Nekromanti Varför Saga?

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Nej, jag undrar inte över namnvalet, utan över vad som motiverat er att ge ut ytterligare ett fantasyrollspel. Det måste ha krävts enorma mentala resurser att orka genomdriva projektet, som jag f ö har följt med intresse under många år. Motgångarna verkar också ha varit många under åren, och man kan ju undra vad som driver någon att faktiskt ge ut ett eget rollspel. Nu när det äntligen verkar vara på gång (hoppas, hoppas...) så kan man alltså undra sig om det verkligen varit mödan värt.

Spelet har trots allt funnits tillgängligt under lång tid, och ni lär själva också ha spelat det åtskilligt i och under olika former. Jag förstår givetvis att det är er egen syn på hur ett bra fantasyrollspel ser ut och är beskaffat, men vad tror ni att spelet kan tillföra till hobbyn/marknaden? Vad har Saga som andra spel inte har? (Förutom exakt den blandning av samma trötta ingredienser som andra spel i genren.) Varför väljer man att köpa/spela Saga framför ett givet annat fantasyrollspel? Vad anser ni alternativt vara felet med andra, liknande spel?

Bara för att klargöra så tycker jag att upplägget känns väldigt vettigt och ytterst... användbart för den sortens fantasy jag själv brukar skriva material till och spelleda. Tyvärr känns det kanske som att ni inte riktigt tar spelmomentet (reglerna) på allvar, men det är samtidigt föredömligt att inte begrava spelet i omotiverade mängder regler. Fast jag undrar fortfarande varför jag, eller någon annan, skulle välja just Saga framför alla de spel som är tillgängliga. Vem behöver ytterligare ett fjantasyspel?

Slutligen en delvis orelaterad fråga: Har ni även tänkt trycka moduler och äventyr, eller nöjer ni er med att ge ut grundregelboken i tryck? (Personligen tycker jag inte att en välproducerad produkt är mindre värd i elektroniskt format. Inte innehållsmässigt i a f.)

/Baldyr
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja varför Saga...

jag har ju skrivit på Saga i 15 år nu, och när jag började så fanns det bara ett annat fantasyspel på svenska (om man inte tar med den relativt kortlivade översättningen av Dungeons & Dragons)... och DoD motsvarade inte den typ av fantasy jag oftast gillar att spela; dvs en relativt "verklig", medeltida fantasy (jag tycker inte Saga är "fjantasy" som det vanligen defineras på det här forumet, det är inte speciellt likt D&D eller ens Eon).

Jag hade tänkt ge ut det för länge sen, men då fanns inte de ekonomiska förutsättningarna, eller billigt tryck. 2 tredjedelar av spelet var faktiskt klart redan för över 10 år sedan, och det som hänt sen dess är att vi filat på spelet, lagt till mer bakgrundsmaterial och gjort illustrationer.

(Just nu ligger boken på tryck nere i Polen... använder samma tryckare som Skymningshem.)

Vad har Saga som andra spel inte har? tja just nu finns det bara ett annat spel som är snarlikt Saga, och det är Västmark... Men det finns stora skillander också, Västmark är mer geografiskt begränsat, Saga har en STOR spelvärld... och Sagas regler är enklare än nåt annat på svenska marknaden. Men du har fel att vi inte tar reglerna på allvar... vi har lagt ner massor med jobb på just att ta bort allt som inte behövs, utan att göra det mindre spelbart... Första varianterna av reglerna var MYCKET mer detaljerade, hade med saker som genomslagskraft mot olika rustningstyper för olika vapen, mer detaljerade stridsregler överhuvudtaget, bärförmåga, annorlunda och fler grundegenskaper, färdigheter som baserades på många grundegenskaper enligt diverse matematiska formler osv. Men jag strök massor. Det är mycket lättare att skriva detaljerade regler; men vi kom fram till att det inte passade vår spelstil. Gjorde det inte spelandet bättre/roligare kom RÖDPENNAN fram. ;-)

Varför välja Saga framför Eon eller Trudvang? (tja varför välja WFRP före D&D? eller Harn? Handlar ju mest om smak, eller hur?)

Du ska välja Saga om du vill ha en genomarbetad "semirealistisk" spelvärld som ändå passar olika spelsstilar kombinerat med snabba och fungerande regler. Enligt min smak är Trudvang lite för begränsat (även om jag gillar spelvärlden) och verkar ha lite otajta regler om man får tro kommentarer här på forumet, jag har inte hunnit läsa dom själv. Och Eon är för överlastat och saknar charm. Västmark gillar jag, men Krille verkar ju inte göra mer material till det...

