Nekromanti Varelser!!!

G

Guest

Guest
Jag undrar om ni har några förslag på varelser, som ni själva har kommit på??

I så fall skulle jag gärna vilja läsa om dem..

Det vore kul att använda andras varelser i ett eget spel.

Jag säger varelser för jag tycker inte att beskrivningen MONSTER passar in särskilt bra på tex "varelsen" Svanmö

/Hämnd är ett svärd som dräper vem än som drar det..
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Varför tror du att det på engelska heter Creature? Det ordet betyder just precis Varelse. Inte monster, kreatur eller något annat.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varelser!!! kärtbarn har många namn.

"Bevingad" Berionder
Utseende
Circka 140-160 cm lång och väger mellan 45-65 kg.
De har vingar med Ca 6 m spännvid till utseendet på miner vingarna om fladdermus vingar men utan klor..
Vingarna färg är svart men med ibland med en skimrande nyans av en annan färg. Vingarna är täckt av ett tunnt tunn lager hår som ger vingarnas svarta yta en skimrande färg skiftning..( för vingarnas nyanser se separat tabbel )
Hårfärg ( på huvudet ) kraftigt varierande, Hyfärg kraftigt varierande det finns Beridoner med Asiatiska drag Afrikanska och Europer. Majoriteten av Beridoner har en hy färg som bestäms av SL..
Ögonfärg som hy färg men det förekommer udda färger som gyllene, gröna, silver, violetta, svarta,
Kroppsligt ser de flesta Berionder ut som unga människor de är nästan alltid atletiska och de utvecklar sällan fetma,
Klädsel är varierande från kultur till kultur de föredrar dock tjocka fodrade kläder som är vind täta och praktista kläder. fjäder fodrade jackor är vanliga..

Uppträdande
En bra beskrivning är energiskt med en grunläggade nyfikenhet som gör att de ofta under sin ungdom reser långt utforskar värden och varje ny kulle och berg besöker nya öar och nya länder.

Som art har de svårt att förstå meningen med Alvers Dvärgars och Mäniskors maktlystnad och vilja att föra krig mot andra arter över religion och ägodelar när man kan dela med sig.
Men de är inte navia tvärt om de förstör att majoriteten av folk och arter är krigiska och hotfulla så de lär sig ofta slåss och jaga och väljer att hjälpa andra genom anonymitet. När de reser bland människor väljer de ofta att fälla ihop vingarna och binda uppdom mot ryggen så att de inte syns.
Främlingar får ofta hjälp men det är sällan som Beridonerna avslöjar vart de har sin bostad.
Exempel
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Zot magiker har varit ute på en lång vandring och kommer tillslut till ensama berget hans mat är slut allt han har att dricka är vattnet i flodet Zoot har inget vattenskinn eller ens något att tillverka nya skor. Läget är kritiskt för Zot utan vatten skinn nya skor och mat klarar han inte av den långa färden över savannen. Så hör han mitt i natten hur något stort väsnas han greppar sin trollstav och förbereder sig men inget händer på morgon ser han att utanför lägret i en trädgren hänger nya skor nytt vatten skinn och mat gott om mat och en karta där det står HÄR ÄR DU med en röd pil pekande på bergen och floden bakom honom Zot känner sig lite förvirrad och tacksam medans han drar på sig de nya skorna fast oj vad det börjar klia....
De bevingade i bergs byn ovan ser lättade på när den förvirrade Zot äntligen börjar vandra där ifrån att hålla denna magiker vid liv har varit jobbig driva bort alla lejon och annat han har hållt på att bli uppäten av har inte varit lätt men nu är han äntligen på väg bort från deras hem några av deras ynlingar har beslutat att följa efter honom och hjälpa han utan att han ska få reda på det. Lite irriterad är by älsten ungarna hade hält kli pulver i skorna de gav till magikern men han lär upptäcka det så småning om <p><hr></blockquote><p>
Kulturelt för att inte flyga vilse är en av de mest grundläggande färdigheter som alla får lära sig Navigera och rita kartor och en äventyrare med en Beridoner karta är en lycklig äventyrare. ( Flygkartor är annars svåra att få )

Aktoriteter är något de flesta Beridoner har problem att lyda och disiplin är svårt att få i störe grupper en normal by av Beridoner är sällan mer än kanske 15 vuxna och ungefär lika många barn. De har ofta ett råd som gemensamt fattar alla beslut ( sen går varje familj hem och gör som dom själva vill i alla fall ) på ett demokratiskt sätt som gör alla nöjda.
Problemet med att lyda aktoriteter är psykist men kan vara svagare hos vissa individer.

