Det jag framförallt undrar över är hur ni som spelledare avgör vilken sorts vapen som finns tillgängliga? Det är nämligen något jag saknar i Offensiv tillgänglighets siffror. Tex. lär ju sannolikheten att coop på hörnet har ett antal Cheap-o Cosmo-cat vara större än att de har några colt manhunter. Men en vapenhandlare som är lite mer välsorterad säkert har ett större utbud.
Kan man tänkas använda Eab eller pris för att avgöra tillgängligheten?
Hur brukar ni hantera upphandlingen av vapen i N2? Får spelarna bläddra fritt i offensiv efter vad de är sugna på?
Om man gör en analogi med musikinstrument:
En riktigt enkel och billig gitarr kan gå att hitta på Netto. De plockar nämligen in nästan vad som helst i sitt sortiment, bara det är billigt.
På en genomsnittlig musikaffär kan man förstås hitta instrument, men ofta inte de bästa(=dyraste). Det är betydligt färre musikaffärer som saluför.
Dessutom är de ofta nischade. En affär säljer mycket blåsinstrument, en annan elgitarrer, en tredje synthar osv.
När rollpersonerna går in i en slumpvis vapenaffär kan du kanske ha gjort någon sorts slumptabeller som lägger ribban på vilken prisklass de har i sortimentet och vilken typ av vapen de har riktat in sig på.
Sen brukar de ju kunna plocka in det mesta från leverantör.
Det beror nog lite på vilken typ av kampanj man kör. I de fall när vi har haft ganska så fria, improviserade kampanjer så brukar det ha bläddrats fritt även i Offensiv (förstås med sina för- och nackdelar).
I en kampanj som jag var med i (utspelade sig i N2-Argentina) arbetade rollpersonerna som agenter åt säkerhetstjänsten där, som förstås satte upp riktlinjer för vilka vapen som skulle användas i tjänsten. Avvek man från vapenbestämmelserna så fick man inte heller lika mycket agentpoäng i bonus efter avklarade uppdrag.
Sedan har vi haft en del att göra i Skandinavien, som spec ops i kriget mot den samiska separatistgerillan. Där har det fått bläddras ganska så fritt i vapen- och utrustningsböcker och tillägg, fast med en skarp uppmaning till spelarna att välja utrustning som går i linje med den typ av ställning/position man har i gruppen, typ KSP-skyttar går ju vanligtvis inte omkring med raketgevär och snipervapen? Tyngre vapensystem, stridsfordon, backups från artilleri, flygbombningar, räddningsfordon och dylikt har dock varit SLs uppgift att förvalta
Så summa summarum - ger man allt för fria tyglar kan det sabotera ett väl förberett äventyr. Alltför strikta regler kanske å andra sidan gör så att spelarna ledsnar på att inte få ha de coola vapen man vill använda. En balansgång tror jag det är.
Själv har jag låtit det vara rätt fria tyglar vid karaktärs skapandet, men under pågående äventyr har det varit mer begränsat. Vad gäller att handla vapen lagligt så ser jag inga större begränsningar för vad man kan hitta i en butiks sortiment det handlar troligen bara om vilka avtal försäljaren har med vilka vapentillverkar (distributörer?). Däremot är funderar jag över hur det ligger till i den undre världen. Begränsar man sig i första hand till vapen utan elektriska komponenter för att slippa Interpols gps positionering. Eller är det mer av en klass fråga, folk som har pengar har inga problem att betala för att få spår anordningar borttagna ur vapnet. Och hur positionerar man ett vapen som är EMP härdat? Hela grejen är väll att det inte ska gå att komma åt elektroniken i vapnet med elektriska pulsar.
I de flesta fall ska man bara kunna köpa enkelskottsvapen om du inte har extra speciallicenser enligt grundboken. I den undre världen tipar jag på att det bara är pengar och kontakter som begränsar
Det beror ju förstås också på vilket land du bor i, samt om det är ute i ödebygden eller inne i metroplexet. Det kan ju variera oerhört mycket bara beroende på vilken stadsdel som du rör dig i. Den allmänna övervakningen/polisiära ordningskontrollen funkar till flera hundra procent perfekt i många sektorer, men i andra fall inte alls.
Skulle vilja ha är ett Vanlighet-värde på alla vapen i Vapenlistorna. Som visar ett generellt globalt vanlighet på gatan/affären. Sedan kan man alltid gör en liten tabell vid sidan av där man ger vissa vapen tillverkares vapen en bonus på Vanlighet-värde i olika länder och olika vapen typer plus i olika miljöer (jaktvapen i ödemarker osv.
Wastlands hade ett Vanlighets värde på alla sina vapen från 1 till 10. Det underlättade väldigt när spelare ska välja vapen till nya RP. Exempelvis så kan SL eller regelboken begränsa genom att säg "du får välja en pistol med vanlighet 5 eller högre" för att förhindra att spelarna sitt 2,5 timme för att skaffa en hyper ovanlig pistol till sin nya taxi chaufför.
Även bra när att ha vanlighets värden när SL behöver slumpa fram vapen för plundrade lik eller nya SLP i stället för att ta tid och bläddra fram och tillbaka i boken mitt under spelets gång.
Jag också känner att jag som SL ofta saknar ett snabbt sätt att ta reda på vilka vapen som används i ett lands eller företags polis/militär enheter. Kan vara bra att ha denna info om standard utrustning för olika grupper tydligare i kommande moduler/äventyr.
Ett stående skämt i vår spelgrupp var att man kunde köpa ett "partypack" bestånde av ett par cheap-o (antagligen maskinpistolsvarianten), två nutracomp och två berzerk i inplastade förpackningar i vissa vending machines...
Funderar lite på hur vapen säljs i Neotech - som vapen idag, endast i specialistbutiker där man får ta vad som finns; som bilhandlare, där varje märke har en egen butik där man eventuellt kan köpa begagnat av andra märken; eller som elektronik, där man kan köpa billigt skräp på Coop, medelmåttiga varor hos kedjevaruhusen, eller prova och beställa hos specialistbutikerna. Eller någon form av kombination...
Att tänka på är också att priserna i boken verkar vara rekommenderade cirkapriser - och när var senaste gången nån såg en vara som faktiskt såldes för sitt cirkapris? De flesta butiker brukar skryta med hur långt under cirkapriset de vågar gå...
Fråga till RD - har ni ändrat nåt på formatet för vapendata i N3? Funderar på att dra igång min enorma vapenlista igen, om siffrorna fortfarande stämmer...
Vapen säljs på alla ställen du omnämner, plus försäljningsautomater och på gatumarknaden.
Priserna måste anges som någon form av cirkapris - vi kan ju inte ange olika butikers priser på samma vara. Det är upp till spelledaren att modifiera priserna om det skulle kännas vettigt.
Vapendatan i N3 är enklare (färre värden) än i Offensiv men säger ungefär samma sak.
Skulle man inte kunna ange tillverknings kostnad och sedan bara använda multipler beroende på vart man får tag på vapnet.
Blir iofs en jäkla massa + och -
Borde finnas någon sorts sätt att räkna ut när vapnet börjar bli gammalt och därför sjunker i pris.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.