Nekromanti Vampyrer i Europa

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Är det nån som vet nån bra by night bok om en stad i Europa?
Städer som är av intresse är: Paris, London, Moskva, Göteborg (fat chance där va), Madrid, Rom och Jerusalem. Jag vet att det finns Jerusalem by night till Dark Ages och kommer antagligen köpa den, men det verkar ju inte finnas någon by night bok till städer i Europa i Masqurade.
Och eftersom jag inte tror att det finns är det någon som har lust att hjälpa mig skapa en vampyr befolkning till alla dessa städer?

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
White Wolf = Amerikaner

Detta kan vara den enklaste förklaringen. Finns det inte en Berlin by Night förresten ?

För övrigt är åtminstone inte de tillbehör som har med skandinavien att göra något vidare - vad jag vet (äger dem inte). Precis som övriga WoD så är det mesta svävande och bygger mer på folks förenklingar och fördommar än på fakta. Befarar att det är likadant med övriga europa-böcker, om det finns några.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det finns ingen. Gamla Berlin by Night var rätt OK (cool idé att i vampyrernas värld var staden fortfarand euppdelad i Öst och Väst - de var lite sega på att hänga med i svängarna...), men äventyret som var med sög så svår purjo att det liksom tog ned hela supplementet.

Kortfattad information om olika städer i Europa finns i World of Darkness 2nd Edition, men dessa beskrivningar är som tidigare påpekats inte särskilt bra (fast London-delen har i alla fall skrivits av två frilansande britter) och bygger ganska mycket på förenklingar och kulturella stereotyper.

Kakan i det avseendet togs dock i Aberrant Players Guide (också WW men inte WoD), där de ville ha det till att Holland var en del av Norden...

Du får nog vackert hitta på själv, är jag rädd.

mvh
Örnie
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Som påpekat av tidigare talare är White Wolf amerikaner som främst skriver åt amerikaner, därför är informationen om andra världsdelar ofta inte bara mer knapphändig utan också inte lika... intressant. Inte lika konfliktfylld. Vad som finns är Berlin by Night och korta passager utspridda i olika böcker.

World of Darkness 2nd Edition beskiver hela världen, men ytterst knapphändigt... och med information som på många ställen inte gäller längre iochmed metaplottens utveckling.

Children of the Night innehåller korta stycken om olika städer i spelledarpersonernas bakgrundhistorier, men inte mycket.

Klanböckerna går in på klanernas inflytande i olika delar av världen, och går ibland in på städer.

Nights of Prophecy innehåller äventyr som utspelar sig i San Fransisco, St. Petersburg och Montreal, men en del information om de städerna.

Det finns mer om Europa i Dark Ages, eftersom Dark Ages huvudsakligen utspelas i Europa... här finns hela norden i Wolves of the Sea, Transylvania by Night handlar inte bara om Transylvanien utan hela östeuropa, Three Pillars har ett stort stycke om de italienska staterna och återigen finns det mycket information om klanernas inflytande runtom i Europa i Libellus Sanguinus-böckerna.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag vet att Paris by night finns på nätet. Men den är ju inte äkta WW om det är av betydelse...

Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Det står ju lite i Storytellers secrets, om man spelar darkages ... där är skandinavien för övrigt markerat med texten »Here there be Dragons«
 
Top