Nekromanti [VarLorder & Lodisar] - Spelet slut.

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Jahapp. Det här blev sannerligen det kortaste varulvsspelet i mannaminne.

Den fasansfulle lorden xyas avslöjar sig direkt genom att ljuga ihop ett namn som ingen av de samlade känner igen. Raskt hälls den livsfarliga spriten ner i hans strupe.

När den fisförnäme lorden ligger och snarkar på golvet höjer de samlade lodisarna sina glas i en skål. Utom Björn den Gode, en lumpen lumpsamlare som var den slemme lordens medhjälpare. Han släpar surmulet ut sin herre från den skräniga lokalen...


Grattis lodisarna!

Roller och dylikt inom kort.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Rollista

1. xyas
Fraktion: Lorderna (d.v.s. varulvarna). Du är ensam lord mot den sluskiga hopen lodisar (bybor). Dock har du en medhjälpare (traitor) i lodishopen. Du vet inte vem det är, men du vet att han har lumpsamlarens yrke. Du (och din medhjälpare) vinner om när alla lodisar (bybor) är ute ur spel. Ni förlorar dock i samma stund som du åker ut.

Namn och titel: Lord Clebersbalt Smeksman

Förmåga: Under varje natt kan du spetsa en annan spelares drink så att denne försvinner ur spel (”nattmord”). Du skickar in ditt val av spelare till mig under dagrundan. Du kan ändra ditt förslag hur många gånger som helst, men bara ange ett namn.

2. Björn den Gode
Fraktion: Anti-lodis (halv-varulv). Du är den fasansfulle lordens medhjälpare (traitor). Du vet inte vem han är, utan känner bara till hans efternamn: Smeksman. Du (och lorden) vinner när alla lodisar (bybor) är ute ur spel. Ni förlorar dock om lorden röstas ut. Skulle du bli utröstad avslöjas ingen fraktion för dig.

Namn och titel: Sorkifilion Klossberg, lumpsamlare.

Information: Du vet att en f.d. utbygdsjägare finns med i spel, och att denne har en väktarförmåga.

3. Konrad Konvalj
Fraktion: Lodis (bybo). Du vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel.

Namn och titel: Smekgar Finkelpopolos, f.d. präst

Förmåga: Du kan en gång per runda sia en annan spelare och se efter om denne tillhör lorderna. Du skickar ditt val till mig under dagrundan, och får svaret nästa runda. Du kan ändra ditt val hur många gånger som helst, men bara välja en spelare att sia. [Insane siare: alltid fel svar]

Information: Du vet att en man vid namn Ansbalt finns med i spel, samt att en av de deltagande är en svinvallare.

4. Trasapa
Fraktion: Lodis (bybo). Du vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel.

Namn och titel: Gåspenos Wörtlår, f.d. utbyggdsjägare

Förmåga: Du kan en gång per runda skydda en annan spelare från att bli ”nattmördad” av lorderna. Du skickar ditt val till mig under dagrundan, och spelaren är skyddad under den följande nattrundan. Du kan ändra ditt val hur många gånger som helst, men bara välja en spelare att skydda.

Information: Du vet att en man vid namn Mörtslem finns vid bordet, samt en före detta riddare.

5. Dr. Fankenstein
Fraktion: Lodis (bybo). Du vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel.

Namn och titel: Kongisvind Svulstulf, f.d. riddare

Information: Du vet att i spel finns både lumpsamlaren Sorkifilion, och en man med yrket ostlöpesfinnare.

6. Paxen
Fraktion: Lodis (bybo). Du vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel.

Namn och titel: Knögis Mörtslem, svinvallare.

Information: Du vet att både en man vid namn Knogisvind Svulstulf och en före detta präst sitter vid bordet.

7. Vicotnik
Fraktion: Lodis (bybo). Du vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel.

Namn och titel: Björnbjörn Ansbalt, ostlöpesfinnare.

Information: En av männen kring bordet heter Gåspenos i förnamn, och en annan Finkelpopolos i efternamn.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Det var som fan... vi hade de båda fula fiskarna i nätet och av ren tur så lyckas vi välja den fulaste av dem.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
:gremtongue: Känns bra att den som fällde mig var den som skulle ha varit på min sida.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag kan tyvärr inte motivera mitt röst byte, det var som jag skrev i tråden för att spelet ska komma vidare, ansåg att vi stod still och trampade för mycket och att något behövde hända.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Grattis alla medspelare! Snacka om att jag har noll koll: Som sagt, första rundan litar jag inte på mig själv på att välja vem som är mest skummast för att jag inte har någon som helst aning!

Vic, jag var redo att rösta ut dig enbart på "Yay, jag är bybo!". Grattis till den rollen!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag höll på att glömma det viktigaste...

Tack Vimes för att du ordnade ett spel åt oss... och tack till alla som deltog. Det är faktiskt roligare att vara bybo än ulv.

