RECENSION Vampire: The Masquerade

entomophobiac

Pistoler & Mord
Jag gick i högstadiet när Vampire: The Masquerade 2nd Edition hittade till vår spelgrupp. Osäker på vilket år, men sannolikt något år efter utgivningen. Det var så många saker som var coola och nyskapande. Att spela övernaturliga väsen. Att spela de onda på ett väldigt tydligt sätt. Rollformulär med blobbar istället för siffror, som du därför kunde läsa av från andra sidan bordet. Ett kombinatoriskt system. Intriger mellan klaner, för att inte nämna klankonceptet som helhet.

Vi blev peppade på det, men började aldrig spela det. Det var först senare, i det väldigt vampyrfrälsta småland, som det blev vampyrrollspelande för min egna del. Och jag var aldrig jätteförtjust i all metaplot spelet envisades med, eller hur de så otroligt intressanta grundidéerna gav upphov till allt från Nexus Crawlers till historiska figurers klantillhörigheter. Så jag blev aldrig själv någon WoD-fan, trots några vampyrlajv och mindre kampanjer.

Men nu är det dags att gå på maskerad, och göra en djupdykning i första utgåvan av Vampire: The Masquerade, som är startskottet för World of Darkness och Storyteller System. En serie spel som till synes alla har åsikter om, och jag vill inte vara sämre!

1767175784210.png
Första utgåvan mjukpärm; andra utgåvan hårdpärm. Gällde alla de fem ursprungliga WoD-spelen.

Back