Nekromanti Vad skiljer ett bra Äventyr ifrån ett dåligt?

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Vad skiljer ett bra Äventyr ifrån ett dåligt? Oavsett om det är köpt, egengjort eller improviserat. Vad är det som gör Äventyret spännande, kul och intressant?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Om man bortser från SL och spelare så anser jag följande:

* att handlingen/intrigen är bra dvs att den känns, under de omständigheter som den presenteras under, trovärdig.

* Att handlingen tillåter valfri för spelarna, dock så kan ett linjärt äventyr vara bra oxå, även om jag personligen efterstävar valfrihet.

* SLP och varelser är väl trovärdiga och ordentligt beskrivna. Att deras roll i äventyret känns logisk.

* Att platserna som äventyret utspelar sig i är ordentligt beskrivna, gärna oxå med ett flertal kartor.

Det var de sakerna som jag kom att tänka på så här mitt i natten, kan ha glömt nått, börjar bli trött.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Ett bra äventyr är ett äventyr som inte bara utmanar rollpersonerna utan även spelare OCH spelledare. Att lyckas med detta kräver inte bara mycket förberedelsa av spelledaren utan också att spelarna arbetar övertid på sina planer under spelets gång. På så sätt kan även spelledaren hamna på pottkankten när rollpersoner kommer på en helt otrolig idé som ändrar hela äventyret eller till och med kampanjen.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Hur bra ett äventyr är kan beräknas enligt formeln nedan:

5-4*Antalet RP som överlevde äventyret / Antalet RP som började äventyret

1 Riktigt uselt
3 OK
5 Bra äventyr
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
1.Att det är rejält igenomtänk.

2. Det är skoj om SL'n har med en ganska stor och IGENOMTÄNKT strid (Helst innomhus för det känns roligare på nåt sätt)

3. Att historien ska hålla så att man inte behöver ha några.
- Men varför hände det så?
- Ähh varför inte.......
Så att allt hänger ihop och att allt händer av en orsak, och inte bara för att det skall hända.

4. Gör så att inte spelarna har allt klart för sig, så att de får fundera litet.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Fick plötsligt riktigt ont i huvudet... [NT]

Det dummaste jag hört idag! /images/icons/tongue.gif

- Targon, skrivare
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Några saker..

Jag tror att man behöver minst de här sakerna för att det ska fungera:
* Förberedelse från SL:n Och spelarna.. Att alla har med sig sina saker, så att de inte plödsligt kommer på att de behöver nån tärning precis när man ska börja.
* Inlevelse från båda håll
* Koncentration...
och sist men inte minst: HUMOR !!!!!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
Jag tar först de pkt:erna andra som IMHO är bra och ev. kommenterat dem.

"<EM>* SLP och varelser är väl trovärdiga...</EM>"
Alltså. De har en liten personlighetsbeskrivning och de 2-3 viktigaste GE:na samt kanske någon färdighet.

"<EM>* Att platserna som äventyret utspelar sig i är ordentligt beskrivna, gärna oxå med ett flertal kartor. </EM>"
Att platserna är ordentligt beskrivna säger till spelarna att det är viktiga platser. Inte bra. En karta över en liten by kan man lägga fram men att ha en karta över ett hus säger åt spelarna att det finns viktig information att hitta där.

"<EM>Ett bra äventyr är ett äventyr som inte bara utmanar rollpersonerna utan även spelare OCH spelledare.</EM>"

"<EM>...igenomtänk.</EM>"
Gärna lite olika fyndiga saker, som häftig strid, tvära omkast mellan skyldiga osv.

"<EM>...allt hänger ihop och att allt händer av en orsak,</EM>"


Egna pkt:er:

Har en bra miljö.

SL.

Sidospår och sidohandlingar, t.ex. rykten, intriger, fältslag, pest, brott, så spelarna får veta att världen inte bara kretsar runt deras RP:er.

/[color:green]Han</font color=green> som SLde Western-äventyret "Guns of Deangelo" igår till Deadlands
 
Top