Nekromanti Vapen bland civilister i historien

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag får emellanåt kritik av en av mina spelare för att det cirkulerar alldeles för lite vapen i Västanrike i Terra Draconis. Jag blev då nyfiken på vad andra än jag och mina spelare tror om förekomsten av vapen förr (medeltiden och antiken). Med vapen menar jag då inte allt som går att använda som vapen. Jag menar t. ex. inte stav eller påk men däremot t. ex. svärd, armborst, stridsyxa och dolk till skillnad från kniv.
Jag är också lite nyfiken på om någon vet något om sådant som t. ex. vapenförbud och att hålla reda på t. ex. vapen vid krig (framför allt efteråt). Jag vet att det i t. ex. Rom inte var tillåtet att springa omkring med 'krigsvapen' hur som helst (om man inte var tillräckligt många, typ invaderande armé men det är ju liksom ett undantag...). Jag vill också minnas att någon berättat att man samlade in vapen efter färdig tjänstgöring. Åtmistone jag tycker det verkar logiskt att de styrande försöker begränsa förekomsten av vapen så mycket som möjligt.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Få vapen.

Angående få vapen: Igentligen borde man väl kunna nöja sig med "svärd" och sedan ha några beskrivningar på olika typer. Ja menar, du säger väl inte "Ett bredsvärd tack!" utan snarare "Jag vill ha ett svärd.. Så HÄR långt, rätt brett." Och skadan beror väl mest på hur välsmitt det är?

Med andra ord: Inte klassindelade vapen utan snarare individuella vapen, med arketypmodeller som riktlinjer. Eller! Har jag fel?

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Få vapen.

Stort svärd har större yta att göra skada med, sedan har du redan en skadebonus i styrkan... och det måste vara REJÄLT mycket bättre smitt för att göra mer skada, och då får man i alla fall plus i D&D, så de så! :)

****** Oliestion ******
http://www.morningrise.8m.com/page6.html
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Få vapen.

Naturligtvis så gör längre svärd mer skada. Det håller jag med dig om till 100%! Ja, faktum är att det var lite det jag ville säga i mitt inlägg..

Alltså, jag tar det igen:
Jag anser att svärd som svärd, bastardsvärd, långsvärd.. Bläh. Om du säger att du vill ha ett så HÄR långt svärd så får du ett svärd som är mäktigare än ett som är så här långt. Om du förstår. Och jag kanske ska precisera mig lite på smidandet.. Om två svärd är lika långa, men gör olika skada, vad är då skillnaden: Jo hur det är smitt. Ah-ah ah! Det är det visst det! Olika tekniker som ger olika svärd.

Kan någon historiekunnig hjälpa till här? Gick man inte Svärd-SHOP och sa "jag vill ha ett bastardsvärd" eller sa man "jag vill ha ett så här långt svärd, smitt så att det blir så här."?

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Få vapen.

Tja... jag försöker förstå vad du vill få fram med det hela. Ska vi slopa alla olika sorts namn på svärd? Långsvärd, Bredsvärd, Bastardsvärd, Tvåhandssvärd, Kortsvärd -> "Svärd"?
Okej, vi kan göra det. Och sedan beror skadan till viss del på storleken på svärdet. Då får vi väl dela in svärden i olika storleksklasser: "Långt smalt svärd" "Ganska långt men rätt brett svärd", "Lång och ganska brett svärd", "Jättelångt svärd som man inte kan lyfta med en hand", "Litet svärd", och så ger vi en viss skada utefter dessa ny definitioner :)
Nej, nu var jag lite dum, förlåt mig. Men faktum är att vissa svärd används på ollika sätt och ger olika slags skada.
Jag antar att du håller med om att tvåhandssvärd är en ganska bra sär-skiljning från andra svärd?
Sedan är det så at Kortsvärd gör "stickskada" medan de andra gör "skärskada".
Bastardsvärd känns ju lite som ett större Långsvärd (styrke krav för att användas).
Sedan är det det där med Bredsvärd som jag faktiskt inte kan svara på, men jag kan ju påpeka att nya D&D versioner har uteslutit det vapnet, så det säger ju en del ;)

****** Oliestion ******
http://www.morningrise.8m.com/page6.html
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dags att ordna upp det här..

Ojoj nu har det blivit rörigt.. som jag sa som slutsats i mitt första inlägg:

Med andra ord: Inte klassindelade vapen utan snarare individuella vapen, med arketypmodeller som riktlinjer. Eller! Har jag fel?

