Jag vet inte vilka spel du spelat som inte har såpass mycket enklare och dessutom realistiska regler (vad man nu ska med det till). Jag vet inte vilken version av Drakar och Demoner du menar. Jag vet inte vad du ogillar med spelvärlden. Men jag kan berätta varför jag faktiskt köper och spelar med Drakar och Demoner-produkter av olika slag.
Först och främst är jag uppvuxen med Drakar och Demoner. Drakar och Demoner Samurai var det första rollspel jag spelade, och lådan som kom 1991 var mitt första egna rollspel. För mig som inte var så insatt och egentligen inte köpte andra rollspel än de som Äventyrsspel gjorde, och till på köpet var mest förtjust i fantasy, så blev Drakar och Demoner synonymt med rollspel, mer eller mindre. Det har förstås präglat mig, och även om jag sådär i efterhand insett att jag missförstått, glömt och ignorerat asmånga regler och bara haft kul istället är det något med reglernas grund som attraherar mig. Av nostalgiskäl, eller för att de egentligen är rätt så bra grunder. Vad vet jag. (Jag spelar givetvis också Call of Cthulhu och ELRIC!/Stormbringer

)
Idag använder jag väldigt, väldigt, väldigt sällan något Drakar och Demoner regelsystem. Ibland händer det att jag använder reglerna från version 2 eftersom det går så vansinnigt snabbt att göra rollpersoner.
Drakar och Demoner har ju haft ett antal olika officiella och inofficiella spelvärldar genom åren. Till dessa har också både skitdåliga och otroligt bra äventyr och produkter släppts. Som jag har spelat med glädje. Bland dessa återfinns Barbia, Femte Konfluxen-sviten, Hyrsvärdets handbok till Chronopia, Vildhjarta, Snösaga och (faktiskt) många fler.
För mig ligger charmen dels i nostalgin, dels i äkta kvalitet och skaparglädje. Och vad det gäller de nya produkterna från Riotminds, så måste jag påstå att även den grafiska formen varit en bidragande orsak.