JA... vi ska ge ut mer tryckt material.. i första hand kampanjmaterial, inte tilläggsregler (jag får utslag av tilläggsregelböcker). Har lite olika grejer planerat, som speledarskärm, fler landsböcker och en stor stadsmodul (i bysans-stil). Hoppas ju få lite feedback på vad folk önskar sig också.

/Tomas
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
nybörjarvänlighet?

Först och främst tänkte jag bara säga att ditt svar faktiskt gjorde mig sugen att köpa spelet. :gremlaugh: Detta trots att jag inte har sådana problem. (Jag konsumerar över huvud taget inte rollspel. Jag äger inte ens mitt favoritrollspel! :gremshocked:)

Sedan ett litet förtydligande angående att ni inte skulle ta regler på allvar. Det jag menade var att ni just verkar ha velat fokusera på så lite regler som möjligt (må vara "onödiga regler"), medan jag faktiskt främst är intresserad av spelsystem (istället för spelmiljöer). När du skriver att ni har strukit en massa regler så blir jag genast nyfiken på vad jag i s f går miste om. (Jag tyckte nog att reglerna kändes överförenklade redan tidigare. Jag är dock osäker på hur dessa skilde sig från den nuvarande regelversionen.)

En fråga förresten: Hur skiljer sig dokumenten som finns på hemsidan från det tryckta spelet? (Jag ska nog ta och ladda ned reglerna...)

Sedan till min huvudsakliga fråga: Vad gör Saga till ett lämpligt nybörjarspel, tycker du? (Om du nu över huvud taget anser att det är ett lämpligt introduktionsspel.) På vilka punkter är spelet bättre än exempelvis DoD, Eon eller Västmark?

Lycka till med lanseringen, hur som helst!

/Baldyr, som avundas alla som faktiskt orkar ge ut egna rollspel (det verkar vara ett väldigt otacksamt värv, nämligen)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: nybörjarvänlighet?

när det gäller reglerna så har de utvecklats en hel del sen Saga 1.0.. vi hade exempelvis fler och annorlunda grundegenskaper, magisystemet var mer komplicerat, träffområden för andra varelser än humanoider, rustningarna fungerade annorlunda (de båda absorberade och avledde skador) och en massa annat som kändes som onödiga specialregler...

så här sent på kvällen minns jag bara en bråkdel..

betaversionen på nätet är väl till 80-90 % samma som slutversionen, den är okorrad, har en del buggar, saknar illustrationer och ett helt kapitel på slutet (introäventyren).

ja jag tycker Saga funkar utmärkt som "förstaspel"... reglerna är enhetliga och ganska enkla (man fattar nästan systemet endast av att kolla in rollformuläret). Sen är spelvärlden medvetet påverkad av matine-medeltid typ Ivanhoe och liknade, och även böcker som Kerrs daggerspell eller Fiests Riftwar-trilogi (som i sin tur kom från rollspelande).. just för att man lätt ska greppa hur saker funkar... Jag har märkt att det är lätt att låta nybörjare spela t.ex. CoC, just för att 20-30talsmiljön känns igen från både brittiska deckare och filmer som Indiana Jones... Samma sak är det med Saga. Sen funkar det bra även för erfarna spelare, för att kampanjen är ganska djup om man skrapar bort ytan...

har inte kollat in senaste DoD, så jag kan inte uttala mig om huruvida Saga är bättre där... när det gäller Västmark så är Saga (som jag skrev tidigare) "större", öppnare för fler spelstilar och miljlöer... Jag tycker att Sagas spelsystem är bättre än Eons för det är snabbare/smidigare och mer inriktat mot rollspelande och historieberättande. Sen har Saga (om man gillar genren medeltidsfantasy) den bästa spelvärlden enligt min mening... vilket förhoppningsvis kommer märkas efter hand vi får ut mer material.. allt får ju tyvärr inte plats i grundboken även om vi har försökt få med bredd där, om ej djup (det kommer i kommade böcker)... hälften av sidorna är ju "kampanj".
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Önskemål: Stadsmodul

Ursäkta att jag delvis OT:ar i tråden, men en stor stad i Bysansstil tycker jag skulle vara förbannat coolt. Skriv, skriv, skriv!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Önskemål: Stadsmodul

tack, jag tycker också det är coolt coolt coolt... då fortsätter jag med den då!!
 
Top