här vann ju byn ffa på att Empiricus var snabbast i R3, vilket är lite lökigt. Moralisk seger för ulveriet kan jag tycka. Eventuellt hade ulvarna behövt cappa en powerroll för end game, men R1 och R2 var ulvarnas.)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tack för spel! Och tack, Vimes, för lekledandet!
(Här vann ju byn ffa på att Empiricus var snabbast i R3, vilket är lite lökigt. Moralisk seger för ulveriet kan jag tycka. Eventuellt hade ulvarna behövt cappa en powerroll för end game, men R1 och R2 var ulvarnas.)
Det är ju helt sant, det hade ju varit bra att vinna på att faktiskt snoka fram ulvarna istället för att springa fortast på F5 (Men det skyller jag helt på @RasmusL - jag slentrianuppdaterade sidan några gånger och såg att R hamnade i topp på senast inloggade hela tiden. Så jag försökte matcha hans tempo :) ).
Så jag räknar det inte helt som en byvinst heller, Impetigo och RasmusL tycker jag hängde precis lagom under radarn för att inte vara huvudsakliga mål nån runda egentligen och det hade kanske kunnat vända där i runda 2 om inte mer fokus kommit på Basse.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
för att inte vara huvudsakliga mål nån runda egentligen och det hade kanske kunnat vända där i runda 2 om inte mer fokus kommit på Basse.
Jag är inte bitter, men jag hade alltså Impetigo som misstänkt no. 1 nästan hela runda 2.

(Jo, lite bitter är jag nog 😂)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Tack @Vimes för fint arrangemang och tack alla deltagare för gott spel!

Grattis till byn! I ulvchatten var vi ändå nöjda med insatsen sett över hela spelet och kallade det slarvfel att inte vara alerta i början av r3.

Jag trodde verkligen att vi vunnit och hyfsat förvånad när jag loggade in vid 22.30 för att läsa game over-tråden efter att ha varit lågflygande afk hela eftermiddagen och det visade sig att @Empiricus lönnmördat oss ☺

Hade vi tänkt på att det blev en runda till hade vi väl två alternativ: Mörda powerroll oc snajpa, troligtvis hade vi kunnat vinna en snajp på att ha rösten färdig att posta. Men det är lätt att vara efterklok.

I win or I learn, I never lose

Glad sommar! 🐺
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Haha, jag hade faktiskt fått för mig att lika = ulvvinst men kom på i sista sekund att det kanske inte var så och var mycket riktigt beredd men missade ändå trådstarten!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Tackar alla för gott deltagande och @Vimes för strålande arrangemang.

Den paranoida Siaren tyckte det var lika knivigt som vanligt.

Lite spridda tankar:
Kul med ny spelare med i gänget @Yem_86 : jag var osäker över status hela liret. Surt med nattmordet men bra spelat.

@Martin3 hade jag som grön hela vägen: förklaringen om hur Siaren skulle agera hjälpte faktiskt mig som inte hade fattat.

@Empiricus tokjagade jag mest hela tiden men när denne började försvara sig så mjuknade jag och släppte vilket var väldans skönt att det stämmde. När denne outade sig (efter mig) så vart det ju klart. Jag tror vi vann spelet där för då gick det att lägga ett bättre pussel.

@Basenanji kunde ju vara vilket som i mina ögon.

@RasmusL var svårtydd pga lajv och övrigt lågflygande.

@Impetigo fastnade jag felaktigt tidigt på att det var Väktaren som glömt upplägg F när det alltså var en ulv som glömt upplägg F. Jag hade lite småtells med röstningarna och lågflygandet som störde mig

Byn landade ju inte rätt med de inledande dreven och ulvarna fick spelet precis dit de ville med röstandet.
Så det barkade ju åt fanders.
Dock lyckades varulvarna inte hitta powerrollerna vilket till slut blev avgörande.
Jag tror vi outade i rättan tid för att ha nån chans denna gång.
Sen blev det ju flipcoin luck på slutet för egentligen vart det ju kört trodde jag iom att Basse visade sig vara bybo.

Blev ju jätteglad att för första gången få vara powerroll Siare denna gång innan jag fattade att den var tokig, surt men var ju strålande att kunna gröna sig själv i alla fall.

Sorry för larvspel i R4, jag tyckte det var rätt åt ulvalaget som lurat oss hela tiden, förlåt Empi. Snyggt ritat Empi(och glatt versknåpande Impetigo)

Trevlig Sommar och på återseende.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tack @Vimes och grattis byn!

