Varför slutar folk spela rollspel?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Personligen tycker jag att var och en får avgöra om dom vill kalla sig rollspelare eller ej. Däremot är jag, som sagt, förundrad över dom som är engagerade i hobbyn utan att faktiskt spela. Nog för att jag gillar att diskutera, läsa och framförallt skriva rollspel, men för mig kommer ändå de riktiga belöningen vid spelbordet.
Men funkar det verkligen så , är jag tex rasta bara för att jag väljer att kalla mig det eller är det mer kriterier som måste uppfyllas för att jag skall får rätten att identifiera som rasta . Kan jag kalla mig rökare om jag inte aktivt röker cigaretter utan slutade för 15 år sedan och inte rört en cigg sen dess ?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Det är som nämns ovan är intressant ur den synvinkeln att är man en rollspelare om man inte aktivt spelar rollspel , tex är en spelskapare , äventyrsdesigner osv en rollspelare om hen inte också aktivt spelar rollspel , räcker det med att köpa och läsa och diskutera rollspel för att kallas rollspelare eller måste man som sagt aktivt deltaga som spelledare eller spelare för att kunna kalla sig rollspelare ?
Det får andra avgöra, för mig spelar det ingen som helst roll ifall folk tycker att jag är en rollspelare eller inte.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig är det lätt att svara på.

Mitt rollspelande har under årens lopp gått både upp och ner.
Under vissa perioder har jag samtidigt varit med i tre olika spelgrupper.
Under andra perioder jag jag gjort speluppehåll på upptill ett år.

En intressant iaktagelse är att ju mer jag spelar ju mindre brukar jag vara på rollspelsforum och vice versa (det stämmer inte alltid, men många gånger).
Man kan se det som att aktivitet på rollspelsforum är ett substitut för rollspelande.

Säg att jag är borta från rollspelsforum i något år - betyder det att jag inte längre är en forumit?

Jag skulle säga att har man en gång spelat rollspel är man rollspelare och har man ett konto på ett rollspelsforum är man en forumit. Sedan är den viktiga frågan hur aktiv man är.
Om du raderat ditt konto och inte längre postar här då skulle jag säga att nej du är inte en forumit eller iaf inte i stunden fram tills du väljer att skapa en ny användare eller återuppta din gamla och vara en aktiv del av forumet igen .
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
En definitions värde är ju relativ till vad det berättar om en för en själv och andra och graden och vikten bestäms av situationen och eventuellt frågeställningen. Man kan ju exempelvis i en enkät fråga "Har du spelat rollspel nyligen?" och lämna svaret till svararen, eller definiera vad nyligen är som exempelvis "Har du spelat rollspel nyligen (inom de senaste 3 månaderna)".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag var i ungdomen skinhead har jag fortfarande rätten att kalla mig skinhead fast jag inte vart en del av subkulturen på 12 år och inte längre bär kläderna , lyssnar nått större på musiken , går på spelningarna , lever som en del av subkulturen eller skulle det vara stolen valor om jag plötsligt började kalla mig skinhead .

För mig måste man vara en aktiv del av det man claimar , säger man att man är rollspelare så är man inte bara det för att man säger det utan man måste aktivt spela rollspel för att ha rätten att claima att man är rollspelare .

Och snälla dra inte paralleller mellan skinheads och nazism för det har överhuvudtaget inget med nazism att göra .
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om du raderat ditt konto och inte längre postar här då skulle jag säga att nej du är inte en forumit eller iaf inte i stunden fram tills du väljer att skapa en ny användare eller återuppta din gamla och vara en aktiv del av forumet igen .
Eh,... man kan i princip inte radera sitt konto på rollspel.nu.
Man kan be att få sitt konto låst och man kan sluta besöka sajten, men själva "kontot" finns normalt kvar.
Av vad jag vet finns det någon enstaka forumit som fått sitt konto fysiskt raderat med hänvisning till att denne fick ett säkerhetsklassat arbete.

Jag håller med om att personer som låst sitt konto och som inte besöker sajten inte är aktiva forumiter, men de är fortfarande forumiter i mina ögon - en gång forumit, alltid forumit. :)
Detta är givetvis subjektivt och ni får självklart ha egna åsikter i frågan.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För mig måste man vara en aktiv del av det man claimar , säger man att man är rollspelare så är man inte bara det för att man säger det utan man måste aktivt spela rollspel för att ha rätten att claima att man är rollspelare .
Gatekeeping, det gillar vi!

Vad är en aktiv rollspelare då? En som spelar just nu? En som spelat senaste veckan? Månaden? Spenderat senaste året skrivandes en rollspelsbok?

Enda gången gatekeeping är viktig är när det är viktigt på riktigt. Är du en hjärnkirurg och kan utföra ett kirurgiskt ingrepp i hjärnan på en människa? Detta kan vara extremt viktigt när du söker ett jobb som hjärnkirurg. Men är du hjärnkirurg under din semester? Veckan efter din pension? Du kan ju fortfarande akut hoppa in och utföra en operation exempelvis.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Gatekeeping, det gillar vi!

Vad är en aktiv rollspelare då? En som spelar just nu? En som spelat senaste veckan? Månaden? Spenderat senaste året skrivandes en rollspelsbok?

