Vad spelade du för 10 år sedan?

God45

#PrayersForBahakan
Det verkar vara en trend där folk online postar om vem de var/vad de gjorde för 10 år sedan under 2016. Och jag tyckte det verkade kul att applicera här! Så vad spelade ni 2016.

Jag spelade i Nerva kampanjen, en Vampire the Masquerade kampanj om en stad i västra USA genom tiderna och de ganska ruttna Sabbat vampyrerna som bodde i den. 2016 var kanske det värsta året i mitt liv och den kampanjen var ett ljus i mörkret. Varje vecka fick jag gå och spela en kampanj där vi kunde prata om saker som om de betydde något. Jag kunde inte bara vältra mig i hur dåligt jag mådde, jag var tvungen att kanalisera det till något intressant och kreativt. Det var ett av de där ögonblicken där rollspel var viktigt för mig på riktigt.

Vad spelade du 2016?

Jag vet att vi spelade mycket Symbaroum och en del Tassar & Morrhår. Osäker på om vi hade kommit igång med Hjältarnas tid. Jag kom i gång med rollspelandet igen omkring 2014-2015 efter ett långt uppehåll.

Vi var nog i full färd med att testa Kult : Divinity Lost i Podcon. Tror också vi körde rätt mycket oneshots, mer eller mindre improviserade.

Google Kalender är min vän här, åtminstone till viss del.

Så första halvåret var mest Call of Cthulhu 7e, som fortsatte från året innan. I kalendern finns ingen notering utöver "CoC", men det var antagligen Horror on the Orient Express vi körde då. Dessutom spelade jag en hel del Malifaux (figurspelet).

(I förbigående var tydligen våren 2016 också avslutningen på min karriär som tävlingsdansare. Det finns noteringar under hösten om provdanser med olika potentiella partners, men det blev ingen fortsättning med någon av dem.)

Andra halvåret startade jag Dungeons & Dragons 5e, Curse of Strahd, som fortsatte in i nästa år.
Jag gjorde också ett försök att samla en helt ny spelgrupp för att köra Hjältarnas Tid, en egenkomponerad kampanj, men det föll samman efter bara ett par spelmöten. (Senare skulle jag göra två omtag på den kampanjen, först med min gamla grupp och sedan med "nya gruppen" som jag faktiskt lyckades starta - ursprungligen för att köra mer D&D eftersom grognarderna inte hade lust med det.)

P.S. Kan för övrigt notera att min första anteckning någonsin i Google Kalender var i maj 2009. Innan dess körde jag vad jag kan minnas med sådana där små fysiska kalendrar, och de har jag nog slängt i samband med någon flytt. Så jag kommer aldrig att kunna skriva någon vederhäftig självbiografi, eftersom mitt minne inte är tillförlitligt. :p

Last edited:
Hur aktiv jag varit här på forumet har varierat över åren, men runt 2016 verkar det som att jag skrev om det mesta jag spelade här, i en eller annan form.

2016 borde ha varit mitt i min (långa) AW-period, när jag spelade mängder av AW och dess hack. Det finns krönikor från Aska och snö (vanilj-AW i kärnvinter), Star Wars i skogen (fantasy-versionen AW: Fallen Empires), Lilla huset på landet (Dream Askew med vag systemkollaps i Sverige). Jag spelade mitt eget hack Mumins värld några gånger, inklusive på GothCon. Det var 2016 gjorde jag huvuddelen av arbetet med den svenska översättningen av AW som aldrig gavs ut. Det speltestades dock på FjällCon 2016.

På GothCon och FjällCon spelade jag också lite blandade indiespel, däribland Den yttersta domen och Psychodrame.

Då spelledde jag uteslutande. Spelade fortfarande den kampanjen som inleddes runt -89. (Egen värld, flytande system … oftast friform, textbaserat via google drive och ibland mejl. PaN (play as novel).

2016 borde DnD5-gruppen varit igång, min första IRL-grupp sedan universitetstiden (2005-2015 var rätt dött på rollspelsfronten).

Så jag gestaltade en dvärg-barbar som yxade ner det mesta som kom i hans väg. Minns inte rollpersonens namn dock.

Vad spelade du 2016?
Jag spelledde några Rolemasteräventyr (i Midgård) under ett halvår, för en ungdomsgrupp i Ekumeniakyrkan i Älvsjö.

I ordinarie gruppen spelade vi Mutant År 0 några sessioner, och sen vår ständigt pågående Pompediakampanj.

Jag skrev och spelledde ett konventsäventyr -Krigsherren - till Mutant 1984.

I November skulle vi spela Fantasy! med Tomas Arfert. Han var dock sjuk så jag vet inte om vi spelade det i december eller om det blev i början av 2017.

Jag och en polare diskuterade också ett av hans ”drömprojekt”. En egen version av Drakar och Demoner, ”fast gjort rätt”. Men det var inget jag var så tänd på och det blev aldrig något av det.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Återkom till hobbyn efter ett ganska långt uppehåll, med Coriolis i sin andra utgåva. Även om vi hade testspelat en kampanj i den sedan nedlagda tredje utgåvan av Mutant Chronicles i en grupp jag improviserat ihop på jobbet några år tidigare. Roligt nog är det delar av samma grupp som spelar än idag och som även spelade Coriolis 2016.

