Nekromanti Varför är imperiet onda??

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Rom byggdes med hjälp av slavar..

De anser att människor är bättre än alla andra xenomorfer och förslavar dem. Imperiet är en diktatur där fria ordet är censorerat och lagar bygger på moffars godtycke.

Men.. De avskaffade de där kaxiga jedisarna som la sin näsa i blöt hela tiden och utövade 'rättvisa' så att en hederlig affärsman inte kunde utöva sitt yrke. Med imperiets trygga stabilitet vet man att en rätt placerad 'investering' i en officerares eller moffs nya lyxhus på naboo kommer ge avkastning och ingen lägger sig i vad du gör. Dessutom borde alla som kan läsa dina tankar spärras in!

/Kristofer (som spelar jedi knight 2 tills ögonen blöder :gremsmile:
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Rom byggdes med hjälp av slavar..

Jo
De skapar också en relativ "trygghet" för de som följer deras lagar och håller sig till dessa. En rundsmörjning till den lokala guvenören underlättar förstås också om man är affärsman
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
nu är jag inte riktigt med...

Och att födas i en "ond diktatur" medför direkt dödsstraff? Borde ALLA på dödsstjärnan hållas direkt ansvariga för alla imperiets handlingar?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: nu är jag inte riktigt med...

Med tanke på att Dödsstjärnan är en militär anläggning så kan man anta att alla ombord är en del av den militära strukturen, och därför giltiga mål i strid. Eventuellt kan där finnas lite krigsfångar också, men lite svinn får man räkna med.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Moraläventyr...

Hmmm, kan man inte bygga en moraliskt äventyr på detta ?? Man kan ju göra spelarna hur moraliskt förvirrade som hellst ju !! /images/icons/devil.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: nu är jag inte riktigt med...

Nej? Var har jag skrivit något sådant? Dör hela imperiet när Dödsstjärnan exploderar? Nej, det gör det inte. Om man arbetar på DÖDSstjärnan är det väl ingen tvekan om vilka aktiviteter man stödjer? Den som sig i leken ger, får leken tåla.

Men tillbaks till verkligheten, och för att följa upp mitt förra inlägg:

Det är mer som att det är moraliskt rätt för en rebellgrupp i en ond diktatur att spränga en miltärbas om militärbasen försöker spränga rebellerna först.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: nu är jag inte riktigt med...

"Om man arbetar på DÖDSstjärnan är det väl ingen tvekan om vilka aktiviteter man stödjer? Den som sig i leken ger, får leken tåla. "

Så du menar att de städare och tekniker som sköter underhållet av dödsstjärnan bara hade behövt gå upp till Tarkin och klaga om de inte hade samma politiska åsikter som resten av besättningen?/images/icons/smile.gif

-Hörru Tarkin. Jag är bara en hederlig knegare med en familj och försörja. Nog förstår du att jag inte vill delta i byggandet av din fruktansvärda dödsmaskin. Dessutom tål jag inte att den där rosslande skrotbunken stryper en massa folk till höger och vänster. Kan du inte erbjuda oss arbetstrygghet så är vi tvugna att gå i strejk. Sedan....*host**hack*.....*gurgel* kan inte andas......

"Det är mer som att det är moraliskt rätt för en rebellgrupp i en ond diktatur att spränga en miltärbas om militärbasen försöker spränga rebellerna först. "

Vad som är moraliskt riktigt och vad som sker i verkligheten brukar vara två vitt skilda saker. Att definiera vilka som är rebeller och vad en ond diktatur är kan också vara svårt att göra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: nu är jag inte riktigt med...

"Så du menar att de städare och tekniker som sköter underhållet av dödsstjärnan bara hade behövt gå upp till Tarkin och klaga om de inte hade samma politiska åsikter som resten av besättningen?"

Nej, de går med rebellerna. Duh...


