Nekromanti Varför?

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
En sak stör mig... varför... varför i heeeela friden fortsatte de inte med ereb??????
Skit i profit säger jag... å bra rollspel åt massorna *klättrarupppåbarrikaderna*
Men ärligt... Ereb var ju ett vinnande koncept... helt klart... fast som sagt.. går väl inte lansera utanför sveriges gränser... utan måste få DoD (syftar på det de gjort med chronopia) bli mer likt Warhammer Fantasy Rpg.. kolla bara på rustningarna å vapnen... Xlarge... minst... Typ... när man tänker efter ser rustningarna ut som De i chronicles... samma size på axelplåtar.. lite sådär Übermacho... Tatans säger jag... å en förklaring å en ursäkt

Kardinales bepansrade högernäve....
Överlevande från slaget om Alakhai's citadell
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
WFRP

Chronopia är, IMHO, inte alls speciellt likt Warhammer Fantasy Roleplay. Möjligtvis är det likt Warhammer Fantasy BATTLE, dvs figurspelet. Det är dock väldigt stor skillnad på figurspelsvärlden (där allt är stort, våldsamt & farligt), och kampanjvärlden till rollspelet (där allting är mer nedtonat och hemskheterna är mer av den typen som inte syns).

/R
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Detta är tragiskt men sant.
Jag vill också ha tillbaka det gamla goda Ereb. På nåt sätt var det DoD med Ereb som var den klassiska fantasyn för mig.

Don Kennetho
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En sak stör mig... varför... varför i heeeela friden fortsatte de inte med ereb??????"

Du förklarar det själv ganska bra. Target Games var ett vinstdrivande företag. Ett sådant har inget som helst ansvar gentemot kunderna. Däremot har det ett ansvar gentemot aktieägarna att driva företaget med vinst.

Ereb Altor passade helt enkelt inte in i ett vinstdrivande företags planer. Det var sedan ganska länge känt att rollspelsbiten mer eller mindre finansierades av sällskapsspelsbiten. När Ereb sviktade som pengaindrivare försökte man göra något åt saken, först i form av de moduler som brukar ge pengar (alvböcker, krigarböcker, magikerböcker) och senare genom att skapa en ny värld som hade bredare möjligheter ur kommersiell synvinkel och som var möjlig att få ut till mer lönsamma och mer pengadrivande marknader. Alternativet är en förlustpost i företagets balansräkning och det ser inte bra ut gentemot aktieägarna, eller så småningom en konkurs (och det är ännu sämre).

Så där har vi den enkla sanningen: pengar styr rollspelsmarknaden. Ereb drog inte in tillräckligt mycket pengar för att motivera sin existens i Targets produktutbud, eller om man ska vara ännu iskallare: konsumenterna svek Ereb! Det är helt enkelt vi själva som har oss att skylla - vi köpte inte tillräckligt med Ereb-prylar, och nu får vi stå vårt kast!

Om jag sedan får uttrycka min åsikt, visst Ereb är bättre än Catastrophia IMHO, men såvärst jävelbra var den inte. Låt Ereb somna in med gott minne. Det finns bättre saker i omlopp idag.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

norrbaggen

Veteran
Joined
2 Jun 2000
Messages
4
Location
Lillehammer, Norge.
Visst er det trist. Men det som er utgivet er fortfarande en glimrande basis for egen ekspansjon av verden, som det också oppfordras til i de ulika modulerna. Ereb Altor dør inte om vi inte tillåter det! Stå imot Chronophias frestelser! and so on...

Jag vet jag inte kan skrive svenska.
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Det är ganska självklart att de kommer ut med nya grejjer som tvingar spelarna att köpa "allt en gång till". Man skapar en ny värld där ingen har någonting vilket gör att folk köper flera moduler/regelhäften/äventyr istället för att folk bara köper den extra modul som kommer.

Så småningom har de som är intresserade av att köpa Chronopia köpt på sig de delar de är intresserade av och då kommer något nytt istället.

Det skulle dock vara trevligt ifall de kunde släppa lite på rättigheterna till de gamla grejjerna så att andra företag alt. personer/grupper kunde vidareutveckla de för oss som fortfarande spelar i Ereb.

Jag har dock inte testat så mycket av de nyare grejjerna, vi hade ett gott skratt åt monsterboken till Eon en kväll dock. Den ger intryck att vara ritad på ett dagis och författad på en förskola. Hur spelet är i övrigt har jag ingen aning om.
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Hmmm ett par ord till en oförlåten syndare.... hur i helvete kan du klaga på de svenska rollspels intressets moder???????
Inte för ja vet hur gammal du är... men visa respekt för fan.... å Eon... va e de för ett lir eg. massa satans T6:or så man nästan tappar fattningen... Nej skärpning barn!!!

Kardinales bepansrade högernäve....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"hur i helvete kan du klaga på de svenska rollspels intressets moder??????? Inte för ja vet hur gammal du är... men visa respekt för fan..."

Nu vet jag inte om det var mig du menade, men om det var det så var jag med från och med den blå boxen (1982). Och jag menar vartenda ord: låt Ereb somna in med gott minne. Det finns bättre saker idag.

"å Eon... va e de för ett lir eg. massa satans T6:or så man nästan tappar fattningen..."

Med andra ord, undvik Gondica, Star Wars RPG, Yatzy, GURPS och Fuzion. De innehåller bara en massa satans T6or (utom Fuzion som slänger in en T10 om man vill).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
De innehåller bara en massa satans T6or

Eon är dock unikt i att man kan få slå dessa slå dessa T6or om och om och om igen i all oändlighet... Så invändningen har en viss sunstans.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Eon är dock unikt i att man kan få slå dessa slå dessa T6or om och om och om igen i all oändlighet..."

Unikt och unikt - man slår oändliga mängder T6or i Star Wars (2nd Ed eller senare) och Warhammer Fantasy Role Play med. Vad än folk vill tro så var Neogames inte först med Ob-slaget.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Vill man slå många T6:or kan man prova gamla goda Tunnels & Trolls - riktigt dungaröjande, med levels, klasser och hela köret. Ett party som kommit upp ett par levlar kan få börja slå dussintals T6:or, liksom deras motståndare. Jag tror inte det fanns något ob-system, dock. (Det fanns det väl däremot i gamla Western, även om det var en T20 i stället, eller minns jag fel?)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top