Enda gången gatekeeping är viktig är när det är viktigt på riktigt. Är du en hjärnkirurg och kan utföra ett kirurgiskt ingrepp i hjärnan på en människa? Detta kan vara extremt viktigt när du söker ett jobb som hjärnkirurg. Men är du hjärnkirurg under din semester? Veckan efter din pension? Du kan ju fortfarande akut hoppa in och utföra en operation exempelvis.
Nej du är inte en hjärnkirurg efter din pension iom att du inte längre är en praktiserande hjärnkirurg , du är en fd hjärnkirurg eller pensionerad hjärnkirurg...
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,948
Location
Örebro
Om frågan vad som är och inte är så har jag ändrat perspektiv på senare. Som med mitt yrke, jag är inte lärare - jag arbetar som lärare. Jag är inte rollspelare - jag spelar rollspel.

Jag tycker verkligen inte det fyller någon funktion att tala om sig själv som sin aktivitet, jag ser hellre att jag talar om vad jag gör och inte gör. Med det sagt har jag inget problem med att någon säger att de är lärare, läkare, rollspelare och så vidare för jag förstår vad de syftar mot samtidigt som det inte är särskilt ansträngande för mig att fråga "jaha är du aktiv i yrket/hobbyn just nu?".

Hört någonstans att olika språk hanterar det här olika och att svenskan är ett tydligt språk där vi inom språkets norm talar om oss som vårt yrke/hobby medan andra språk talar om sig som deltagare och utövare av hobbyn/yrket. Språket ger med andra ord olika syn på vad som är viktigt för identitet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om frågan vad som är och inte är så har jag ändrat perspektiv på senare. Som med mitt yrke, jag är inte lärare - jag arbetar som lärare. Jag är inte rollspelare - jag spelar rollspel.

Jag tycker verkligen inte det fyller någon funktion att tala om sig själv som sin aktivitet, jag ser hellre att jag talar om vad jag gör och inte gör. Med det sagt har jag inget problem med att någon säger att de är lärare, läkare, rollspelare och så vidare för jag förstår vad de syftar mot samtidigt som det inte är särskilt ansträngande för mig att fråga "jaha är du aktiv i yrket/hobbyn just nu?".

Hört någonstans att olika språk hanterar det här olika och att svenskan är ett tydligt språk där vi inom språkets norm talar om oss som vårt yrke/hobby medan andra språk talar om sig som deltagare och utövare av hobbyn/yrket. Språket ger med andra ord olika syn på vad som är viktigt för identitet.
Till saken hör ju också att vi i Sverige ofta bygger upp en identitet kring vårt yrke och våra hobbies på ett sätt som dom kanske inte gör inom andra kulturer . Jag vet kompisar som tex varit fabriksarbetare i 20+ år sedan får dom sparken och blir helt rotlösa och deprimerade för dom vet inte längre vem dom är för under 20 års tid har dom identifierat som tex Kalle eller Lisa fabriksarbetare..
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
MODERERING

Ämnet för den här tråden är alltså varför folk slutar spela rollspel. Jag tror inte att det bästa sättet att diskutera det är med anekdoter och metadiskussioner om exakt vad det innebär att vara X.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,149
Location
Göteborg
Något som förbryllar mig är personer som inte spelar men ändå lyckas bevara ett aktivt intresse för hobbyn. Själv känner jag att intresset för att köpa, läsa, skriva och diskutera rollspel dalar snabbt när det faktiska spelandet upphör. Andra är uppenbarligen annorlunda.
Jag spelar för närvarande inte alls, kampanjen ligger på is, jag driver företag där jag måste skapa en massa utbildningsmaterial etc.

Men någonstans inom mig så längtar jag. Att få uppleva det där magiska. Så då och då tänker jag i termer av regler och settings.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Jag har i princip slutat spela (men fortsatt skriva/tänka) under Covid-19, pga jag inte känner någon i den lilla småstad i Stockholms närhet jag nyligen flyttat till, och det inte känns rimligt att åka in till storstadens kollektivtrafik bara för att spela rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har i princip slutat spela (men fortsatt skriva/tänka) under Covid-19, pga jag inte känner någon i den lilla småstad i Stockholms närhet jag nyligen flyttat till, och det inte känns rimligt att åka in till storstadens kollektivtrafik bara för att spela rollspel.
Rollspel online då ? Typ över discord eller roll20 och likande där har du ju möjligheten till spel utan att behöva lämna din lägenhet/hus .
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Rollspel online då ? Typ över discord eller roll20 och likande där har du ju möjligheten till spel utan att behöva lämna din lägenhet/hus .
Jo, det stämmer, och under våren körde jag också lite Call of Cthulhu över discord. Men det var liksom inte samma sak längre.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jo, det stämmer, och under våren körde jag också lite Call of Cthulhu över discord. Men det var liksom inte samma sak längre.
Där kan jag hålla med dig då jag kan tycka att man förlorar den sociala aspekten som det ger att träffas i det fysiska rummet , det går ju liksom inte att sitta och fika eller laga mat ihop eller mycket annat socialt som man gör kring rollspelandet
 
Top