Varulv Varbruari 3 Månförmörkelse: Runda 1

Hägerstrand

För sexig för att vara bybo
Ojojoj! Nu börjar det hetta till! Bella vill väldigt gärna ta hennes och Edwards relation till nästa steg (om ni fattar vad jag menar) men Edward vill att de ska gifta sig först (om ni fattar vad jag menar) eftersom det hade varit skamligt annars (om ni fattar vad jag menar)

Så för att det ska bli lite jävla åka av i de här filmerna får de helt enkelt gifta sig, fast de bara är 18. Eller ja, Edward är väl typ tusen år eftersom han är vampyr men Bella är 18. Därför är det bröllop! Men det är några BRÅKMAKARE på bröllopet! Antingen är de varulvar, eller så är det såna skitfarliga Volturi-vampyrer som är väldigt europeiska (om ni fattar vad jag menar) och besatta av att göra allt på rätt sätt och tycker att man måste avrätta alla vampyrer som råkat avslöja något för en människa MEN ABSOLUT INTE ÄR INSPIRERADE AV VAMPIRE THE MASQUERADE (om ni fattar vad jag menar). Men bråkmakare är de i alla fall. De förstör stämningen på bröllopet, det blir slagsmål och skit.

Så: Vanliga regler, rösta så att röstverktyget fångar, screenshotta inga PM, posta inte efter stopp, ni kan det här. Fraktionerna är 6 stycken bröllopsgäster (bybor) och 2 bråkmakare (ulvar)

Bråkmakarna vinner om de blir lika många som bröllopsgästerna, bröllopsgästerna vinner om de röstar ut bråkmakarna.

Bråkmakarna har ett (1) nattmord. De får använda nattmordet vilken runda som helst.
Udda rundor sker utröstning som vanligt. Jämna rundor kan man enbart rösta ut någon av de tre spelare som hamnat i bråk. Bråkmakarna utser innan rundans slut i udda rundor vilka tre spelare som ska vara aktuella för utröstning nästa runda, detta offentliggörs i starten av följande runda.
Om ulvarna inte utsett tre spelare när udda runda tar slut kommer tre spelare slumpas. Det kommer inte meddelas till byn om detta sker.

Läktaren kan inte rösta i det här spelet, men den kan kommunicera ett spelarnamn till byn som offentliggörs 30 minuter innan omröstningens deadline.

R1 slutar måndag 16/2 klockan 20

I övrigt finns inga powerroller i spelet (eller någon annan hemlig mekanik)
Du är bröllopsgäst (bybo). Du ska rösta ut ulvar så att Bella och Edward får åka till en ö och fira bröllopsnatt (om du fattar vad jag menar)

Ni är bråkmakare (ulvar). Ni har ett engångs-nattmord ni får använda i valfri runda. Ni har också förmågan att utse vilka spelare som kommer vara aktuella för utröstning jämna rundor. Använd formatet
Nattmord: @aaa
Utröstning: @xxx @yyy @zZz
(senaste användning gäller, går att ändra fram till deadline)

Deltagare
@Sysp
@Big Mama
@Vimes
@Basenanji
@fjodorsenuba
@Brynolf
@Impetigo
@Sidd
dvs alla som inte redan spelat två spel i vargbruari. Som vinnare i @Sidd s quiz har @Brynolf fått välja fraktion.

RÖSTLÄNK HÄR YO

Last edited:
Tjoflöjt! Den här gången har jag alltså fått välja sida och är garanterat bybo. Det har ni förstås inga bevis för, så ni får väl hålla ögonen på mig som vilken annan lirare som helst. Men såhär tänkte jag iaf: Oavsett hur kul det kan vara att vara ulv, så kändes det långsiktigt dumt att få stämpeln "brynolf utan bybopatos". Så tja, ni får väl bara välja om ni törs lits på mig eller inte.

.......

