Nekromanti Var är min Vapensmed?

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Varför finns inte rollen Vapensmed med i spelet? För mig känns det som en ikonisk roll i en westernmiljö som man självklart borde kunna spela. Jag har redan haft två tillfällen när vänner till mig nämnt att om de spelade western är Vapensmed vad de skulle vilja spela.

Det finns inte ens en generisk hantverkarroll, vilket känns nästan ännu skummare, eftersom det då inte skulle vara några problem att lösa det.

Visst kan man skriva en egen roll, eller bara ge den spelaren poäng som den får spendera värt en roll och då slå slag ifrån andra rollers tabeller. Men det känns som en massa jobb, och jag är lat. Jag kan inte bli besvärad att lägga ner tankekraft på det här.

så är det någon som har en rimlig förklaring till att vapensmed inte är en roll?
eller är det till och med så att någon skrivit ihop en sådan roll själv?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ska man göra något innovativt så funkar väl uppfinnare bra? Ska man bara kunna hantverket är det kanske ett lite för smalt koncept för en roll?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi i min grupp har framförallt saknat en urban skurkroll. Givet hur mycket tongen nämns redan i grundboken känns det konstigt att det inte går att spela liksom organiserad brottslighet och dylikt.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Ymir;n211453 said:
Vi i min grupp har framförallt saknat en urban skurkroll. Givet hur mycket tongen nämns redan i grundboken känns det konstigt att det inte går att spela liksom organiserad brottslighet och dylikt.
Enligt texten för Världsboken Amerika 1876 ska flera sammanslutningar och organisationer beskrivas där. Tongen nämns inte specifikt, men San Francisco och China town omnämns.. Antar att inga nya roller kommer i den boken, men det känns ju klockrent som tillägg för En Handfull Artiklar eller framtida Fenix-artiklar!

Vilka roller tänker du skulle passa för Tongen? Vad skiljer dem från de roller som finns i grundboken?

Edit: Hängde upp mig lite på just Tongen där när du faktiskt pekade brett på organiserade kriminella organisationer. Ett antal sådana tror jag beskrivs i världsboken, men jag har även fått för mig (läst någonstans?) att det är planerat för en bok som närmare går in på lag och brott (liknande den bok som givits ut tidigare till förra upplagan, minns inte titeln). Om det stämmer vore det intressant med både roller och regler för hur man slår sig fram och bygger ett litet brottsimperium!
 
Top