JochenN said:
Jag skrev inte heller att jag utgår från att personer med resurser och vinstintresse saknar kunskap och intresse. Jag skrev att det är rimligt att anta att en grupp med stora resurser med vinstintresse som enda drivkraft inte skulle göra ett särskilt bra rollspel.
Som
enda drivkraft? DÅ utgår du väl visst från att de här fiktiva, rika idioterna skulle 1) ha resurser och 2) vara ointresserade/okunniga?
Jag hävdar bestämt att det i ekvationen inte är vinstintresset som är problemet, utan möjligen avsaknaden av annan motivation.
JochenN said:
Kanske inte helt övertygad om att A:s spel kommer vara så enormt mycket bättre än C:s spel. Om mycket och fina illustrationer avgör vad som är bra spel ja, annars tveksamt. Det beror på hur mycket skickligare de inhyrda proffsförfattarna är än "rollspels-proffsen" att formulera exempelvis stämningstexter. Tveksamt om proffsförfattarna gör ett så mycket bättre jobb att det skulle vara klart märkbart för spelare. Min uppfattning är att många, både här på forumet och andra forum är enormt duktiga på att formulera sig och skriva, både stämningsfullt och informativt. För att inte säga på gränsen till professionellt i vissa fall. Många här på forumet är väl tom professionella författare per se? Skitsamma, det hör inte hit.
Fina illustrationer och välskriven text tycker jag definitivt innebär bättre spel; bilder är en stor del till varför jag öht köper spel (skulle t.ex. bara köpa ett spel med halvdassiga blyertsteckningar som illustrationer om jag kände skaparen). Dåliga stämningstexter hoppar jag bara över, men de sänker helhetsintrycket.
Och min upplevelse är att de flesta rollspelsskapare är skitdåliga på stämningstexter. Även de som är väldigt bra på att skriva regeltexter; det är två olika
skill sets. Rollspel har överlag rätt dåliga stämningstexter. Det är inte sällan så, framför allt i "amatörproduktioner", att det snarare känns som texter en högstadieelev skulle kunnat producera.
JochenN said:
Alltså om pengar varit den enda drivkraften genom världshistorien skulle alla de mästerverk som inte skapats genom pengars drivkraft aldrig skapats, oavsett vad för mästerverk det gäller.
Observera dock att det först är i modern tid skapande i någon nämnvärd grad kunnat frikopplas helt från vinstintressen. Alla de fina gamla konstnärerna man får lära sig om? De målade/jobbade för att få mat och tak över huvudet.
JochenN said:
Om någon skicklig skribent sitter och fantiserar om sina enorma pengahögar medan denna någon ska skriva en fantasyroman vilken ska inbringa dessa pengar, hur djup och stämningsfull tror ni den blir?
Om någon skicklig skribent sitter och fantiserar om mystiska varelser med slokhattar och flygande väsen med brinnande vingar och grottgångar utan slut medan denna någon ska skriva en fantasyroman, hur djup och stämningsfull tror ni den blir?
En skicklig skribent klarar av att hålla två tankar i huvudet samtidigt, eller åtminstone hålla den ena borta medan man skriver. Annars är man inte en skicklig skribent.
Du verkar också ha en något märklig uppfattning av hur "vinsintresse" fungerar i praktiken. "Sitta och fantisera om pengahögar" är alltså vad du tror att man gör om man har vinstintresse?
Det handlar snarare om att man anpassar texten för att sälja/uppskattas i så hög grad som möjligt.
Annars är man inte en skicklig författare med vinstintresse, utan Joakim von Anka.