Hur som helst... Bråk-regeln i det här partiet kommer bli ett STORT mindfuck. Ockham säger förstås att ulvarna bara kommer skicka in tre bybor i slagsmålet, men det skulle betyda att de tre blir grönade av övriga byn. Så de borde förstås skicka in EN ulv iaf. Men det räcker ju med att byn TROR att ulvarna tänker såhär, så kan de strunta i att skicka in nån ulv alls. Klassisk vinbag i magnumformat.

Ett sätt att komma runt fuckeriet är att vi bestämmer oss för att låta bli att hänga någon alls under slagsmålsrundorna (eller den första iaf, så länge inte ulvarna har matchboll). Och så långt det går bara försöker ignorera vinbägeriet kring vilka tre som slåss.

God morgon! Nu verkar flunsan lagt sig. Sjukt störig deadline (är på jobbet) men får väl försöka ducka undan lite på toa eller nått.

Jag tror inte ulvarna är dumma nog att slänga in 3 bybor i R2 då kommer de ju ha grönat halva fältet direkt. Vad är chansen att de kör galet och drar in båda ulvarna då @Brynolf? Förslaget med att inte rösta ut någon är väl också farligt för sniping?

Ett nattmord för ulvarna är inte heller mycket för dem att styra spelet med?

Då kör vi (om ni fattar vad jag menar)!

Jag läse igenom startinlägget när jag vaknade imorse och har sedan gått och grunnat på det under hundpromenad, fårskötsel och hästutsläpp. Så, några tankar/observationer:

1. Det blir en R3. Tidigare omgångar har ulvarna haft matchboll redan i R2 när byn hängt en bybo i R1. Så kommer det inte vara nu. Max 3 bybor kan dö under R1 och R2, vilket gör att worst case scenario är 3-2 i R3.

2. Utröstningen i R2 kommer suga eller inte hända. Som Brynolf påpekar ovan är antagligen det rimligaste för oss att göra att helt enkelt lägga ner våra röster under rundor då ulvarna har valt vilka som kan röstas ut. I sådana fall har vi 4-2 i R3 om ulvarna bränner sitt nattmord. Problemet med att inte rösta ut är förstås att vi sätter oss i en situation där vi inte får särskilt mycket data alls att gå på. Den enda datan vi får är vilka ulvarna valt som potentiella utröstningsoffer, vilket som Brynolf säger är en hel BiB.

3. Inga gröningar. Spontant tycker jag att Hägers nerfande av nattmordet passar det lilla formatet bra, och det är fördelaktigt för oss att ulvarna bara kan mörda en gång. Samtidigt är vi nerfade i och med att vi saknar roller som kan gröna oss. Vi kommer aldrig ha gröna namn - vilket i sin tur gör att saker som röstanalys blir viktigare, men där är vi också lite skadeskjutna av "bråkstake"-mekaniken. Lurigt!

4. Vi vill undvika 3-2 i en jämn runda. Jag gissar att ulvarna kommer spara sitt nattmord. Har de kvar det är jämn runda i ställningen 3-2 en vinst för dem.

5. Vad ska vi analysera?
Om vi antar att ulvarna sparar sitt nattmord tills det kan vinna dem spelet, och att vi inte röstar på jämna rundor, men att vi alltid röstar ut bybor får vi den här utvecklingen:
R1 6-2 (utröstning)
R2 5-2 (ingen utröstning)
R3 5-2 (utröstning)
R4 4-2 (ingen utröstning)
R5 4-2 (utröstning, ulvarna använder nattmordet)
R6 2-2 (ulvvinst)

D.v.s. vi kommer fortfarande bara få två utröstningar att använda som analysmaterial. Kan vi vinna från det när vi inte har några grönade spelare via roller och sianden? (Ergo: frågan är om det verkligen är rätt strategi att helt skippa utröstningen på jämna rundor... eller om det verkligen är så att vi kan skita i att analysera ulvarnas val)

Klurigt!

Kul att vara i gång!

Jag håller spontant med samtliga föregående talare om att det är lite knivigt att se hur man bäst tar sig an detta spelet:

Vi måste som redan sagts rösta ut spelare för att få analysmaterial.

