Vampire: The Old West

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Hur skulle ni lägga upp en Vampirekrönika i The Old West?

San Francisco är väl den enda större bosättningen i väst som kan hysa någon vettig mängd av släktet vid 1880-talet?
Känns som en enormt farlig tidsepok för släktet överlag, det är inte lätt att resa och man kan enkelt bli strandsatt om man reser med tåg, eller ännu värre överfallen av laglösa eller indianer eller annat, såsom varulvar.

De klaner som känns som att de skulle gagnas av läget i de ännu vilda områdena är Gangrel (I alla dess former, då de kan sjunka ned i jorden), då de inte är i behov av hus eller liknande för att klara sig. Sedan blir de flesta andra klaner väldigt beroende av städer.
Jag har dålig koll på hur storleken såg ut, men det känns som att samhället (vampyrsamhället dvs) består av många mindre konklaver utspridda över de "större" bosättningar som finns vid den här tidpunkten.


Det här utmynnade i morgonsvammel, men ni förstår kanske vart jag vill komma.

Hur skulle ni göra?
Vilka konflikter är mest intressanta och existerande? (Det känns som att vilda västern är ett tillfälle för unga vampyrer att ta stora risker för att skaffa domän tex då jag föreställer mig att de äldre stannar kvar i öst i de etablerande storstäderna som New York, Boston mfl).
Vilka klaner reder sig bäst och vart?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,479
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,479
Hade inte ens en aning om att den boken existerade. Visste at Werewolf the wild West fans, men inte den här.
Tack för tipset!
Den är gjord av fans via Storytellers Vault projektet men den är riktigt bra! :D
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Den är gjord av fans via Storytellers Vault projektet men den är riktigt bra! :D
Jag ser att det finns extremt mycket sådant skrivet när jag tittar nu.
Har inte varit särskilt intresserad av Vampire i någon form under en väldigt lång period. Men nu på senare tid har suget börjat komma tillbaka.
Är dock fortfarande intresserad av svar på min ursprungspost. Jag kommer inte hinna läsa igenom en 200 sidor lång bok inom en snar framtid.
Kanske är det fler som har samma funderingar?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Östkustens storstäder: här sitter det Ventrues, Tremeres och Toredoarer och håller på makten. Det är rätt mycket i som i Gamla världen, med stora populationer vampyrer som styrs av de gamla. Jag tänker att de äldre vampyrerna här håller hårt i sina herds och att unga vampyrer inte är välkomna: de utan kontakter eller andra tillgångar jagas ut och måste fly västerut.

Framväxande storstäder i mellersta USA (tänker Chicago, St Louis. New Orleans, även San Fransico kvalar in här): vilda ställen, tummelplatser för brujahs, gangrels, nosferaus. Här härskar medelålders vampyrer, men de flesta är neonates. Städerna är överbefolkade, men det går ändå, ty det väller in människor från alla världens hörn och vampyrer kan mörda för blod utan alltför stor risker (jmf HH Holmes).

The Frontier: De flesta städer är för små för att rymma ens en vampyr, men samtidigt finns här en stor frihet för den som överlever. Här hittar vi enstöringar och små grupper av de mer fysiska klanerna, många av dem anarker eller sabbat. Inget liv för den blödiga; de flesta vampyrer är unga och dör unga, levande sina liv som blodstänkta dagsländor.

Så hade jag kört.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag tror ett hexcrawl hade kunnat bli coolt. Ta en rejäl bit av the frontier, gör en hexkarta av den, fyll den med vampyrer, varulvar och helt vanlig faror. Säg att spelarna RP har blivit utkastade ur New York, och nu måste de klara sig själva i denna hårda värld om vilket de inte vet något och vars faror de nu måste navigera om de vill överleva.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,479
Jag tror ett hexcrawl hade kunnat bli coolt. Ta en rejäl bit av the frontier, gör en hexkarta av den, fyll den med vampyrer, varulvar och helt vanlig faror. Säg att spelarna RP har blivit utkastade ur New York, och nu måste de klara sig själva i denna hörda värld om vilket de inte vet något och vars faror de nu måste navigera om de vill överleva.
Fuck to the yes!

