Nekromanti Vampire

Nid

Veteran
Vampyrer är coola. Natt är coolt. Makt är coolt. Vampire är alltså intressant, men jag vet väldigt lite om det. Nån som ids ge en kort förklaring, gärna relaterat till andra rollspel, på vad som utmärker det?

Är man mäktig - hur? Slåss man lite/bara med andra vampyrer eller? Måste man suga i sig en människa per natt? Har man mycket psykiska krafter? Stiger man i erfarenhet och kraft om man använder sina färdigheter? Kan vampyrer flyga/förvandla sig/ha sex? Finns det andra övernaturliga varelser? Spelar man aldrig människa? Är det *urk* levelbaserat? Berätta ett typiskt äventyr!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nån som ids ge en kort förklaring, gärna relaterat till andra rollspel, på vad som utmärker det?

Samma sak som alla andra White Wolf-rollspel: Man kan spela en typ av varelse. De har övernaturliga krafter. De är uppdelade i ungefär 7-13 fraktioner som tycker mer eller mindre illa om varandra av mer eller mindre vettiga anledningar. Reglerna är relativt enkla, men det finns en massa regler som ska reglera en vampyrs beteende, som jag personligen inte tycker om, det borde rollspelas istället.
Regler i korthet: Du har Grundegenskaper graderade 1-5 och färdigheter graderade 1-5. Ska du göra något tar man en egenskap med värdet X, en färdighet med värdet Y och slår X+Y T10:or. Man får lika många successes (sp?) som antalet tärningar som visar över eller lika med svårighetsgraden (oftast 6). Ju fler successer desto bättre.

Är man mäktig - hur?
Som nyskapad rollperson, lite mäktigare än en människa. Som gammal vampyr, perverst mäktig.

Slåss man lite/bara med andra vampyrer eller?
Det är upp till spelledaren. Det finns andra övernaturliga oknytt att bekämpa. Många väljer nog att slåss så lite som möjligt och satsa på intrigrollspel.

Måste man suga i sig en människa per natt?
Nej, bara en knapp liter (har jag för mig).

Har man mycket psykiska krafter?
Man kan ha det. Beror på vilken klan man tillhör.

Stiger man i erfarenhet och kraft om man använder sina färdigheter?
Nej, man får generella erfarenhetspoäng efter varje speltillfälle, som inte är direkt relaterade till färdighetsanvändning.

Kan vampyrer flyga/förvandla sig/ha sex?
En del kan. En del kan. En del kan, men de njuter inte speciellt mycket av det längre.

Finns det andra övernaturliga varelser?
Ja, massor.

Är det *urk* levelbaserat?
Nej, för fan!

/tobias

Nid

Veteran
Tack för svaren Gurgeh! Hur är det med vitlök och krucifix då?

Och som jag förstått det så är det mest intrig-rollspel i Vampire. Jag vet ärligt talat inte vad det är, jag vet hur man bankar in skallen på en orch dock. Är det kul att spela när det handlar om att sitta på konferens eller försöka övertala nån till något? (ser Dilbert, Modul-vampyren framför mig...)/images/icons/laugh.gif

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur är det med vitlök och krucifix då?
What about garlic and crucifixes? -Yeah! What about them?
Genomsnittsvampyren bryr sig inte ett dugg om vitlök eller krucifix, eller rinnande vatten, att bli inbjuden i hus mm. Däremot tål de inte solljus och blir paralyserade av att få en träpåle genom hjärtat.

Och som jag förstått det så är det mest intrig-rollspel i Vampire. Jag vet ärligt talat inte vad det är, jag vet hur man bankar in skallen på en orch dock. Är det kul att spela när det handlar om att sitta på konferens eller försöka övertala nån till något?
Jag har mest spelat Vampire-äventyr av lite mer traditionell karaktär, med problemlösning och strider. Intrigerande är mer svårspelat, speciellt om rollpersonerna har olika mål tenderar det till att bli så att alla sitter en i taget med spelledaren och pratar om vad hans rollperson gör. För att intrigrollspel ska fungera måste man skapa rollpersoner med tydligt uppsatta mål och spelledaren måste se till att de målen leder till samspel mellan rollpersonerna.

/tobias

Rising

Vila i frid
"Och som jag förstått det så är det mest intrig-rollspel i Vampire. Jag vet ärligt talat inte vad det är, jag vet hur man bankar in skallen på en orch dock. Är det kul att spela när det handlar om att sitta på konferens eller försöka övertala nån till något?"

Det är svårt att förklara intrigrollspelande, men tänk på gangsterhistorier så får du en bra föraning om hur det fungerar. Man har liksom olika familjer vars intressen man måste företräda, vissa familjer ligger i luven på varandra och man kan samtidigt intrigera inom sin familj för att skaffa personliga fördelar, osv. Överlag så fungerar de flesta mafiosoklyschor sanslöst bra direktöversatta till vampyrvärlden.

"Give this job to Clemenza"
"Yes, godfather"

-du vet. Det kan bli så rysande skönt när ens planer går i lås och man lyckats blåsa någon av ens fiender. (Samt rysligt otäckt när alla ens planer går i baklås och man förlorar allt anseende man har)

/Rising

Kitzune

Swashbuckler
Du har Grundegenskaper graderade 1-5 och färdigheter graderade 1-5.

Graderingen är 1-10.

Det är upp till spelledaren. Det finns andra övernaturliga oknytt att bekämpa. Många väljer nog att slåss så lite som möjligt och satsa på intrigrollspel.

Alla White Wolfs World of Darkness-spel är gjorda för att man
skall kunna navända dem tillsammans, så alla varelser från
alla andra rollspel med WoD-stämpeln fungerar att använda
(mycket tack vare att alla rollspelen använder samma motor).

Nej, bara en knapp liter (har jag för mig).

Varje natt förlorar man ett blodpoäng (yngre generationer har
max 10 blodpoäng i systemet, emedan de äldre kan ha flera
hundra blodpoäng) automatiskt. I strid och andra kniviga
situationer kan man också förbruka blod till att få vissa
fördelar, vilket oftast leder till att en vampyr som just varit i
närkamp med en annan vampyr har knappt något blod kvar
i systemet och måste därför springa iväg för en nattmacka.

/Alexander Gyhlesten