Om man ska slopa alla olika svärd i fantasyrollspel är ju lite ja.. dumt kanske? Vi kom av ämnet lite.. Illern undrade om det behövdes fler vapen, och jag föreslog ovan. Individuella sorters arketypsvärd. Kanske inte så stor skillnad på det och modellen med a-svärd, b-svärd, y-svärd och x-svärd, men iallafall.. Vissa riktlinjer, men ändå individuella svärd. Det var min idé som jag tipsade Illern om. Man kanske skulle applicera det till andra fantasyspel, fast man behöver inte vara så drastisk.. Tvåhandssvärd är si, kortsvärd så. Ett tvåhandssvärd från land a är lite mer så här, och om det är gjort av detta materialet är det lite mer så där. Nu blev det här i princip samma som det gamla systemet, hehe.. Men om man vill utöka sin vapenflora så kanske man kan variera några få vapen lite enligt denna princip.

Hoppas du förstår, jag fattar knappt själv.. Öh..

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Få vapen.

Så vad vi borde göra egentligen är att ta längden*vikten*hurbradetärsmitt och läsa av resultatet på en tabell? Ungefär då alltså.


LL
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Få vapen.

Det var ungefär så det lät för mig med, längd*bredd*densitet och läs av på tabell.
Arvidos: Det dumma är, hur vet man vem som kan använda ett svärd? Säg att du i hela ditt liv har använt ett svärd med måtten (längd * bredd) A*B, har du samma FV på A*C då? Kan du ens lyfta det? Då får man liksom gruppera in ovannämda tabell i klasser eller nått... kortsvärd, långsvärd... och så var vi där igen :)

****** Oliestion ******
http://www.morningrise.8m.com/page6.html
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Dags att ordna upp det här..

Indelning i svärd i kortsvärd, långsvärd osv. är väldigt praktisk i rollspelsammanhang. Sen kanske ett kortsvärd från den här kulturen heter Perlyansk stickare eller nånting och kanske är 1cm kortare och med smalare klinga.
Då borde FV fortfarande vara densamma efter som tekniken inte ändras. Tycker att kortsvärd och dolkar är alldeles för klena i dom flesta skadesystem. Du dör lika mycket om du får en dolk i bröstkorgen som om du får ett långsvärd.
Nej i Kult där är det vettig skada på närstridsvapen.

Walk softly and carry a big stick.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Få vapen.

Se min post "Dags att ordna upp det här"

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ni har rätt.

Tja det är nog lättast med den gamla klassiska modellen ändå.

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
En utmärkt svensk svärdssida!

http://www.algonet.se/~enda/swords.htm Har bra artiklar om medeltida vapen i allmänhet och svärd i synnerhet. Av intresse är bla "Den svenske bondens beväpning". Webmastern hjälpte visst till med vapnenuppgifterna i Eon. Missa inte "De fulaste svärd jag sett" eller "Return of de fulaste svärd jag sett".
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Den var BRA!

Mer sådana sidor om någon känner till!

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En utmärkt svensk svärdssida!

"Webmastern hjälpte visst till med vapnenuppgifterna i Eon."

En del av hans research (och fakta ur hans litteratur) försvann ner i Västmark också. Han har också byggt en rättad viktlista till DoD/Krigarens Handbok, som är ute och kajkar på nätet här och var.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: En utmärkt svensk svärdssida!

Jag tittade runt lite på Björns sida (som är bra) och hittade bland annat att ungefär varje grupp om åtta bönder var skyldiga att sätta en soldat på fötter. detta borde ju betyda att det finns ungefär antal bönder dividerat med åtta stycken krigsutrustningar i ett givet land (generaliserat jag vet).
Det stod också att det var förbjudet för de flesta att bära vapen (utom i krig antar jag :gremwink: med rejäla böter alternativt att man helt enkelt körde vapnet genom handen på den som inte kunde betala. Detta borde väl leda till att folk överlag inte hade krigsvapen?
Om riket i fråga då har en yrkesarmé så borde dessa vapen (1 per 8 bönder) inte finnas och ett förbud mot att bära 'krigsutrustning' borde väl vara logiskt ändå?
De enda ställena där det finns krigsutrustning borde väl i så fall vara bland soldater och på de platser där de tillverkas (ett litet svinn kan givetvis finnas men folk går väl kanppast omkring med vapen)?

Anledningen till att jag tjatar om detta med vapen är som sagt min bångstyriga spelare som tycker att jag är grinig när jag säger att det inte är tillåtet att springa omkring med krigsvapen i Västanrike och att jag är nyfiken på vad andra anser om förekomst av 'riktiga vapen' förr.

Förresten, en yxa med rundad egg, blir den något vidare till att hugga ved och dylikt med? Jag har fått för mig att det mest är stridsyxor som har rundad egg medan bruksyxor har rak egg.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top