Vad skulle ni vilja lära er om python?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag har lovat att hålla en pythonkurs för kollegor i ett intiativ där vi växlar mellan chatGPT, Qlik, RPA och så python då. Jag skulle nu behöva något riktigt exempel som folk kan bli inspirerade av att leka med själva, som exempel så visade hen som höll i Qlik hur man kan visualisera hur inflationen påverkar en själv genom att ladda ner sina kvitton från kivra, läsa in dom i Qlik och sen visualisera hur varorna just du köpt påverakar.

Jag skulle vilja göra något liknande men har svårt att komma på en bra idé, kriteriern är väl typ att det ska vara hyfsat intressant (för IT-människor i 30+ åldern), helst inte gå att göra eller göra lättare i Qlik/PowerBI eller med RPA, och plus är om det snarare är något som handlar om data än att sätta upp en webserver eller så, mest för att jag själv kan den biten bättre.

Vad hade ni velat lära er att göra som en kul grej i vardagen?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
När du säger data så ligger det för mig nära till hands att träna någon enkel modell med scikit-learn som kan användas för förutsägelser. Har inga bra idéer just nu på vad för modell det skulle kunna vara. Kanske någon tidsserie- eller klustermodell är enklast att hitta vardagsexempel för?

En annan grej jag lekte lite med för ett tag sedan är de olika bibliotek som finns för text-to-speech. Det kanske man kan göra något med? Ett skript som läser upp en nyhetsartikel för dig eller något.

Risken med python är väl generellt annars att man fastnar i detaljer för det specifika biblioteket/n man använder snarare än att prata om "grund-python". Så det beror kanske lite på vad du menar med "pythonkurs".
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
När du säger data så ligger det för mig nära till hands att träna någon enkel modell med scikit-learn som kan användas för förutsägelser. Har inga bra idéer just nu på vad för modell det skulle kunna vara. Kanske någon tidsserie- eller klustermodell är enklast att hitta vardagsexempel för?

En annan grej jag lekte lite med för ett tag sedan är de olika bibliotek som finns för text-to-speech. Det kanske man kan göra något med? Ett skript som läser upp en nyhetsartikel för dig eller något.

Risken med python är väl generellt annars att man fastnar i detaljer för det specifika biblioteket/n man använder snarare än att prata om "grund-python". Så det beror kanske lite på vad du menar med "pythonkurs".
Ja, det handlar nog mest egentligen om att inspirera, att visa att 'det här går att göra och det är rätt lätt' så att folk sen börjar leka runt själva... men ja bra idéer!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jag har skrivit ett helt gäng skript som läser ut data ifrån Jira och Confluence och på olika sätt automatiserar olika aspekter av mitt jobb. Jag skall t.ex. följa upp status på vissa ... jiror? Då ingår att kontrollera att ett antal fält har fyllts i rätt (polisverksamhet eftersom produktägarna av olika skäl inte gör rätt i tid). Det hade blivit en massa filter etc. i Jira men mitt skript kör testerna på 20 sekunder och spottar ur sig en Excel-fil med celler glatt färgkodade efter regelefterföljnad.

Python är det moderna Perl som var Internets klister, pythons styrka för många är att det finns många libbar för att prata med olika API:er och det gör att folk kan automatisera olika system. De olika systemen som ni har kanske har ett API som det finns ett lib för och det finns säkert saker ni idag gör manuellt men som går att automatisera? Jag misstänker att en del blir intresserade när de inser att de kan göra livet lite lättare...?
 
Top