Jämna rundor är det sannolikt ofta dåligt att rösta ut någon.

Ulvarna har bara ett (1) nattmord, det finns alltså egentligen ingen ”klocka” alls. Vi kan spela 1000 omgångar så länge vi inte röstar ut folk.

1000 omgångar ger oss dock ingenting att analysera om vi inte röstar ut nån.

Allt annat lika är det bättre att låta ulvarna agera först, sannolikt kommer de inte göra det. Så väntar vi 1000 omgångar innan första utröstningen lär ulvarna ändå bara vänta med sitt nattmord.

Även om det är tråkigt tycker jag vi ska ÖVERVÄGA att inte rösta ut nån alls i både r1 och r2. Då får vi åtminstone lite information när vi ser ulvarnas bråkmakare och vi får gott om tid att prata ihop oss om taktik och spelupplägg (byn har ju nackdel mot ulvarna som vanligt i att vi både måste komma på en plan ich sen utföra den något så när synkroniserat (om ingen utröstning i r2 behöver alla bybor respektera det t ex) så vi tjänar på att ta saker sakta och övertydligt).
Jag läse igenom startinlägget när jag vaknade imorse och har sedan gått och grunnat på det under hundpromenad, fårskötsel och hästutsläpp.

Varför berättar du detta? Varför inte bara skriva inlägget utan den här infornationen?

Vad tror du om att eventuellt vänta till r3 med att rösta ut nån @Vimes ?

Om du tror att det kan gynna oss bör du nog ta bort din basseröst. Ligger det röster kommer fler röster att falla som ett brev på posten är min magkänsla.

OM vi väntar till r3 kan vi ju ändå rösta som vanligt för att öka tydligheten med skippa @ framför namnen så att rösterna inte räknas.

Tjoflöjt! Den här gången har jag alltså fått välja sida och är garanterat bybo. Det har ni förstås inga bevis för, så ni får väl hålla ögonen på mig som vilken annan lirare som helst. Men såhär tänkte jag iaf: Oavsett hur kul det kan vara att vara ulv, så kändes det långsiktigt dumt att få stämpeln "brynolf utan bybopatos". Så tja, ni får väl bara välja om ni törs lits på mig eller inte.

.......

Hur som helst... Bråk-regeln i det här partiet kommer bli ett STORT mindfuck. Ockham säger förstås att ulvarna bara kommer skicka in tre bybor i slagsmålet, men det skulle betyda att de tre blir grönade av övriga byn. Så de borde förstås skicka in EN ulv iaf. Men det räcker ju med att byn TROR att ulvarna tänker såhär, så kan de strunta i att skicka in nån ulv alls. Klassisk vinbag i magnumformat.

Ett sätt att komma runt fuckeriet är att vi bestämmer oss för att låta bli att hänga någon alls under slagsmålsrundorna (eller den första iaf, så länge inte ulvarna har matchboll). Och så långt det går bara försöker ignorera vinbägeriet kring vilka tre som slåss.

Fick du välja lag på riktigt?

Läktarchatten ger oss ju ett namn varje runda också. Vi bör nog se det som deras främste ukvkandidat, det har varit bybosympatier på läktarna så här långt.

Läktaren vet förstås mindre än vi (vi har ju fått pm) men det är ändå lite mer info än noll vi får där.

Det talar också för att det är bättre att agera låååååångsamt än snabbt och resolut.

Varför berättar du detta? Varför inte bara skriva inlägget utan den här infornationen?

I förra spelet blev jag anklagad (av ulv-Basse iofs) för att ha skrivit ett "för genomtänkt" startinlägg.

Vad tror du om att eventuellt vänta till r3 med att rösta ut nån @Vimes ?

Jag håller med om ditt resonemang om detta. Att vänta till R3 med utröstning är vettigt.

Och jävligt tråkigt.