De för en halvnomadisk liv där de har sommar respektive vinterbostad som de växelviss lever i beronde på årstid.
Ofta har de stora flockar av fåglar som de driver och sköter för kött och äggens skull.. specielt en ras av Gäss som de har avlat i årtusenden.. ( de är störe än vanliga gäss och mindre elaka de lägger ägg oftare de kallas bergs gäss,, Tänk luftens kor.. )

Unga Beridoner tillbringar ofta en lång period av sin barndom med att undersöka och utforska länder och nya områden sökande efter äventyr..
För männen bland Beridonerna är det mer allvarligt för de flesta Beridoner har en lag som gör att en man måste söka sin fru i en annan by än den han har vuxigt upp i. ( för att hindra inavel )
Denna sed/lag har lett till att bara döttrar kan ärva mark och hus pojkar kan bara ärva hjordar och lös utrustning..

Förmågor
Beridoner är skapta för att flyga deras ben är lätta och porösa inre ( kan leda till svårigheter vid brutna ben )
Vingarna som de har kan vid flygning utvinna syre ur luften vilket gör att de fungerar inte bara som ett par extra lungor utan kan även fungera som gällar när de simmar.
tyvär så är deras vanliga lungor underutvecklade så vid ansträningar ( Spring för livet ) där de måste ha vingarna infällda så måste de slå ett Normalt FYS slag varje SR eller så får de -1 i allt de företar sig för varje mislyckat slag.
Genom vingens förmåga att dra in luft kan de under FYS-SR skapa en luft kudde som de kan sväva/flyga med genom att använda vingen på ett sådant sätt så kan de flyga i trånga gångar och även få papper och folk som väger mindre än dom att blåsa bort..
Beridonerna har en regenererande förmåga som gör att avhuggna kroppsdelar och skador läker utan ärr ( räkna med ungefär 1cm per vecka regenerering.. ) men under läkandet så äter de ungefär 2*det normala denna förmåga gör att de har en lång livstid och hög motståndskraft mot skjudomar FYS*1,5.
De får ingen bonus mot gift tvärt om deras regenerande förmåga gör det ofta tar längre tid och blir smärtsammare för dom att dö och deras regenerering kan löpa amok och bli den faktor som dödar dom.
Deras porösa benstomme som splitras lättare än normala "däggdjurs ben" i kombination med den regenerande förmågan gör att ben brott ofta måste amputeras på grund av att skeletet läker på fel sätt vilket leder till stora smärtor. Bär förmågan när de flyger är halva det normala..
SLÅ NORMAL VÄRDE
STY 3T6-1 10
STO 2T6+2 9
FYS 3T6+3 14
SMI 3T6+2 13
INT 3T6 11
PSY 3T6 11
KAR 3T6 11
Förflyttning: L10, F30, S10, Flygapåluftkudde 5

Ålder UNG MOGEN MEDEL ÅLDERS GAMMAL
Beridoner 16-20 21-250 251-300 301-350
De åldras söligt ändå tills slutet då deras regenerering börjar svika och de åldras snabbare..

Nyanser på vingarnas tunna hår.. ( detta syns bara när man kollar nogrant eller när solen speglar sig i de svarta vingarna..
1 Blå
2-3 Gyllne
4-6 Rött
7-9 gröna
10-12 grå
13-15 lila
16-18 bruna
19 grå brunt
20 svart

Normal utrustning för en Berionder är en kart samling av ärvda och egna kartor, Läder rustning med fjäder prydnader.
Ofta ett spjut eller annat lätt vapen.

Mat behov för olika varelser i DoD per kropps kilo personen har..
vatten mat
Bevingade 0,08 0,04*
Människa 0,05 0,02
Dvärg 0,04 0,02
Alv 0,05 0,015
Halvländsman 0,05/0,025 0,03/0,01**
Reptilman Ca 25 kg mat på cirka tre veckors tid ofta äts allt under bara två dagar resten av tiden fastar han.. Vatten mängd: 0,05
 
Top