Nekromanti Vad tycker ni om dvärgmodulen Eld & Sot ?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sådärja, då skall jag göra ett tapert förösk att sammla lite tankar om dvärgmodueln ifrån RM då...
jag gilar den i stort sett faktsitk. Den inehåller en del om historia & sådn bös som jag tycker är intressant. Har även lite koll på vad som händer idvärgriken & varför det händer.
Vad som inte känns så bra tycker jag är att man kansje har laggt lite väl mycket krut påalla dessa intreiger som är dvärgstamamrna imellan. Man kunde gjärna ha laggt in något anant där. Känns som det är nått intrigmakande i var & varannan kaln juh. Skulle gjärna sett lite mer av t. ex dvärgen i nutid & kansek lite nappningar om framtida grejer.

Men för att samamnfattade hela så är jag nöjd medd enna modul.
Vad säger ni andra som köppt den ??
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Saxat från det jag skrivit på RM´s hemsida

Det första händer jag öppnar mitt paket är att jag blir en smula besviken. Visserligen har boken hårda pärmar men de är blanka, precis som regelböckerna till Götterdämmerung. Den matta ytan som tidigare funnits på t.ex. Osthem och Mittland är försvunnen. Trist tycker jag.

Boken börjar med en genomgång av dvärgarnas släkter, kultur, historia och högtider. Sedan följer en genomgång av de största dvärgrikena i Trudvang. Det är stämningsfullt och spännande. Riotminds lyckas att väva mystik kring dvärgrikena på ett sätt som inte funnits i tidigare "världsböcker". Berget är det centrala i dvärgkulturen och har förvandlats till en mäktig entitet som både kräver vördnad och fruktan. Beskrivningarna är dessutom fyllda med äventyrskrokar, så som sig bör, för de grupper som vill spela en dvärgkampanj. Jämfört med den "vanlige" fantasydvärgen så är Trudvangs dvärgar mer lagda åt Shi-gong och kristallära. Fast på ett bra sätt.

Den avslutande delen handlar om dvärgen som rollsperson. Det består av uppväxthändelser, fördjupningar, "spells" och lite information av "Murglorna". Jag hade nog velat ha lite mer hjälp för gestaltandet av en dvärg som rollperson. I det senaste supplementet till WHFRP, Children of the horned rat, så tar utgivarna upp det på ett helt annat sätt. Där tas olika aspekter av Skaven-kulturen upp ur ett spelarperspektiv. Du får dessutom indirekta tips på hur du kan tala och mer handfasta för hur Skaven agerar i vissa situationer. Något för RM att titta på kanske?

Rent layoutmässigt så hittar jag inte att klaga på. Det är som vanligt skitsnyggt och Perkan får finna sig slagen på fingrarna av Tapia när det gäller illustrationerna, även om Per gör skitbra bilder. Visserligen återanvänds en del från tidigare utgivning men det finns också mycket nytt. De otaliga stav- och språkfel som oftast brukar dyka upp som kritik hittar jag inte mycket av. Det gör jag å andra sidan väldigt sällan.

En annan sak jag saknar är en karta över Trudvang med dvärgrikena inritade. Visserligen ges information, om en del rikens placering, men det är svårt att placera in dem tycker jag. Det vore något att lägga under nedladdningsrubriken i framtiden. Rent personligen tycker jag inte att det är så viktigt men om RM valt att ha karta över Trudvang och pekar ut specifika platser, länder och städer så borde det finnas en över dvärgrikena.

Osthem är fortfarande coolast men Eld och sot ligger inte långt efter.
 

ToreSnuff

Veteran
Joined
22 Aug 2006
Messages
7
Location
Upplandsväsby
Jag håller inte med dig. Det blev en besvikelse liknande den när Trefyrtiofyran till EeCC släpptes. Jag har krävt pengarna tillbaka (en process du kan följa vid intresse). Vad som intresserar mig är din syn på dvärgriken och historia. Som egenlärd gravtrast är jag liten i sammanhanget. Vore trevligt om du kunde belysa mig ytterligare.

Vänligen Tore
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Um, jag hoppas verkligen inte att du krävt Riotminds på pengar eftersom du inte gillade boken du själv köpt??
Hm, troligtvis så menar du kanske att du vill ha pengar tillbaka av butiken du köpt den från.... men isåfall kan du verkligen inte kräva pengarna tillbaka, du får använda öppet köp om butiken har det...

För övrigt kan jag bara säga att jag är mycket nöjd med Eld och Sot; enligt mig den helt klart bästa modulen som givits ut av Riotminds till DoD.
 
Top