"Vad som är moraliskt riktigt och vad som sker i verkligheten brukar vara två vitt skilda saker. Att definiera vilka som är rebeller och vad en ond diktatur är kan också vara svårt att göra. "

Inte i Star Wars. Där är det ganska uppenbart. Och jag antar fortfarande att vi talar om Imperiet från Star Wars?


Skulle vi ta en diskussion om moral i vår egen verklighet blir det givetvis en helt annan sak. Men jag tror att många i USA anser att det är moraliskt riktigt att bomba Afghanistan eftersom Afghanistan bombade först (ur ett antaget amerikanskt perspektiv). Moral och rättvisa är ju inte helt objektivt...

Personligen är min grund att om man inte går emot det som är fel, så är man för det. Så jag äter inte kött, dricker inte mjölk, undviker (om jag kan) produkter tillverkade i Sweatshops eller av barn. Äter inte ägg, röker inte cigaretter. Dricker mest hembränt osv osv.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: nu är jag inte riktigt med...

Skulle vi ta en diskussion om moral i vår egen verklighet blir det givetvis en helt annan sak. Men jag tror att många i USA anser att det är moraliskt riktigt att bomba Afghanistan eftersom Afghanistan bombade först (ur ett antaget amerikanskt perspektiv). Moral och rättvisa är ju inte helt objektivt...

Låter som en smaskig diskussion, men vi bör nog hålla oss inom forumets ramar. Det kan vara bra att veta att det mest är de olika kringprodukterna som ger en nyanserad bild av Imperiet. Filmerna behöver en ond kraft som hjältarna kan motarbeta, ingen välbalanserad, folkstödd supermakt.

"Personligen är min grund att om man inte går emot det som är fel, så är man för det. Så jag äter inte kött, dricker inte mjölk, undviker (om jag kan) produkter tillverkade i Sweatshops eller av barn. Äter inte ägg, röker inte cigaretter. "

Jag avundas dig inte. Men nog låter det lite tråkigt ändå.

"Dricker mest hembränt osv osv. "

Det är bra att du stöder de hårt kämpande svenska småföretagarna/images/icons/smile.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: nu är jag inte riktigt med...

Nej, jag överdriver förstås lite för att visa min ståndpunkt. Kringprodukterna har jag ingen som helst koll på. Så om vi utgår från filmerna håller du alltså med om att imperiet är en ond kraft?
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag håller inte med!

Just utifrån filmerna är imperiet bara onda för att deras kejsare har fel religion! den enda onda handlingen imperiet utför i filmen är att spränga en planet (som antagligen var rebellsik och ond och farlig för den rådande freden....)

så. Imperiet är INTE onda utifrån filmens perspektiv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: jag håller inte med!

"som antagligen var rebellsik och ond och farlig för den rådande freden...."

Alderaan hade inga vapen och var en fredlig jordbruksplanet. Orsaken till att planeten med dess miljarder invånare sprängdes var för att demonstrera kejsarens makt inför resten av galaxen och skrämma dem till lydnad.

"Would you prefer another target? A military target? The name the system!"
"Dantooine. They're on Dantooine."
"There. You see, Lord Vader, she can be reasonable. Continue with the operation, you may fore when ready."
"What?!!"
"You're far too trusty. Dantooine is too remote to be an effective demonstration, but don't worry; we'll deal with your rebel friends soon enough."
- Grand Moff Tarkin och Leia Organa
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: jag håller inte med!

men vad är väl en planet i jämförelse med fred i galaxen?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: jag håller inte med!

Jävligt mycket! Och vad är poängen med fred om folk ändå inte kan dra nytta av den?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: nu är jag inte riktigt med...

Men ... För Imperiet är ju rebellerna några illasinnade terrorister som bara vill döda och förstöra det faktum att imperiet bara vill skapa lag och ordning
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: nu är jag inte riktigt med...

Man måste förstås välja ett perspektiv när man talar om moral. Jag har valt ett utifrånperspektiv där jag tar mest hänsyn till beteende och inte så mycket intentioner.
 
Top