Alltså, jag vet inte. Kommer vi orka sitta på händerna så länge? Vad ska vi göra i speltrådarna i R1 och R2? Posta bilder på våra husdjur? Ha vadslagning om när det kommer bli plusgrader igen? Håna @BiobunkerVII?

Det är nog det optimala spelet i teorin, men är det spelet vi vill spela? Jag tycker egentligen att det är illa nog att vi ska behöva sitta still i båten i jämna rundor.

Det är lite som det här experimentet där man stänger in någon i ett tomt rum där det enda som finns att göra är att ge sig själv elchocker. De flesta börjar ge sig själva elchocker efter någon halvtimme har jag för mig.

Men ja, du resonerar klokt, Impetigo (även detta med läktarinputen talar ju för att ta det lugnt). Om det finns underlag för att driva igenom "no lynch" R1 så är jag på.

Röst: @Hägerstrand

Morsning korsning på brölloppet 💒

Kul Hägern med olika koncept på liret.
Inga powerroller betyder alltså VJVS utan våra hjälpmedel men vi slipper allt fejk-outande.
Tur för dig Basse😉

Brynolfs förslag om att skippa utröstande under slagsmålsrundor ser intressant ut.
Men jag vet inte vad som är bäst.

@Hägerstrand Vad sker först i nattens turordning?
Sker nattmord före utröstning så att den som har näst mest röster då i stället åker ut?

Tänkte först rösta på Brynolf för att jag anar ett ulv-val från denne innan spel men tvekar påt.
Vad tror ni andra om den lilla gåvan från Hägern?

Tror vi slipper Nattmord tills det blir typ matchbolls läge för ulvarna.
Viktigt för byn att det är klar majoritet i vinnande röstdrev så inte ulvar kan snajpa skit.

Röst: @Big Mama

Vakna nu å skriv, fel låt vann🎶.

Ytterligare en sak som talar för no lynch är ju att det är mer mentalt ansträngande att vara ulv än bybo. Ju längre spelet pågår desto tyngre blir det för ulvarna.

Sidd knackar i glaset, harklar sig och börjar ett brölloppstal:
”Lite transparans kära brölloppsgäster: vi har 2 bråkmakare ibland oss och vad kan hända här nu? ”

Möjligt scenario:
- En bybo röstas ut: 5-2
- Ulvarna väljer 3 bybor för utröstning i R2.
- 1 bybo av dem röstas ut. (4-2)
- Vi bör se färg på de utslagna.
- Byn har 2 spelare: ”gröna” osäkert.
- Då har vi 2 av 4 bybor gröna.
- Bland de 3 övriga spelarna 2 ulvar.

Risk för att ulvarna kommer chansa med att ta med en av de sina i trion för att på så sätt gröna denne.

Skål för brudparet🍷

Ytterligare en sak som talar för no lynch är ju att det är mer mentalt ansträngande att vara ulv än bybo. Ju längre spelet pågår desto tyngre blir det för ulvarna.
Jag uppfattar det som att ulvarna SKA utse 3 lirare👍
Det står ”ska” så det uppfattar jag som att de då måste: de kan inte blanka eller nominera färre.
Dock så kan de väl nominera samma tre om ingen blir utröstad.
Känns som att det här ”stallnings”-förslaget inte är så konstruktivt då vi alltså kan sitta här å titta på curling hela veckan.
Kul?
Ej konstruktivt.
Gissar att det är precis vad ulvar önskar: att tråden ”dör”.

Regelförtydligande: Om ulvarna inte utsett tre spelare när udda runda tar slut kommer tre spelare slumpas. Det kommer inte meddelas till byn om detta sker.

Hur tycker ni avbytarbänken har presterat hittills?
Jag vet vilka som sitter på läktaren (avbytarbänken) å brölar nu!
Inte begåvningsreserven precis, om vi så säger😉

Att både Impe och Vimes lyfter att vi kan vänta in nåt genialiskt järtecken därifrån förvånar undertecknad.

Vi bara lutar oss tillbaka och låter dem börja ge sig själva elchocker, bildligt talat?

Det låter ju rätt fint.

Back