Ge alla de där 2 dottarna Protean så att de kan sova i jorden.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,863
Location
Marjura
Minns jag rätt när jag har för mig att den tecknade serien American Vampire kan tjäna som inspiration?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Östkustens storstäder: här sitter det Ventrues, Tremeres och Toredoarer och håller på makten. Det är rätt mycket i som i Gamla världen, med stora populationer vampyrer som styrs av de gamla. Jag tänker att de äldre vampyrerna här håller hårt i sina herds och att unga vampyrer inte är välkomna: de utan kontakter eller andra tillgångar jagas ut och måste fly österut.

Framväxande storstäder i mellersta USA (tänker Chicago, St Louis. New Orleans, även San Fransico kvalar in här): vilda ställen, tummelplatser för brujahs, gangrels, nosferaus. Här härskar medelålders vampyrer, men de flesta är neonates. Städerna är överbefolkade, men det går ändå, ty det väller in människor från alla världens hörn och vampyrer kan mörda för blod utan alltför stor risker (jmf HH Holmes).

The Frontier: De flesta städer är för små för att rymma ens en vampyr, men samtidigt finns här en stor frihet för den som överlever. Här hittar vi enstöringar och små grupper av de mer fysiska klanerna, många av dem anarker eller sabbat. Inget liv för den blödiga; de flesta vampyrer är unga och dör unga, levande sina liv som blodstänkta dagsländor.

Så hade jag kört.
Inte helt olikt det tänk jag själv hade, minus hexcrawlet. En god idé men jag har aldrig kört med hexcrawl, och jag kommer nog heller aldrig att göra det. Jag vill att det ska vara mer våldsamt än vad vampire är i normala fall, men med en större överhängande intrig som är mer än "överlevnad".
Problemet blir om gruppen stöter ihop med en flock varulvar bara. De kommer inte ha en suck i helvete att bekämpa dem, utan enda chansen är att gömma sig.
Men jag tror att jag nog mer skulle stjäla W-The Forsaken än Apocalypse. Minns inte på rak arm, relationen, men minns den som mindre aggressiv än vad den är i Apocalypse där vampyrer är ren ondska i princip.
Om alla spelar neonater och inte är gangrels eller caitiffer så känns det inte troligt att de har Protean 3 (2 är klor) dessutom, men, man kan alltid gräva ned någon varje natt. Riskfyllt, men det går.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Inte helt olikt det tänk jag själv hade, minus hexcrawlet. En god idé men jag har aldrig kört med hexcrawl, och jag kommer nog heller aldrig att göra det. Jag vill att det ska vara mer voldsamt än vad vampire är i normala fall, men med en större överhängande intrig som är mer än "överlevnad".
Problemet blir om gruppen stöter ihop med en flock varulvar bara. De kommer inte ha en suck i helvete att bekämpa dem, utan enda chansen är att gömma sig.
Men jag tror att jag nog mer skulle stjäla W-The Forsaken än Apocalypse. Minns inte på rak arm, relationen, men minns den som mindre aggressiv än vad den är i Apocalypse där vampyrer är ren ondska i princip.
Om alla spelar neonater och inte är gangrels eller caitiffer så känns det inte troligt att de har Protean 3 (2 är klor) dessutom, men, man kan alltid gräva ned någon varje natt. Riskfyllt, men det går.
Jag förstår att detta inte är allas tekopp. Själv har jag inte varit så sugen på Vampajjer på två årtionden!

Tror inte alla ska få börja med Protean 3. De får skaffa sig ghouls och spadar!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag förstår att detta inte är allas tekopp. Själv har jag inte varit så sugen på Vampajjer på två årtionden!

Tror inte alla ska få börja med Protean 3. De får skaffa sig ghouls och spadar!
Om någon annan skulle spelleda så skulle jag inte ha något emot att testa hexcrawl dock! ;)

Precis, såvida inte samtliga vill spela just Gangrels då.
Men ghouls och spadar låter mer troligt. Kanske en droska eller liknande för skydd?
 
Top