Vicotnik som äntligen fick vara bybo... en kort stund.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Paxen said:
Vic, jag var redo att rösta ut dig enbart på "Yay, jag är bybo!". Grattis till den rollen!
Jag brukar försöka hålla mig ifrån att uttrycka såna saker då jag spelar, men den här gången kunde jag inte låta bli...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Skit kul Vimes!

Snöpligt dock att det blev som det blev. En till runda hade endast förgyllt det hela, men vi Lodisar kommer ändå att frossa i segern!

Dr.F, vinn vann tack vare din outning så tack för den!

Jag hade fortsatt kasta skit på dig ihopp om att fälla dig denna runda, men din outining kom i precis rätt tid.

Kvar fanns två ulvar på BDG tåget och min tanke var att fälla xyas i nästa runda, och sedan ulv-vicotnik som jag siade. Fan så paranoid jag är, tror fan jag kastade smuts på alla innan det var klart.

När Vicotnik ändrade sin röst var jag mer säker på att han offrade xyas för att rädda sitt ulvaskinn. Jag hade hoppats på att Trasapan var den som skulle rädda oss från att BDG skulle falla, men nu vart Vicotik vår hjälte!

Tackar alla för ett gott spel!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Nyss hemkommen, tack för spelet och grattis lodisar!

Jag är väldigt nöjd med hur spelet gick. Visserligen hade jag fel, om typ allting, men jag kände ändå att taktiken jag valde var rätt (tänk lite känslan om man spelar cashgame och får in alla pengarna preflop med TT mot AKo:)

Min plan var ungefär såhär:
1. Välj ut slumpmässig person, dreva enbart mot den hela första rundan (det är 5 på 6 att den är god så här är ju oddsen för).

2. Försöka lägga mig i täten och bromsa. Det här gick väl sådär, hade nog gått bättre om jag tyvärr inte hade blivit afk-upptagen så jävla mycket, sorry för det förövrigt, det finns inget som förstör dom här spelen så mycket som inaktiva spelare, men jag var i vart fall väldigt aktiv den tid jag kunde.

3. Andra dagen bluffa siare, om folk tror på mig, fine då gäller det bara att inte råka pricka lorden så har vi vunnit om folk inte tror på mig utan röstar ut mig så är det också fine, det skulle då visa sig att jag var grön och då skulle förhoppningsvis den riktiga siaren vara tillräckligt misskrediterat för att ryka 3dje rundan vilket skulle leda till segern.

Det hela föll ju lite på att jag råkade välja den som var Lord.

Det blir nödvändigtvis mycket slump i ett sånt här kort spel och jag tycker det är helt ok. Jag känner spontant att det är svårt att säga om spelet var balanserat (vilket jag tycker är tråkigt eftersom det då är så svårt att veta hur nöjd man ska vara med en seger, för maffia irl vet jag att det är balanserat och jag vet även att 9 spelare 2 maffia, en läkare, en sheriff, det avslöjas inte vad man var när man är död är balanserat, vilket jag vet rent empiriskt).

Men det hör ju också till fluffspelens natur att man aldrig spelar samma två gånger.

xyas blev ganska fluffstabbad vilket är lite synd alternativt en del av charmen.

Och slutligen så hade jag visade det sig ett underbart mind-game med mig själv där jag var övertygad om att jag räknat ut att det var Vicotnik som var Lorden baserat på vårt utbyte.

Här gick min tanke: Hur kan Vicotnik tro att det inte finns någon siare? ... om han inte vet att det bara finns en Lord, hur kan han veta det utan att vara Lord? Ah fucking sweet, han är Lord och han vet att hans halvkompanjon är den enda som vet att det bara finns en Lord och därför har han nu lyckats berätta att han är det men enbart för denna. Så jag förmedlade informationen till honom om att jag fattat hinten och släppte det sen :gremsmile: Ok, det var ju tydligen helt fel men jag är nöjd ändå för det hade kunnat vara så snyggt.

Men som sagt jag hade väldigt roligt, och ber återigen om ursäkt för min inaktivitet sista kvällen. Vem arrangerar nästa veckas spel? :gremsmile:

P.S Det här med att jag inte kan skriva kort verkar vara ett problem både i och utanför varulvsspel. Jag beundrar verkligen dom som kan det, (w176 som bästa exemplet)
D.S
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Precis som BDG säger är sådana här korta spel väldigt slumpmässiga, och det är svårt att säga något om blansen. I efterhand hade jag nog hellre gjort BDG till en fullfjädrad lord, nu, iom att endast xyas var lord, blev spelet rätt sårbart för slumpen.

Däremot, xyas, jag har lite dåligt samvete för att du blev ninjad av fluffet. Det var dåligt av mig att inte hänvisa till nammngeneratorn som faktiskt finns. Jag tycker Orvar Surstank var ett bra namn att dra ur arslet ändå (KK: nu måste vi ha med Orvar Surstank som SLP eller exempel i LoL sen!). Men jag måste ändå fråga: vafan fick du för dig att ljuga för!? :gremwink:

Nå, min tanke med spelet var att det är ju skitkul med traitor-rollen som BDG fick. Och informationen hade tre aspekter:
1. Lorden och hans medhjälpare kan hitta varandra.
2. Medhjälparen kan hitta den enda powerrollen (väktaren, siaren var ju förstås full och oduglig)
3. Lordens namn kunde bara bekräftas av medhjälparen.
Vilket jag nog tycker var en ganska balanserad info. Massoutning hade, så till vida scum-fraktionen inte klantar sig, varit till nackdel för byn.