Tycker ulvlaget spelade bra och ser det mest som teknisk KO för byn. Jag var knappast på hugget även om jag är nöjd över att jag i R2 jagade en ulv iaf. Sopigt att missa Martins grönstatus. Hoppas du är med fler gånger @Yem_86!

Upplägget var jättebra och det är ju kul att gissa på upplägg och spelstruktur,även om det är svårt.

Sedan skulle det vara kul att få diskutera hur vi ser på powerrollernas uppgift i spelet. Jag kanske är helt snett ute, men jag tycker ju nästan alltid att siare/väktare trots allt spelar liten roll, förutom att gröna personerna som claimar dem. Att lyckas sia en ulv eller väkta den som blir nattmördad känns så svårt att det blir mer av ett handikapp för byn. Om tex väktaren i R1 outar, måste ju ulvlaget (om de vill nattmörda väktaren) ändå ta med i beräkningen att väktaren kan skydda sig själv?! Men det är kanske något jag missar här?

Känns i alla fall kul att spela! Tack till alla inblandade!
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Tack för spel! Var roligt ,spelar gärna fler gånger. Jag gillar upplägget men skulle gärna var fler personer så att det blir fler rundor. Jag är trögstartad så behöver lite tid på mig.😅
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Tack för att ni ville vara med och spela!

Som skrivet tidigare känns det lite kymigt att spelet avgjordes på "bäst F5:ande". Ulvarna hade snurrat upp byn i R1 och R2 och var kanske spelets moraliska vinnare. Å andra sidan brukar jag ju säga att byn ska ha råd att ha fel två gånger - och i det här upplägget hade byn ju inte det (imo lika i R3). Så upplägget var nog balanserat till ulvarnas fördel.

Jag tycker faktiskt byn var ganska bra! Det ska sägas att det visst surrades en del runt Impetigo och Rasmus i R2. Hade det stått 3-2 i R3 tror jag byn hade haft goda möjligheter att lösa det utan att vinna något F5-krig. Sidd tycker jag har växt fram som en stjärnspelare, han gör alltid solida insatser. I det här liret behövde han ju inte ens sitt siarclaim för att gröna sig.

Det är svårt att designa bra för 7 spelare (jag tror 9 och uppåt är det bästa), men det här blev ganska lyckat - trots det lite farsartade avslutet. Poängen med "ulvarna vinner när byn inte kan vinna" i det här spelet var ju för att det sista alternativet med 3 ulvar skulle funka. Men med regeln om först lagd röst är utslagsgivande kan det ju bli såhär.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Sedan skulle det vara kul att få diskutera hur vi ser på powerrollernas uppgift i spelet. Jag kanske är helt snett ute, men jag tycker ju nästan alltid att siare/väktare trots allt spelar liten roll, förutom att gröna personerna som claimar dem. Att lyckas sia en ulv eller väkta den som blir nattmördad känns så svårt att det blir mer av ett handikapp för byn. Om tex väktaren i R1 outar, måste ju ulvlaget (om de vill nattmörda väktaren) ändå ta med i beräkningen att väktaren kan skydda sig själv?! Men det är kanske något jag missar här?
Jag är inte med på hur du menar med ett handikapp för byn. Jag är ju team Tidig Outning, i varje fall i ett litet spel. I det här liret tror jag inte det hade varit fel att claima direkt i R1.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Denna gång 7 spelare varav 2 powerroller som kan gröna sig själva tycker jag är en viktig faktor.
Att outa sig visade sig ju inte bara gröna Siaren utan även ge denne ett skydd då ulvarna ej vågar ge sig på att försöka nattmörda Siaren då denne troligtvis får beskydd av Väktaren. Därav var det inte så konstigt att Yem nattmördades.

Jag undrar lite hur det hade blivit med ett motclaim på Empis Väktaroutning denna gång?
Ett riskmove för ulvarna men i rätt ögonblick så kanske det är just det ett alternativ.
Har det gjorts nån gång?

