Nekromanti Vad ska man förvänta sig av v6?

Tervo

Veteran
Joined
30 Oct 2000
Messages
8
Location
Gimo
Hejsan, jag är rätt ny här på dessa forum så jag hoppas att jag inte upprepar nån gammal diskussion nu... =)

Vad är det folk förväntar sig av den nya versionen egentligen?

Jag tycker mig ha hört och sett allt ifrån att folk tror (och hoppas...) att det blir gamla DoD91 igen till att det blir ett nyskapande rollspel i nordisk miljö (med mysiga troll och extremt lite standardfantasy...).

Trudvang låter ju inte direkt som någonting som ens är besläktat med Ereb Altor.

Kommer man bli besviken om man hoppas på att riotminds har vett att skippa en massa gulligullande med DoD91-tolkien fanatiker?

Lite oroväckande är ju att de prioriterar SL-skärm(totalt bajs) och "Monsterbok" (Monsterbok låter väldans 91), före en bok som beskriver själva kampanjvärlden...

Kram på er
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Vad är det folk förväntar sig av den nya versionen egentligen?

Ett kul rollspel helt enkelt.

Jag tycker mig ha hört och sett allt ifrån att folk tror (och hoppas...) att det blir gamla DoD91 igen till att det blir ett nyskapande rollspel i nordisk miljö (med mysiga troll och extremt lite standardfantasy...).

DoD Expert?

Trudvang låter ju inte direkt som någonting som ens är besläktat med Ereb Altor.

Tycker inte jag heller. Trudvang tilltalar mig inte särskilt mycket men smaken är delad.

Kommer man bli besviken om man hoppas på att riotminds har vett att skippa en massa gulligullande med DoD91-tolkien fanatiker?

Hoppas jag inte!!

Lite oroväckande är ju att de prioriterar SL-skärm(totalt bajs) och "Monsterbok" (Monsterbok låter väldans 91), före en bok som beskriver själva kampanjvärlden...

En spelledarskärm är jäfligt bra att ha iallafall

/Linus - Rollspelare

linus_gbg@home.se
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Varför såga den oumbärliga och superhäftiga spelledarskärmen?
Och vad är det för fel på Dod 91? Ok, det är inte Expert, men det duger.
Fast personligen hade jag gärna sett att Riotminds fortsatt med Ereb, lapptäcke till trots. Men nordisk fantasy i John Bauer inspirerad miljö är ju inte fel det heller...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Stimulera eget skapande

Jag hoppas att DoD6, obundet till någon specifik värld som det är, kan stimulera folk till att hitta på själva. Jag är mycket trött på spel där man förväntas plugga in bok efter bok innan man spelar och jag tror det är en av sakerna som håller nybörjare utanför marknaden.

Lite oroväckande är ju att de prioriterar SL-skärm(totalt bajs) och "Monsterbok" (Monsterbok låter väldans 91), före en bok som beskriver själva kampanjvärlden...

En sl-skärm kan vara rätt användbar även om jag själv föredrar spel där alla regler får plats i mitt huvud :)

Monsterbok är viktigt för de som skapar sin egen värld. Det ger en legobitar att bygga med s.a.s. Man får även något att utgå från om man vill hitta på egna arter eller variera de som finns. Kampanjvärldsbeskrivning ser jag som något sekundärt. Det finn så många fantasyvärldar att en till knappast gör någon större skillnad... då är nog en samling riktigt bra äventyr mer användbart.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
SL-skärmar

<I>Varför såga den oumbärliga och superhäftiga spelledarskärmen?</I>

Historisk notis: Khelataars spelledarskärm sålde på sina håll bättre än själva spelet. Alla satt och lirade DoD istället, men Target hade ju inte gjort nån SL-skärm till det, så...

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: SL-skärmar

"Historisk notis: Khelataars spelledarskärm sålde på sina håll bättre än själva spelet. Alla satt och lirade DoD istället, men Target hade ju inte gjort nån SL-skärm till det, så..."

Vilken spelledarskärm är den första till DoD då? Vet du eller någon annan det? Är det den som är till Chronopia (i såfall den hittills enda) eller gjordes någon tidigare?

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: SL-skärmar

<I>Vilken spelledarskärm är den första till DoD då? Vet du eller någon annan det? Är det den som är till Chronopia</I>

Tror det; när den kom ut hördes det lite kommentarer från gamla DoD-spelare om "Jaha, det var så dags <B>nu</B> det!"

--
Åke
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Stimulera eget skapande

Håller med...

Som jag ser det är det trevligast om man bara beskriver de delar av världen som äventyren (för det hoppas jag att de kommer att ge ut...) utspelar sig i och sedan är det upp till var och en att knyta ihop dessa eller låta bli om man inte störs av att RPna oförklarligt dyker upp på nya platser utan band till föregående äventyrsplats...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Jag hoppas...

1) <B>Förbättrade och mer förklarade regler</B>.
Ta till exempel "Två vapen". Den är inte särskilt förklarad. Jag kör med att Två vapen ersätter vapenfärdigheterna medan andra kör med att man slår Två vapen i början av striden och om man misslyckas så får man minus i vapenfärdigheterna.

Magisystemet vilket gör att magikerna blir dåliga. Fast magiskorlorna är bra. Det skulle ta en evighet att göra en magiker om man ta alla besvärjelser.

Hur höjda grundegenskaper påverkar färdigheter.

2) <B>Att de samlat de bästa reglerna i ett rollspel</B>.
Smaken är som baken i den är punkten dock.
Själv vill jag ha tillbaka Experts hjälteförmågesystem, kunna slå grundegenskaperna (blir mer varierat, kan inte opta), slå svärdshand (kan inte köpa ambidextriös istället för att köpa Två vapen) och pengar beror på yrke.

Jag hoppas att de spelar (ha spelat) lite DøD och antecknat vilka tabeller de måste slå upp hela tiden och ta med dessa i SLskärmen. Jag hatar SLskärmar som har tabeller på ala sortrs saker man aldrig använder som Chronopiaskärmen. Vapen kan man dock ha på ett (två/tre?)papper bredvid.
Dessutom bör den vara kanske hälften så hög som andra SLskärmar m. fyra sidor. De andra, annars höga, SL-skärmarna ger en SL-armbåge.

Världen ha en detaljerad karta (antal inv. i städer, höjder, namn o.dyl) samt en spelarkarta. världen bör också ange rastäthet, relationer med länder, klimat, bördighet, språkkultur och hur människorna beter sig/ser ut i olika områden.

/[color:green]Han</font color=green> som inser att han kanske skriver för mycket
 
G

Guest

Guest
Jag måste säga att jag tycker att SL-skärmen är ett snabbt sätt för SL att få tag i viktig information..


/Hämnd är ett svärd som dräper den som drar det..
 
Top