2016 var jag mitt uppe i en Pathfinder-kampanj. Jag var spelare och vi spelade Kingmaker. Det var riktigt kul vill jag minnas, trots att spelet nära på imploderade av sin egen tyngd när man nådde de högre lelvarna.

Jag och en polare diskuterade också ett av hans ”drömprojekt”. En egen version av Drakar och Demoner, ”fast gjort rätt”. Men det var inget jag var så tänd på och det blev aldrig något av det.
Det här lär ju vara alla svenska drömrollspels arketyp. Alla som växte upp med DoD har nog drömt om, pratat om, eller försökt sig på att göra sin egna "rätta" version!

2016 var jag nog spelare i en Kult: Illusionens fångar-kampanj som jag trooor @RasmusL spelledde (har aldrig lyckats bli klok om du är den Rasmus - men jag tror det?).

Var rätt ny i hobbyn dåomkring, min absolut första rollspelsträff hölls året innan, med Call of Cthulhus sjätte utgåva.

Den vintern var det fortfarande drygt 4½ år kvar tills rollspelaren i mig klättrade upp ur frysboxen. Däremot spelade jag mycket brädspel: 31 olika på tre månader. Mest 7 Wonders (2010) och Alchemist (2007).

2016 spelade min lokala grupp gamla Mutant under våren och Fantasy! OSG under hösten. Vidare var jag säkert på några Grottröj 2016 men oklart vad jag spelade där. Åtminstone något pass bör ha varit Svärd & Svartkonst.

Osäker, men tror att då kan det ha spelats Pathfinder 1e (Kingmaker-kampanjen) + Star Wars (Fantasy Flights version), eller kanske Exalted 2e eller Shadowrun 5e.

2018, hade jag kunnat svara på det med säkerhet för då började jag skriva upp det.

Last edited:
Nu lade jag alldeles för mycket tid på att gräva i gamla forumtrådar och anteckningsböcker. Men resultatet är att jag säkert kan säga att jag under 2016 bland annat spelade följande:
  • Det var året för den legendariska Kartelljammer-kampanjen.
  • Testspelade några spelmöten av det som skulle bli Kutulu.
  • Vi spelade större delen av Mutant År Noll-kampanjen.
  • På GothCon spelades tydligen Coriolis, Hillfolk, Wilding tales, Zombie Cinema, Epistlar och Elände, OSR.
  • Om nämnda Kult: Illusionens fångar var 2016 så var jag med på ett litet hörn där också. Hittar dock meddelanden som säger att detta spelades 2015 dock men kan ha fortsatt in på 2016.

2016 visade sig även vara ett år som bidrog med flera minnesvärda händelser från resan till/från GothCon.
  • Dante fick en semla utanför Skärblacka.
  • Vi åt en så dålig vägkrogslunch på Brahehus att den fortfarande nämns ungefär tre gånger per år som varnande exempel.
  • På hemvägen blev var vi tvungna att silvertejpa bilen utanför Linköping för att kunna ta oss hem.

Enligt årsmötesprotokollet i rollspelsföreningen så spelade vi "bland annat i vår mest långtgående rollspelskampanj någonsin i Eon!"
Allting tyder på att detta var alltså första året vi spelade i det som skulle bli den mångåriga "Inkvisitionskampanjen" i Eon IV, som tekniskt sett avslutades först 2024. Det var förstås många, långa uppehåll, till den grad att det är svårt att avgöra ifall det verkligen var en kampanj eller helt enkelt flera i samma kontinuitet. Men den här kampanjen fäste jag mig i något oerhört, och utan den skulle jag nog inte bry mig om Eon särskilt mycket.

Jag testade också på 7th Sea, men jag tror det bara blev några enstaka spelmöten. Spelade någon Mulan-inspirerad typ: tjej förklädd till kille.

Och så spelledde jag Viking! Det var väl inte jättemånga gånger vi körde det heller, eftersom systemet var så klumpigt. Vi avslutade iaf gruppens första uppdrag. Men det var en kampanj full med humor, lite Asterix och Obelix-nivå. Eller Norsemen, som förstås inte hade kommit än då. Regionala stereotyper, anakronistiska blinkningar och en hel del våld.

@Zeedox var involverad i samtliga dessa tre, och skulle gärna vilja höra hans perspektiv också.

En stor skillnad från 2016 och nu, är att vår rollspelsförening har vuxit. Den är inte STOR. Men förut så var det i stort sett alltid samma 4 personer med i alla rollspelskampanjer, och vi tenderade att spela en grej åt gången. Numera är nätverket breddat, så det kan finnas flera parallella grupper och inte alla medlemmar är med på allting. Dessutom hade jag 2016 aldrig varit på ett rollspelskonvent, var inte involverad i några onlineforum där rollspel diskuterades, aldrig spellett för främlingar. Så min syn på rollspel färgades alltså helt och hållet av den ganska begränsade bubblan jag rörde mig i. Det är den bästa bubblan, förstås, ett helt underbart gäng. Men då hade jag inget att jämföra med.

Back