Vad vill ni se i en fantasyserie?

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Nu är jag motvalls, och säger: jag vill se fler fantasyfilmer snarare än fantasyserier. Jag har begränsat med tid i mitt liv, ge mig något som är bra och klart på ca två timmar, istället för något som håller på i flera säsonger! Jag tycker olika typer av "coming of age"-berättelser funkar bra i långfilmsformatet, oavsett om det är Labyrinth, A Cat Returns eller Company of Wolves. Överlag tycker jag fantasy gör sig bättre som långfilm och science fiction som serier, kanske för att jag ofta bryr mig mer om världsbygget i (rymd-)sci-fi och vill att det ska få plats, och ser fantasy mer som allegoriskt berättande. Det viktiga är vad karaktärerna lär sig i slutändan, vad författaren vill få sagt, snarare än detaljerna.

Inte heller måste det vara episk hård fantasy. Jag är helt öppen för portalfantasy och urban fantasy också osv.

Men, i övrigt då?
Om Zeedox stör sig på dålig ljussättning, så stör jag mig på dåligt ljud! Börjar jag bli gammal? Men snälla, låt mig kunna höra av folk säger. Låt musiken skina när det är meningen att jag ska lägga märke till den.

Sen vill jag ha sympatiska och intressanta karaktärer. Ge mig en anledning till att heja på dem. De behöver inte alltid göra rätt sak eller vara goda, men de ska vara underhållande i så fall.

Jag håller med om fler praktiska effekter, men då ska det också göras med någon slags omsorg. Ta inte en supervanlig krukväxt från tropiken och låtsas att det är en magisk arktisk blomma (The Witcher).

Annars vill jag slå ett slag för animerat! Jag vet att i nuläget så brukar animerat signalera antingen "för barn" eller "komedi" (typ Centaurworld), men jag hoppas på mer av sånt som Blood of Zeus.

Sen vore det ju kul med mer fantasy som inte bygger på det "vanliga materialet", som typ medeltida Europa/nordisk mytologi osv. Någon som har tips på bra fantasy som drar mer inspiration från t ex Indien, egyptisk mytologi eller Sydamerika? (Japansk fantasy går ju att få tag på, tack vare anime).

Använd fantasyspråk mer realistiskt. Istället för några enstaka ord alviska eller något strösslade in, och annars "conveniently translated", så låt mig få hela scener på hittepåspråk. Inspireras av hur folk faktiskt pratar i tvåspråkiga miljöer. Osv. Jag gillade hur alviskan behandlades i första Hobbit-filmen, även om jag inte tyckte om trilogin i övrigt. Eller hur klingonspråket fått ta mer och mer plats i Star Trek, och verkligen användes vettigt i Star Trek: Discovery (igen, serien hade andra problem däremot).

Här kommer sen de mer egoistiska och oseriösa förslagen:
Fler romanser mellan kvinnor. Som faktiskt får byggas upp och kännas motiverade, och inte kommer som en överraskning inklämt i hörnet (Star Trek: Picard). Överlag, romanser som kläms dit "bara för att", t ex att hjälten självklart blir ihop med hjältinnan i slutet trots noll kemi, är en trop som jag tycker kan slängas på historiens skräphög.

Och hamnskiftare! :D Mer djurfolk! Mer djur och natur överlag!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Tre punkter

1.Låt döden vara bestående. Jag avskyr när folk kommer tillbaka ifrån det döda, så fort det händer tappar serien någon form av spänning runt dödsfall för mig.

2.Låt magi vara mystisk.
Förklara inte allting, låt den vara magisk.

3. Försök att inte ta dig själv på för stort allvar. Det är okej att ha ett skämt då och då. Vill jag se folk som ligger och långsamt dör i lera så ser jag en krigsfilm.
När jag ser fantasy så vill jag bli glad av det jag ser.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Annars vill jag slå ett slag för animerat! Jag vet att i nuläget så brukar animerat signalera antingen "för barn" eller "komedi" (typ Centaurworld), men jag hoppas på mer av sånt som Blood of Zeus.
Gammalmodig som jag är så skulle jag ju kunna mörda, eller åtminstone snatta lite, för en vettig och vuxen (nåja) animerad sword & sorcery-serie i stil med gamla Heavy Metal och Fire & Ice. Grottmänniskoserien Primal verkar ju dock lovande på den punkten, fast jag har bara sett ett par avsnitt ännu.
 
Top