Nekromanti Vad är Story Now?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Det börjar bli dags för den här tråden. Vi pratar om det, missuppfattar det, namedroppar det och blajar i allmänhet på ganska bra om Story, Story Now, Narrativt, Narrativism, Indie, samberättande o.s.v.

Så, en gång för alla tänker jag berätta exakt vad Story Now är.

Story Now är adresserande av en premiss som leder till konsekvenser som ger ett tema. Men det där fattar ingen vad det innebär, så jag ska visa er vad det betyder.

Har ni spelat Trollbabe? Inte jag heller, men jag hade glädjen att läsa igenom det igår. Trollbabe är, som Ron Edward uttrycker det "Vanilla Narrativism", eller snarare Rons försök att uppnå det. Jag hade kunnat prata om Apocalypse World istället, men det gör alla andra, och det är bara Poppe som pratar om Trollbabe. Dessutom är Trollbabe tydligare.

När du sätter dig ner för att spela Trollbabe så har du redan där och då försatt din karaktär i en besvärlig sits. Du spelar en Trollbabe. Du är varken troll eller människa i en värld där troll och människor inte alls kommer överens.

Vad vi har där är en situation som är explosiv, dynamisk, instabil etc. Och du är mitt i den.

Det är ett lysande användande av setting och karaktär för att förstå Story Now. Ni förstår, för att kunna spela på det här viset så måste karaktären ha ett problem i en situation. Men det räcker inte. Det finns en pusselbit till. Problemet måste knyta an till situationen. Det här löser Trollbabe genom vad Ron kallar "Stakes" vilket är en glödhet insats i situationen. Sedan släpper vi ner Trollbruden mitt i den. Och spelar. Vi spelar tills vi avgjort stakesen och fått reda på vilka konsekvenser det ledde till. Hur slutade det? När vi har gjort det kan vi se ett tema. Berättelsen har sagt oss något. Trollbruden gjorde val som spelade roll, hon svarade på frågor.

Det är Story Now.

Vi kan bryta ner det:
Vi har tre delar - karaktär + setting + situation ( = premiss) -----> spelaspelaspela (adressera premiss) ------> konsekvens -------->tema (var det värt det?)

Det där spelaspelaspela ser väldigt enkelt ut. Är det verkligen så enkelt? Ska vi inte tända ljus, dela ut ödesmarker, rotera runt bordet motsols och berätta något otäckt från vår barndom? Nä, vi ska rädda en by från troll! Eller inte. Kanske hjälper vi trollen istället? Kanske gör vi något annat. Det viktiga är att vi är en trollbrud i en värld där troll och människor inte kommer överens och vi är varken eller och vi måste göra val som grundar sig i just det. Och när vi gör våra val svarar vi på frågor. Är det här viktigare än det här? Är det här viktigare än det här? Det HÄR då? O.s.v. Spelaren, via sin karaktär, svara på frågor, eftersom de betyder något, och får till slut ett svar. Men den sista frågan kvarstår. Var det värt det? Då får vi vårt tema.

Är lojalitet viktigare än kärlek? Vad händer när du försakar din kärlek? Var det värt det?

Det är Story Now.

Sedan kan spel lösa det här på väldigt olika sätt, och ge olika spelare olika ansvar o.s.v. men det är bara variationer.

Men vet ni vad? Inget av det här spelar någon roll när ni spelar. Det här är vad speldesignern ska tänka på, så att ni slipper.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej bra inlägg i allmänhet men för sådana som mig som hänger på forumet med ganska dålig koll på allt som är indiespel och rollspelsteori så ger det inte en särskilt bra insikt i vad faktiskt Story Now är.
Det är nog det som de flesta här på forumet gör misstaget när de ska försöka förklara saker. De förutsätter att man spelat/läst igenom en hel drös med andra spel och drar paralleller till andra spel hela tiden utan att faktiskt försöka förklara vad ett visst spel är eller ett visst "svårt" ord betyder på riktigt.

Så det hade förmodligen varit lättare för alla oss oinsatta att greppa saker om det slutades med alla liknelser till andra spel utan faktiskt på ren svenska förklarade saker.


/Poseur gillade inlägget i övrigt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Jag tror egentligen du kan bortse från att det hänvisas till ett speciellt spel, men ska se om jag kan utveckla det lite så det blir tydligare om man inte spelar spelet/läst det.

Story Now handlar om att spela för att besvara en fråga. Du vet hur en berättelse kan säga handla om något, tex kanske vi kan säga att en berättelse handlar om att kärlek är det viktigaste i livet och vi får följa en man som offrar allt för sin kärlek och de lever lyckliga i alla sina dagar. Eller så kanske vi kan säga att berättelsen handlar om att om man överger allt för kärleken så riskerar man att stå tomhänt, om nu berättelsen till exempel slutar med att kvinnan dumpar mannen och han nu står där, utan vänner, jobb eller något. Detta är vad Story Now kallar tema. En Story är alltså en situation med en konflikt som löses och resultatet och konsekvenserna av detta skapar ett tema. Vi har en man som är kär i en kvinna, men måste välja att överge sitt jobb, sina vänner, sitt allt, för att få vara med henne, han gör det men av någon anledning så försvinner hon ur hans liv, och vipps, så har vi ett tema.Vi skulle haft ett tema om hon var kvar i hans liv också. Bara inte samma.

Story Now handlar om att föra över detta till rollspel. Det handlar alltså om att vi utgår från frågan, i det här fallet tex Vad är jag villig att göra för äkta kärlek? och temat skall skapas utav oss som spelare genom att vi handlar i spelvärlden. Där författaren ensam kan utgå från ett färdigt tema och strukturera sin berättelse runt temat, så kan vi när vi spelar för att uppnå Story Now bara utgå från en fråga, det som vi på fikonspråk kallar premiss, och genom att spela försöker vi svara på frågan.