Varulvshjälp faktor:
Det här med olika möjliga tänkbara spel-varianter samtidigt är ju genialiskt då det för byn uppstår flera olika möjliga färger på spelarna hela tiden: är det 1? ulv, 2? eller 3?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Jag undrar lite hur det hade blivit med ett motclaim på Empis Väktaroutning denna gång?
Ett riskmove för ulvarna men i rätt ögonblick så kanske det är just det ett alternativ.
Har det gjorts nån gång?
Jag gjorde det mot Hellzon i Varulvarnas kyrkogård, och det vann vi på. Men det var mycket tack vare att Hellzon hade gjort en miss som jag kunde hugga på och misskreditera honom. Intressant nog vill jag minnas att ingen av oss röstades ut den rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag är inte med på hur du menar med ett handikapp för byn.
Jag menar att det i det här spelet nog hade varit bättre med tidig outning av powerrollerna.

Att inte outa blir då ett handikapp för byn.

Men det är så jag tänker.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag tror det finns en faktor att det är mysigt att sitta å hålla på att man har en bra förmåga vilket inte alls behöver vara bästa taktik.

Som nykomling med powerroll första gången behöver övriga erfarna bybor coacha när det är bäst att outa.
Ingen skrev nåt (fören jag började fråga om det) så i stunden är det nog svårt att avgöra.

Jag var ju bara dumt helskrajj att jag skulle tabba bort en viktig roll (paranoid Siare🤪).

Dock gick ju poletten i alla fall ner när jag väl gjorde det för då fattade jag att det var vettigt för även Väktaren att köra i vind👍
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Visst Sidd, jag fattar och nog kunde vi ha hjälpt till bättre. Därför tycker jag att @Martin3 ska ha extra kudos för att han var listig och skrev om hur siaren kunde ta reda på vilken sorts siare partiet innehöll.

Själv tänkte jag dumt att det var otillåtet "man får väl bara sia andra deltagare?!". Jag fattade också alldeles försent att det kunde bli 2-2, men ändå bybovinst, så jag blev precis som Impetigo förvånad när R3 kom upp som en vanlig runda. Tur att Empiricus var snabbtänkt i dubbel bemärkelse!
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Angående siaren och så, så gillar jag att ha med den. Jag har spelat med en roll som heter sorcerer eller besvärjare då på sv. Den är på ondas sida men räknas inte i segervilkoren. De brukar inte heller veta vilka som är onda. Besvärjaren kan leta efter siare som siare kan leta efter varulvar så det brukar vara en kamp om vem som hittar vem först . Om siaren går ut brukar besvärjaren counterclaima och så får man bedöma vilken man ska tro på.

Jag som inte gillar att vara ond gillar att vara besvärjare då man inte sitter på facit.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Alltså, vilket parti!

Jag är helt plötsligt glad att jag blev utröstad tidigt. Impetigo var jag ändå hyfsat säker på men när 3:e rundan dök upp så snurrade allt. Jag skumläste bara texten och var helt plötsligt säker på att både Empi och Impetigo var ulvar och hade erkänt det, sen kom runda 4 och helt plötsligt var vi kvar i matchen fast Empi hade röstat ut rasmus och då såg jag at than var ulv vilket gjorde det uppenbart att Empi var god men Sidd började jiddra om motsatsen och jag hängde inte med. Försökte först å upplägget men ju längre det gick desto värre blev det. Om jag tyckte byn var sömnig runda 1 och så skärpte den sig något i runda 2 och började spela så som jag hade hoppats från runda 1 men sen lyfte byn för varje runda. Jag var satt på sidan, både genom utröstning och genom att ha helt tappat förståelsen för vilket spel vi spelade, vid ett tillfälle trodde jag det var 3 ulvar, vid ett tillfälle att Sidd hade snuvat oss alla vid nosen. Vid ett tillfälle fick jag inte ihop ett enda scenario men storspelat av @Sidd och @Empiricus . Jag gjorde rätt för en gång skull att ställa bort mina misstankar från Sidd och jag tyckte även att Sidd var lättare att läsa som grön när jag tog av mig kritiska-Sidd-brillorna.

@Yem_86 Kul med en ny/gammal varulvsspelare som kanske också kommer med lite nya fräscha idéer. Känns som att din sinnesstämning är lite annorlunda från våran vilket jag tror är positivt.

Har vi tidigare haft någon gång att ulvar vinner vid lika eller är det bara så jag fått för mig i min enfaldiga hjärna? För mig var det uppenbart att lika betyder slut för byn. Kanske är en "Among Us"-grej eller något...

Grymt kul parti att följa från sidlinjen!

Och ursäkta om jag lät bitter men jag tyckte verkligen jag gjorde allt för att visa att jag var bybo. Min bitterhet släppte väldigt snabbt efter att jag var utkastad.
 
Top