Sedan tycker jag det var synd att vi aldrig fick se lorden och hans medhjälpare hitta varandra. Det är (på pappret iaf) ett rätt intressant upplägg, men nu blev det ju pannkaka med en gång! :gremsmile:

Nå, kul att slänga ihop ett snabbt arr i varje fall. Nu håller vi tummarna för att Vicos Ankeborg-spel blir en långdragen, episk strid där byborna vinner igen! :gremwink:

PS. Det vi spelade nu var INTE den originalidé jag hade för 5 spelare. Den får eventuellt komma någon annan gång. DS.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Skitskoj var det här! Tackar Vimes för ett kort men intensivt spel, det blev iaf väldigt intensivt mot slutklämmen.

Mitt första ulvaspel och jag går ut med min lodis-fontanell höjd till skyn av stolthet över vinsten.

Kul att vi hade båda lortlorderna i siktet faktiskt. Tur att jag hade fel och att vi till slut valde Xyas. Men det hade nog blivit en riktigt spännande andra omgång om DGB åkt ut istället, då hade vi nog fortsatt i spåret att det skulle vara två lorder kvar och nojan hade kunnat sätta in riktigt hårt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Här kommer förresten den flufftext som jag skulle skrivit om en bybo röstats ut:

(XX), med sin svullna fot placerad i högläge på bordet, stirrade frånvarande på kaggen där den stod på bordet, likt ett löfte om skön spritsömn utan besvär av rövskabbens sveda och den deformerade fotens dunkande. ”Ja, nog rövlar i mej ska jag supa mej en jävel om det är de ni vill!” utropade han plötsligt och sträckte sig fram efter kaggen. ”In i dimman och ut i rännstenen! Skål!” så drack han girigt av spriten. För en stund var han upphetsad och skränig, kastade avgnagda kycklingben efter andra besökare. Men så plötsligt blev hans blick glasartad. Med ett dovt muller kastade han upp i ölsejdeln som stod framför honom på bordet, för att sedan falla baklänges på Ådhrans flottiga golv i djup sömn. Och kvar på bordet stod blott hans ölsejdel, med sitt illaluktande innehåll.

”Inte va de där nån Lord inte?” säger någon. Och nej, en tvättäkta lodis har lämnat er.

Och så upptäcks (YY) med huvudet tungt lutat mot den klibbiga bordsytan. Hans snarkningar och små väderspänningar i sömnen, fyller sällskapet med obehag. De fasansfulla lorderna måste ha spetsat den lilla ölslatt han hade stulit från ett annat bord.

Nu var det blott fem herrar kvar runt bordet. Och ännu hade ingen lord avslöjats!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vimes said:
Nå, kul att slänga ihop ett snabbt arr i varje fall. Nu håller vi tummarna för att Vicos Ankeborg-spel blir en långdragen, episk strid där byborna vinner igen!
Jupp, som det ser ut nu så är dock bara 11 stycken som har anmält intresse och 2 stycken som kanske är på. Hoppas dock på att kunna få ihop till 15-16 spelare, men det är väl bara en dröm att kunna få ihop så många.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vimes said:
Däremot, xyas, jag har lite dåligt samvete för att du blev ninjad av fluffet. Det var dåligt av mig att inte hänvisa till nammngeneratorn som faktiskt finns. Jag tycker Orvar Surstank var ett bra namn att dra ur arslet ändå (KK: nu måste vi ha med Orvar Surstank som SLP eller exempel i LoL sen!). Men jag måste ändå fråga: vafan fick du för dig att ljuga för!? :gremwink:
Magkänsla. Ångrade mig typ fem gånger mellan påhittat och sanna namn innan jag gick på det påhittade för att jag tyckte att mitt äkta lätt lite som ett lordnamn. Detta var innan jag uppmärksammade namngeneratorns existens. Tror inte jag hade ljugit om jag testat den och insett att mitt namn var därifrån.

Vimes said:
Sedan tycker jag det var synd att vi aldrig fick se lorden och hans medhjälpare hitta varandra. Det är (på pappret iaf) ett rätt intressant upplägg, men nu blev det ju pannkaka med en gång! :gremsmile:
Här försökte jag droppa hintar för att medhjälparen skulle kunna identifiera mig, men de var ju tvungna att vara sjukt subtila (nämnde lumpsamlare samt upplägget med två varulvar som inte kunde kommunicera med varandra). Synd att BDG istället snurrade in sig i det betydligt mer långsökta resonemanget kring att vic var lorden.
 
Top