I Trollbabe som Måns tog upp ställs denna fråga genom att vi sätter något på spel och placerar detta i vägen för Trollbruden. Du behöver inte ha läst spelet eller spelat det för att greppa vad det handlar om, jag ska försöka ta det tydligt:

Du inleder med att säga vart din trollbrud är och vart hon är påväg. (Jag är där, påväg dit... tex)

Som spelledare skapar jag nu världen runt trollbruden, jag kollar på namnen på kartan, associerar fritt, tänker lite på vilka som kan bo där. (Ex. en liten by i närheten av en stor skog, det börjar bli vinter, byborna livnär sig på jakt, i skogen bor en trollstam som är i färd med att bege sig norrut).

Sen tar jag ett steg, jag sätter något på spel. Detta handlar om något som håller på att förändras. Något som står och vinglar, som kan falla än hit, än dit. (Ex. en flicka, en dotter till byhövdingen. Hon har rymt och gått vilse i skogen och söker efter trollen, vad som står på spel är vart dottern kommer sluta, vart kommer hon ta vägen.)

Nu vet vi rätt mycket, men det nästan mest centrala återstår. Vilka som är intresserade i vad som står på spel. Vi vet ju ungefär vilka som bor på platsen trollbruden är? Eller hur? Så, vi skriver in några av dessas intressen. Vad vill de med vad som står på spel? (Ex. Flickans far vill att hon skall komma hem, likaså hennes mor. Flickans yngre bror har tvingat ut henne i skogen från början och vill att hon skall gå vilse och aldrig återvända, flickan själv vill hitta trollen och följa med dem norrut, ett galet troll vill döda henne och ta med henne som proviant, övriga troll vill skydda flickan och hålla henen vid liv, oavsett vart hon hamnar.)

När vi nu spelar, så kommer alla dessa karaktärer dra i trollbruden, eller bara informera henne om saker. Hon kanske kommer träffa flickans föräldrar som gråtande söker efter henne. Flickans yngre bror som berättar hur elaka föräldrarna är mot flickan och att bäst nog vore om hon aldrig kom tillbaka. Vi träffar det galna trollet som söker efter henne, han bär redan ett stort gäng döda djur på ryggen. Alla har de sina egna versioner av "sanningen", brodern ljuger såklart för att få trollbruden med sig, familjen bönar och ber, det galna trollet tuggar fradga, osv.

Det viktiga här, är att hur du som spelare reagerar och agerar, spelar roll. Du har möjlighet att påverka vad som sker. Du kan stoppa, hjälpa, hindra, skälpa, dräpa, etc. Eller, så kan du köpa ett stop mjöd, skita fullkomligt i allt. Oavsett så har du gått in och sagt något om detta som står på spel. Du har sagt "det är fan inte värt det" eller "en dotter hör hemma hos sin familj" eller "oavsett ålder har man rätt att välja själv vart man hör hemma" eller något annat. Vi har svarat på frågan och skapat ett tema.

Poängen är inte att tänka på temat när vi spelar, utan mest att när vi ser tillbaka på spelmötet, ser vad som skett, ser konflikterna som stegras, löses och de resultat som kommer därutav, så kan vi också se ett tema.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Poseur said:
Så det hade förmodligen varit lättare för alla oss oinsatta att greppa saker om det slutades med alla liknelser till andra spel utan faktiskt på ren svenska förklarade saker.
Fast jag drar inga paralleller eller gör liknelser. Jag lyfter fram exempel ur ett spel som gör just det jag vill visa tydligt, så att vi ska kunna sätta det i en kontext. Jag skulle kunna hitta på det själv men ser inte riktigt hur det skulle göra det enklare att förstå.

Du vill inte utveckla exakt vad det är som är oklart så att jag kan formulera mig på ett annat sätt?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Men den sista frågan kvarstår. Var det värt det? Då får vi vårt tema.
Kanske en detalj men det här tycker jag är viktigt att förtydliga - att det är alltså gruppen själva som så att säga recenserar den egna upplevelsen. Det finns inget objektivt svar eller lösning på frågan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Den Upplyste Despoten said:
Men den sista frågan kvarstår. Var det värt det? Då får vi vårt tema.
Kanske en detalj men det här tycker jag är viktigt att förtydliga - att det är alltså gruppen själva som så att säga recenserar den egna upplevelsen. Det finns inget objektivt svar eller lösning på frågan.
Ja, precis. Allt måste kommer från spelgruppen, från spelarna.

Sedan får man väl i ärlighetens namn säga att tema sällan är något som folk lägger vikt vid. Det finns där oavsett. Det är som när man ser en bra film, att analysera tema är inte så vanligt där heller. Det viktigaste med tema är nog att det i allmänhet är någon form av avslut/vändpunkt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
[OT] Pedagogik

Problemet tror jag är att du först förklarar vad Trollbabe är och sen säger "det där är Story Now". Problemet är att det lätt uppfattas som "nä, det där är inte Story Now. Det är Trollbabe".

Prova att göra tvärtom: förklara först vad definitionen av Story Now är, och ta sedan Trollbabe som ett exempel, och gärna ett par andra spel också för att se hur de applicerar konceptet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Re: [OT] Pedagogik

Krille said:
Problemet tror jag är att du först förklarar vad Trollbabe är och sen säger "det där är Story Now". Problemet är att det lätt uppfattas som "nä, det där är inte Story Now. Det är Trollbabe".

Prova att göra tvärtom: förklara först vad definitionen av Story Now är, och ta sedan Trollbabe som ett exempel, och gärna ett par andra spel också för att se hur de applicerar konceptet.
Det låter väldigt vettigt. Återkommer med en uppdaterad text.
 
Top